סיכום רבעון ברשתות השיווק: מי הרוויחה ומי הפסידה?

שופרסל, רמי לוי וטיב טעם מציגות שיפור במכירות וברווחים ■ רשת ויקטורי נשחקת ברווחיות ■ רשת מגה רושמת שפל חדש עם הפסד תפעולי ■ ורשת קוסט 365 מציגה מכירות נמוכות במיוחד עם הפסד תפעולי ■ סוגרים רבעון

2.98 מיליארד שקל - אלה הכנסותיה של שופרסל לרבעון הראשון של השנה, שצמחו ב-6.2%. חג הפסח שחל השנה ברבעון הראשון של השנה, בזמן שאשתקד הוא נחוג ברבעון השני, היטיב עם השורה העליונה של רשתות השיווק ומנע מחלק מהן להציג נסיגה במכירות הכוללות.

רשת מגה של קבוצת אלון, שמכרה 9 סניפים, צמחה במכירות ב-0.9% ואלה הסתכמו ב-1.62 מיליארד שקל. רשת רמי לוי שיווק השקמה ממשיכה להתחזק והמכירות שלה נסקו ב-19.5% ל-755 מיליארד שקל - קצב מכירות שנתי של 3 מיליארד שקל. טיב טעם רושמת גידול חד של 24% במכירות, אך הגידול מושפע מהותית משינוי שיטת דיווח מכירות הזכיינים בסניפים, ואילו רשת ויקטורי רושמת גידול של 3.3%, שמקורו בהתרחבות הרשת.

רשת cost 365 מקבוצת המשביר לצרכן, המונה שני סניפים, חתמה את הרבעון עם מכירות של 19.18 מיליון שקל בלבד. ביצועי הרשת ממחישים את הפער התהומי בין החזון למציאות. בממוצע מדובר על מכירות של 3.2 מיליון שקל לחודש לסניף, לעומת יעד מכירות של 8.2 מיליון שקל לחודש לסניף - פחות מחצי.

5.7% - זהו שיעור הגידול במכירות חנויות זהות שרשמה רשת רמי לוי שיווק השקמה, ולהוציא את טיב טעם, מדובר בשיעור הגידול הגבוה ביותר מבין רשתות השיווק. גם שופרסל רושמת עלייה של 4% במכירות חנויות זהות.

ברשת מגה גדלו המכירות בחנויות זהות ב-2.1% - וזו הפעם הראשונה שבה מציגה הרשת גידול, אחרי 6 רבעונים רצופים שבהן רושמת הרשת ירידה במכירות חנויות זהות.

לדברי דודי ויסמן, יו"ר קבוצת אלון, שיעור העלייה במכירות חנויות זהות של תת-הרשת מגה בול עמד על 7%, ומצביע על שינוי מגמה.

ברשת ויקטורי הסתכם הגידול ב-0.4% בלבד, ומכאן שהרשת לא קטפה את פירות חג הפסח, שהיו אמורות להביא לעלייה במכירות.

רשת טיב טעם ביצעה ברבעון הסכם סחר חדש עם חלק מזכייניה, כך שהיא מתחלקת איתם בסיכון. התוצאה בפועל היא שינוי בדיווח מכירות הזכיינים, שתרם לגידול של 17.6% במכירות חנויות זהות של הרשת. ללא ספק, גם ללא שינוי שיטת הדיווח, טיב טעם עלתה על המסלול ורשמה גידול מרשים במכירות חנויות זהות.

29.9% - זהו שיעור הרווח הגולמי ברשת טיב טעם, לעומת רווח גולמי של 34.5% ברבעון המקביל אשתקד. השחיקה בשיעור הרווח באה גם היא על רקע שינוי הסכם הסחר עם הזכיינים, אך גם לאחריה טיב טעם מוכיחה שהיא יודעת לגבות פרמיה על הערכים שהיא מציעה לצרכן, ושיעור הרווח הגולמי שלה, הבא לידי ביטוי במחירים גבוהים יותר, גבוה יותר מבכל רשתות השיווק.

שופרסל שיפרה ברבעון הראשון את שיעור הרווח הגולמי, שעלה מ-24.9% ל-25.3%, והדבר מצביע בהכרח על עליית המחיר לצרכן אך גם על שיפור בתנאי הסחר.

לא הרחק ממנה אך במגמה הפוכה, מצויה רשת מגה עם שיעור רווח תפעולי שאחרי שחיקה עמד על 25%. במגה מייחסים את השינוי להורדת מחירים.

רמי לוי רושמת את שיעור הרווחיות הגולמית הנמוך ביותר (21%) ואילו רשת ויקטורי נמצאת באמצע, עם שיעור של 23%.

3 מיליון שקל - זהו ההפסד התפעולי שרשמה רשת מגה ברבעון ואשר סימן נקודת שפל חדשה בביצועי הרשת. בתוספת הפסדי הון והפסדים בגין הוצאות שנגרמו לרשת כתוצאה ממכירת סניפים, הסתכמו ההפסדים ב-8 מיליון שקל ברבעון. מגה היא לא היחידה שמפסידה. רשת cost 365 של קבוצת המשביר דיווחה על הפסד תפעולי של 2.67 מיליון שקל ברבעון. הפסדים אלה נוספים ל-30 מיליון שקל שהחברה כבר השקיעה בבניית הרשת ולעוד 8 מיליון שקל שהיא צפויה להשקיע עד סוף השנה הנוכחית. בחברה, ראוי לציין, ציפו להפסיד בהתחלה אך לא ציפו להכנסות כל-כך נמוכות, וקצב הביצועים הנוכחי לא מראה באופק את המועד שבו הרשת תעבור לאיזון.

104 מיליון שקל - זהו הרווח התפעולי של רשת שופרסל לאחר שעלה ברבעון ב-46.5%. במיליונים, מדובר ברווח התפעולי הגבוה ביותר, שהוא פי שלושה מהרווח התפעולי של רמי לוי שהסתכם ב-31 מיליון שקל. יצוין, כי ללא נטרול הרווח ממכירת נדל"ן הסתכם הרווח התפעולי בשופרסל ב-34.3 מיליון שקל.

הרווח התפעולי של טיב טעם מזנק פי 7, מ-1.34 מיליון ל-9.3 מיליון שקל. לעומתה, הרווח התפעולי של ויקטורי יורד ב-14.6% ל-4.6 מיליון שקל.

4.1% - זהו שיעור הרווחיות התפעולית של רמי לוי, שמעיד שגם רמי לוי אינו חסין ורושם שחיקה ברווחיות התפעולית. יחד עם זאת, רמי לוי מוביל עדיין בשיעור הרווח התפעולי.

במרחק נגיעה ממש מצויה רשת טיב טעם, ששיעור הרווח התפעולי שלה נוסק מ-0.7% ברבעון המקביל אשתקד ל-4% ברבעון. חגי שלום, בעל השליטה ברשת, קוצר כעת את קטיף הפירות ששתל בהדרגתיות מאז שרכש את השליטה ברשת.

רשת שופרסל משפרת אף היא את שיעור הרווח התפעולי, שעולה ל-3.5%. בנטרול פעילות הנדל"ן, שופרסל רושמת רווח תפעולי נמוך יותר של 2.4% אך מגמת השיפור נשמרת.

גם ויקטורי אינה חסינה ושיעור הרווחיות ברשת נשחק מ-3.9% ל-3.2%.

55 מיליון שקל - זהו הרווח הנקי של שופרסל ברבעון שעלה ב-44.7%. עלייה מתונה יותר, של 21% ברווח הנקי, רושמת רשת רמי לוי עם רווח נקי של 30.5 מיליון שקל. בטיב טעם לא מדווחים על הרווח הנקי ואילו מגה ו- cost 365 מציגות הפסדים וממילא שורה תחתונה שלילית, למרות שהן אינן מדווחות בנפרד על השורה התחתונה.

הפריבילגיה להפסיד

המבחן האמיתי של רשתות השיווק יהיה ברבעון השני של השנה, שיהיה נקי ממכירות חג הפסח. השאלה היא אם בראייה חצי שנתית יצליחו הרשתות לשמור על הביצועים והאם אלה שכשלו, יתגברו על ההפסדים.

רשת שופרסל מצביעה על מגמה של שיפור בביצועים והפריסה הרחבה שלה מאפשרת לה לנהל קרבות מחיר נקודתיות וקשות. מנגד, נדמה שמנקודת השפל החדשה שרשמה רשת מגה, אפשר רק לעלות. דודי ויסמן, יו"ר קבוצת אלון המחזיקה במגה, מסר כי הרשת "שוקדת על תוכנית אסטרטגית חדשנית בשיתוף עם גורמים בינלאומיים", שתוצג בחודש הקרוב. ימים יגידו אם התוכנית הזאת תחולל מהפכה.

רשת רמי לוי ממשיכה ליהנות ממותג חזק במיוחד והעלייה החדה של במכירות מפצה על השחיקה בשיעורי הרווח. אלא שרמי לוי, שהמציא את מלחמות המחיר, מוצא את עצמו נגרר אליהן שלא לפי רצונו, ועל כן כל האטה בקצב הגידול במכירות, תהיה ניכרת גם בשורה האמצעית והתחתונה של הרשת.

לפי שעה, אסטרטגיה של טיב טעם מוכיחה את עצמה ולא נראה כי הרבעונים הקרובים יבשרו על שינוי מגמה.

השחיקה בביצועים של רשת ויקטורי מאלצים אותה לבצע רה-ארגון מחשבתי באסטרטגיה של הרשת. בינתיים הרשת מצפה שהישועה תבוא מההתרחבות.

cost 365 נחשפה בחולשתה והטעויות שעשתה קבוצת המשביר ימשיכו להיות בעוכריה. ראשית, הזמן הרב שחלף מאז ההצהרה ועד להשקת הרשת הוא זמן שבו עבר השוק מהפכה. שנית, החברה חתמה על חוזים שהכניסו אותה להתחייבות כספית אדירה, מבלי יכולת לסגת מהם. שלישית, המשביר בחרה להיכנס למתחמים תחרותיים במיוחד במקום להיכנס לאזורים מעוטי תחרות, ורביעית, הצהרות המשביר כי הרשת תהיה הזולה ביותר, הצהרות שהקימו עליה את המתחרים והבטיחו לה כי כל סניף שתשיק, יהיה מלווה בקרב מחירים קשה במיוחד.

בזמן שרשתות גדולות יכולות להרשות לעצמן להפסיד בחלק מהסניפים, ל-cost 365 אין את הפריבילגיה הזאת והתחרות הקשה עלולה להכריע את עתידה.

המספרים של רשתות השיווק
 המספרים של רשתות השיווק