כיל: "משקיעים בינלאומיים תופשים את הממשלה כלא אמינה"

אמיר אברמוביץ, ראש התקשורת והדוברות בכיל, ל"גלובס": "הממשלה חסרת אמינות" ■ "אנחנו רואים בדאגה את ההתייחסות של המשקיעים הזרים לחוסר הוודאות בסביבה העסקית בישראל"

כיל יוצאת נגד כוונת ממשלת ישראל להעלות את שיעור התקבולים והמסים שמשלמת החברה למדינה, על רקע הוועדה החדשה שהקים שר האוצר יאיר לפיד לבחינת תמלוגי המדינה ממשאבי הטבע. לאחרונה ספגה מניית כיל פגיעה לאור הדברים הללו, ועל רקע התנגדות לפיד לרכישת השליטה בכיל על ידי חברת פוטאש הקנדית.

אמיר אברמוביץ, ראש התקשורת והדוברות בכיל, אומר היום (ב') ל"גלובס" כי החברה מודאגת מההתנהלות של הממשלה, אותה הוא מכנה "חסרת אמינות". אברמוביץ מלין על כך ש"לפני שנה חתמנו עם המדינה על הסכם להכפלת התמלוגים ל-10% ועל מימון הפרוייקט הלאומי להצלת בתי המלון בים המלח, בעלות של 10 מיליארד שקל.

"באותו הסכם יש סעיף ברור שאומר שהמדינה תתנגד ותמנע כל העלאה נוספת של תמלוגי המדינה מכיל לעת הזאת. באה המדינה אחרי מספר חודשים ואומרת 'אנחנו מתכננים להגדיל את תגמולי המדינה מכיל'. אנחנו רואים בדאגה את ההתייחסות של המשקיעים הזרים לחוסר הוודאות בסביבה העסקית בישראל, ואת חוסר האמינות של הממשלה שנובע גם מהפרה של התחייבות כל כך חזקה שהיא נתנה בהסכם".

אברמוביץ מציין כי "אנחנו נשאלים על ידי המשקיעים הזרים לפשר כל זה ולא יודעים להסביר את ההתנהגות הזאת", ומקשר לכך גם את דבריה של מנכ"לית הבורסה, אסתר לבנון, בוועידת שוק ההון האחרונה של "גלובס". "אנחנו צריכים לעשות פה פעולת החייאה רצינית, אבל עד שנעשה אותה - מישהו צריך להנשים את החולה ולדאוג שהוא לא ימות כשיבוא התיקון הגדול. אנחנו עושים כל מיני דברים, ואף אחד מהם הוא לא הפתרון, בה"א הידיעה. אנחנו צריכים לדאוג לא להגיע לקו אדום אשר מתחתיו המשקיעים הזרים לא יוכלו באמת לפעול כאן", אמרה לבנון.

נזכיר כי לפני כשנה וחצי העלתה המדינה את התמלוגים על עסקי האשלג של כיל ל-10% מ-5%, על מכירת כמויות אשלג של 1.5 מיליון טון ומעלה

מוקדם יותר החודש מסרה החברה כי "כיל מעבירה למדינה 1.5 מיליארד שקל תקבולי מדינה (government take), כמסים ישירים, תמלוגים ומס דיווידנד, שהם כ-41% מהרווחים של כיל בישראל. בשנים הקרובות כיל תשלם אף יותר, כתוצאה משינוי מדיניות המס כלפי כיל, ותגיע לתשלום של 56% תקבולים למדינה. בנוסף לכך, המדינה נהנית מהכנסה של עוד כ-2 מיליארד שקל כתוצאה ממסים עקיפים הנובעים מפעילות החברה".

גם בבלומברג פורסמו דברים של אברמוביץ מאתמול, אז הודיע אתמול כי "החברה מודאגת מכך שמשקיעים בינלאומיים יתפשו את ישראל כשוק פחות אטרקטיבי להשקעה, בשל חוסר הוודאות כעת בסביבה הכלכלית הישראלית, ובשל העובדה שהם תופשים את ממשלת ישראל כלא אמינה".

אברמוביץ הוסיף, במכתב ששלח אתמול ופורסם בבלומברג, כי "זה בלתי מובן גם למשקיעים בינלאומיים וגם לעצמנו, למה ממשלת ישראל מתכננת להגדיל את חלקה בכיל, חודשים לאחר שחתמה על חוזה בו התחייבה לא לעשות כן. איך אפשר להסביר זאת? מה זה אומר לגבי המחויבות של הממשלה?".

ברקע הדברים עומדת גם סאגת פוטאש. זה חודשים ארוכים בוחנים בענקית הדשנים הקנדית פוטאש אפשרות לרכוש את כיל. לפוטאש יש כיום כבר כ-14% בכיל, והחברה רצתה להשתלט עליה בעסקת חילופי מניות בשווי של מעל ל-20 מיליארד דולר. נציגי החברה אף נפגשו עם בנימין נתניהו, ראש הממשלה, במטרה לקדם הסכמה של מכירה זו מצד הממשלה המחזיקה במניית זהב בכיל, המקנה לה רוב אוטומטי של 50% מזכויות ההצבעה בחברה. נתניהו לא הביע התנגדות לעסקה, אבל האווירה הציבורית הקשתה על קידומה. כמו כן באחרונה הודיע שר האוצר יאיר לפיד כי הוא מתנגד לעסקה והקים ועדה לבחינת האינטרסים של המדינה במשאבי הטבע שלה.

לפני כחודש הודיעה פוטאש על ביטול עסקת המיזוג שתכננה עם כיל, בתגובה ל"שרירים" של הממשלה. בהודעה מיוחדת שפרסמה נאמר כי "הגענו למסקנה שאין זה הזמן להתמיד במימוש ההזדמנות הזו ואנו נמקד את מאמצינו באפשרויות אחרות, להשארת ערך לבעלי המניות שלנו".

פוטאש שלחה אז ביקורת מרומזת בהודעתה להתנהלות המדינה במו"מ: "במהלך החודשים האחרונים החברה בחנה את אפשרות הגדלת אחזקותיה בחברת כיל. לצד העובדה שאנו ממשיכים להאמין שמהלך שכזה יעניק תועלת עצומה לכל בעלי העניין, הן בשתי החברות והן למדינת ישראל, חייבת להתקיים פתיחות להשקעות זרות וביטחון בכללים שעל פיהם מבוצעת השקעה שכזו".