המס משפיע: עלייה של 20% בחברות offshore ישראליות

מחקר של משרד רוה"ח שטיינמץ-עמינח: "ישראל מאבדת יותר ויותר הכנסות, והבור התקציבי גדל"

מראשית השנה נרשמה עלייה של 20% בקירוב ברישום חברות 'אוף שור' (offshore company) - חברות ישראליות הנרשמות בחו"ל. הסיבה: הטבות המס הנרחבות שמהן יכולות החברות ליהנות בעולם, בניגוד למדיניות מס הפכפכה ובעייתית הנהוגה בישראל - כך עולה ממחקר השוואתי שערך משרד רואי החשבון שטיינמץ-עמינח ושות'.

על-פי מהמחקר, המדינות המבוקשות ביותר לרישום חברות זרות בקרב ישראלים הן איי הבתולה הבריטיים, אנגווילה (אי בקריביים) וסינגפור.

לדברי עו"ד ורו"ח קובי שטיינמץ, בימים של מחאה ציבורית נגד הגזרות בתקציב, נתונים אלה משמעותיים במיוחד.

"המשמעויות אדירות דווקא בתקופה שבה המדינה מנסה לגבות יותר מסים", מסביר שטיינמץ. "יש עלייה ברישום חברות זרות, המובילה לכך שהמשק הישראלי מאבד מאות מיליוני שקלים. הכול בגלל שבמדינת ישראל, כמו תמיד, מדיניות המס לא מעודדת צמיחה עסקית ומבריחה מכאן עסקים".

בבדיקה שערכו בפירמה נמצא עוד כי הגידול המשמעותי של "בריחת החברות" נמצא בקרב בעלי חברות סטארט-אפ - שיעור של 25% מראשית השנה. עלייה משמעותית נוספת ברצון לפתוח חברות 'אוף שור' נרשמה בחברות העוסקות בנדל"ן בחו"ל ובחברות העוסקות ביבוא מסין או ייצור בסין.

נתון נוסף שאליו מתייחס המחקר הוא חוסר היציבות בשיעור מס החברות בישראל בעשור האחרון. ב-2003 עמד המס על 36%, וירד בהדרגה ל-24% עד 2011. בשנתיים האחרונות יש שינוי המגמה - ב-2011 עלה המס באחוז, ובמסגרת חוק ההסדרים הוא אמור לעלות באחוז נוסף.

שיעור מס חברות בישראל, העומד כיום על 25%, נמוך משמעותית מהממוצע במדינות המפותחות, ה-G7, העומד על 30.24% לחברות המרוויחות יותר מ-100 אלף דולר בשנה ו-32.63% לחברות המרוויחות יותר ממיליון דולר בשנה.

"כששיעור מס חברות לא יציב ומשתנה באופן תדיר, משודרת אי-יציבות למשק", גורס שטיינמץ. "מערכת המס בישראל דינמית באופן לא הגיוני ונוהגת להשתנות בהתאם למדיניות הממשלה ומשרד האוצר - מה שמשדר אי-יציבות שלא מקנה תחושה טובה לעסקים".

מהמחקר עולה כי אחת הבעיות הגדולות היא ששיעור מס החברות בישראל אחיד. זאת, בניגוד לארה"ב לדוגמה, שגובה מס דיפרנציאלי גבוה במיוחד של 40% מחברות המרוויחות יותר ממיליון דולר בחודש, לעומת מס של 24.5% בלבד מחברות המרוויחות יותר מ-100 אלף דולר בחודש.

ביקורת נוספת מובעת כלפי החוק לעידוד השקעות הון. בניגוד למדיניות אחרות בעולם, המעניקות לחברות קטנות "מיני זיכויים" והטבות על מנת להבטיח את צמיחתן, בישראל הדבר הפוך, והנהנות המרכזיות מחוק עידוד השקעות הן החברות הגדולות - עובדה המעודדת חברות קטנות להירשם כחברה זרות.