אילנה דיין: "אני חוששת לחופש הביטוי בישראל יותר מבעבר"

דיין, מגישת תוכנית התחקירים "עובדה" של זכיינית ערוץ 2 קשת, מסכמת עונה בראיון לתוכנית "קלוז-אפ" בגלובס TV ■ צפו בראיון המלא

אילנה דיין, מגישת תוכנית התחקירים "עובדה" של זכיינית ערוץ 2 קשת, מסכמת עונה בראיון לתוכנית "קלוז-אפ" בגלובס TV.

- כמה את חוששת לחופש הביטוי היום במדינת ישראל?

דיין: "אני חוששת יותר מבעבר, כי אני רואה את העוויתות הקטנות של הפחד, אני רואה הצעת חוק שפתאום מחריגה את צה"ל בנושא של תביעות דיבה, שפתאום מייצרת איזו שהיא מדרגה שונה; אני רואה את הניסיון בזמנו ליצור מדרגת פיצוי אחרת, גם ללא הוכחת נזק.

"אני רואה גם בכל מיני מערכות אחרות את העובדה שיש איזה ניסיון כאילו למשטר את התקשורת, כאילו מישהו אומר לעצמו רגע, הדבר הזה החדש שמתרוצץ שם בחוץ, לא רק התקשורת, הפייסבוק והאינטרנט, פתאום כאילו איבדנו שליטה, אז בואו נמשטר, בואו נעשה, ניקח כמה צעדים אחורה.

"המנגנונים הגדולים שאמורים היו להגן עלינו - בעיקר המערכת המשפטית - צריכים להרגיש הרבה יותר ביטחון עצמי, לכתוב את פסקי הדין המהדהדים שנכתבו פעם ולהגיד אנחנו כאן, כדי להגן על מי שמספר לנו את מה שקורה באמת בחדרי-חדרים במקומות החשוכים, במוצבים על הגבול, במקומות שבהם עלולים לקרות דברים לא טובים.

"אנחנו כאן כדי להגן עליהם, לא כדי למשטר אותם, לא כדי לסרס אותם, לא כדי להניח אותם תחת המגף, אלא כדי לאפשר להם לאוורר את מה שראוי איוורור, זה מה שחשוב באמת, נורא חשוב".

צפו בראיון המלא עם דיין בגלובס TV, בו היא מתייחסת גם פרשת עמנואל רוזן, דרך המסע עם יאיר לפיד, ועד מאחורי הקלעים של סיפור סרן ר' הכאוב.