מנהל רשות המסים: "העלמת מס זה לא ספורט לאומי"

משה אשר בכנס לשעת רו"ח: "אם כולם ישלמו מס אמת בישראל - נוכל להוריד מסים" ■ "נמשיך לשים דגש על התמודדות עם תכנוני מס קשים של חברות גדולות" ■ "גילינו הון לא מדווח של 13 מיליארד שקל בעולם, ואנחנו מתכוונים להגיע אליו"

"תשלום מס אמת בישראל הוא חלק מהדמוקרטיה. העלמת מס זה לא ספורט לאומי וזה לא דבר לגיטימי, ואם כולם ישלמו מס אמת בישראל, נוכל בשמחה להוריד את המס בישראל, להוריד את המע"מ, ובאמצעות הכסף שייכנס מהמס לשפר את המצב של האזרחים במדינה ולטפל בחינוך וברווחה ובכל מה שהאזרח הישראלי צריך" - כך אמר הבוקר (ב') מנהל רשות המסים, משה אשר, בכנס לשכת רואי החשבון באילת.

אשר התייחס לצורך בחקיקת המס והגזירות הכלכליות בחוק ההסדרים: "שיעור האבטלה בישראל הוא מהנמוכים בעולם, שזה פרמטר מדהים, אך מצד שני מדד העוני בישראל הוא מהגבוהים בעולם. המשמעות היא שיש פחות משרות, פחות תל"ג ופחות מסים נגבים, ולמעשה נוצר גירעון תקציבי במדינה.

"אז מה עושים? בחוק ההסדרים מנסים לסגור את הגירעון בדרכים שונות. אם נפתח את הגיעון לאחוזים גדולים יותר, נהיה בבעיה, אז אנחנו מנסים לקצץ בהוצאות המדינה, אבל לא איפה שיש צמיחה; והזרוע הנוספת היא העלאת מסים באופן מידתי, באחוזים בודדים, בצורה שלא אמורה לעשות קושי גדול מדי לציבור. במקביל, נותנים כלים לרשויות המס להילחם בהון השחור - לצד סעיפים מקדמי צמיחה בעולם המס".

ההון השחור - 23% מהתל"ג

בהמשך סקר אשר את מקורות ההון השחור בישראל ואת צעדי רשות המסים להילחם בתופעה. לדבריו, "על-פי ה-OECD יש היקף הון שחור גדול מאוד במדינת ישראל. מדברים על כ-23% מהתל"ג, בדומה לספרד, איטליה ופורטוגל.

"אנחנו יודעים שיש הון שחור שמסתובב באזורי העבריינות הקשה, במשפחות הפשע ואצל עבריינים קשים, ובעניין הזה אנחנו מתכוונים להעביר חוק שלפיו העלמת מס באזור העבירות הקשות תטופל כעבירת הלבנת הון.

"לא מדובר באינסטלטור שמעלים חשבונית. מדובר בהעלמות של עשרות מיליוני שקלים ומעלה בעבריינות ובמשפחות הפשע ובחשבוניות הפיקטיביות, שכבר היום נחשבות לעבירת מקור. אם אנחנו רוצים להתמודד עם היעדים שמדינת ישראל שמה לרשות המסים, כשמדברים על ההון השחור - זה אחד הכלים".

פרמטר נוסף במסגרת המלחמה בהון השחור אליו התייחס אשר הם נותני שירותי מטבע, הצ'יינג'ים. "במקומות האלה עובר הון שחור בהיקפים גדולים. אנחנו נבקש מידע לחשוף שם את ההון השחור", אמר.

תופעת החשבוניות הפיקטיביות

עוד פרמטר בעייתי לדברי אשר הוא שוק החשבוניות הפיקטיביות. לדבריו, "מדובר בתופעה קשה במשק הישראלי, חלקה נשלטת על-ידי משפחות הפשע, וחלקה על-ידי עברייני מס שאינם פושעים. מדובר בנזקים של מיליארדי שקלים בשנה לאוצר המדינה.

"לכן, הקמנו מערכת שמקבלת דיווחים אוטומטיים כל חודש מעוסקים שהמחזור שלהם הוא מעל 2.5 מיליון שקל בחודש, ואנחנו עומדים להוריד את הסף למתחת ל-1.5 מיליון שקל, כדי שנוכל לטפל בחשבוניות הבעייתיות.

"נכון שיש לעיתים טעויות בתום-לב, פערי זמן לגיטימיים בין הספק למוציא החשבונית וטעויות נוספות, אז אנחנו נבחין ביניהם לבין החשבוניות הפיקטיביות.

"נכון לעכשיו יש תוצרים טובים מהמערכת הזאת, שנכנסים לחקירות ולשומות, וזה אחד הכלים המשמעותיים להתמודד בתופעת ההון השחור ובחשבוניות הפיקטיביות.

על הכוונת: משכירי דירות שמעלימים הכנסות

כחלק מהמאבק הכולל במעלימי מס מרחיבה רשות המסים את פעילותה לאכיפת תשלום מס אמת גם על משכירי דירות מגורים. "במסגרת זו תפעל הרשות במספר מישורים לאיתור בעלי דירות מושכרות וחייבים במס מעבר לפטור הקיים", אמר אשר.

אשר סיפר כי במסגרת המידע המתקבל ב"קו הצדק", הקרוי גם "המלשינון", הגיע גם מידע על בעלי נכסים שאינם מדווחים על הכנסותיהם משכר דירה.

"המידע מטופל, ולאחרונה אף נערכו מספר מבצעים בתחום, שבחלקם אף נעצרו בעלי דירות שהיקף פעילותם בתחום הגיע לידי פעילות עסקית. במקביל נערכת פעילות מודיעינית נרחבת לאיתור דירות נוספות", ציין אשר והוסיף: "בשנים האחרונות הוקמו באזורי הביקוש מגדלי מגורים במסגרת עסקאות קומבינציה, בהן בעלי הקרקע קיבלו לידיהם מספר לא מבוטל של דירות, חלקן דירות יוקרה המושכרות מעבר סכום הפטור. בכוונתנו למפות את הדירות הללו ולהכניסן לרשת המס".

בנוסף, כפי שדווח לראשונה ב"גלובס", רשות המסים מפתחת כלים שיאפשרו לבצע ניתוחים של נתוני מחשב ממערכי המס השונים והצלבתם עם מידע המצוי במאגרים חיצוניים.

הון שחור ישראלי בחו"ל

נושא נוסף שיטופל לדברי אשר הוא ההון השחור הישראלי שנמצא בחו"ל. "מסתבר שיש הון שחור מאוד משמעותי שחלקו נמצא בחוץ לארץ", אמר אשר. "לאחרונה עשינו מבצע גילוי מרצון על הכנסות ונכסים בחו"ל, והוא הניב כ-1,300 בקשות. הורדנו במבצע הזה את הריביות, ונתנו חסינות מהעמדה לדין פלילי, ונכנס כסף לישראל".

עם זאת, לדבריו, מעבר לסכומים שדווחו, רשות המסים תגיע למידע על כסף ישראלי ברחבי העולם באמצעות שיתופי-פעולה והעברת מידע עם מדינות שונות. "גילינו ברשות הון לא מדווח של כ-13 מיליארד שקל של ישראלים ברחבי העולם, ואנחנו מתכוונים להגיע לשם באמצעות שיתופי-פעולה עם מדינות בחו"ל. הוחלט בעולם לקדם הסכמים בין מדינתיים להעברת אינפורמציה כדי לחשוף את ההון השחור שנמצא בעולם".

תכנוני מס לא לגיטימיים

אשר ציין עוד כי רשות המסים ממשיכה לשים דגש על התמודדות עם תכנוני המס הקשים המבוצעים על-ידי חברות גדולות ושוחקים משמעותית את בסיס המס.

לדבריו, "ההצעה לדרוש גילוי על חוות-דעת במסגרת חוק ההסדרים נועדה להתמודד עם תכנוני מס של חברות אלה. סיכמנו עם לשכת עורכי הדין לפצל את הנושא מחוק ההסדרים ולהמשיך ולדון בו בנפרד תוך קביעת איזונים ובחינת מבנים קיימים במדינות אחרות (כפי שנחשף ב"גלובס", א' ל"ו).

"כמו כן, הוסכם כי במקביל תיווסף לחוק ההסדרים הוראה המחייבת נישומים לדווח על תכנונים ונקיטת עמדה, בנושאים מוגדרים שייקבעו מראש בחקיקה ויפורסמו באתר רשות המסים".

לדברי אשר, ברשימת הנושאים שבכוונת הרשות להסדיר באמצעות רשימת הדיווח נמצאת תופעת "חברות הצינור" - חברות שאין להן כל תוכן כלכלי, ובאמצעותן חברות ישראליות משקיעות בחו"ל, על מנת ליהנות מאמנות מס מיטיבות או הסדרי מס מטיבים ולהימנע מתשלום מס בישראל.

אשר המשיך ואמר כי גם כספים שחברות מעלימות במסגרת תכנוני מס לא לגיטימיים נמצאים על המוקד. "עלתה איזושהי טרדה מסויימת בנוגע לתכנוני המס הקשים שחברות עושות ברחבי העולם. זו לא בעיה ישראלית בלבד. פרויקטים לחשוף אותם נערכים אצלנו ובכל העולם. אמצעי נוסף הוא הפעילות המודיעינית הגוברת במישור הבינלאומי תוך החלפת מידע בין מדינות".

בית משפט למסים

בנוסף התייחס אשר ליוזמה להקים בית משפט למסים, שנחשפה לראשונה ב"גלובס". "יש לנו שומות בהיקפים של מיליארדים בבתי המשפט. אני סבור כי יש מקום להקים בית משפט למסים, שיכלול שופטים שיתמחו במסים ויעסקו אך ורק במסים. אני בהליך הידברות עם מנהל בתי המשפט ומשרד האוצר להוסיף תקני שופטים, כך שהליך שמתחיל בבית המשפט יסתיים בפרקי סמן סבירים ולא לאחר שנים", אמר.