סקר ה"אבדון": סיכוי של 87% לקריסה בשוק המניות בקרוב

פול פארל, פרשן כלכלי ידוע, טוען כי מחקרים סטטיסטיים שונים מראים כי קיים סיכוי לקריסה בשוק עד סוף השנה

פול פארל, פרשן כלכלי ידוע, משתייך לצד האנליסטים הפסימיים. בטור דיעה שפרסם לאחרונה, הוא טוען כי מבחינת מחקרים סטטיסטים שונים קיים סיכוי של 87% לקריסה בשוק המניות עד סוף השנה, זאת בשל ריבוי התחזיות השליליות הקיימות בשוק.

פארל הזכיר במאמרו את ספרו הידוע של הכלכלן ג'רמי סיגל (Siegel) "שוק המניות בטווח הארוך", שבו הוא חקר את כל המגמות המשמעותיות בשוק המניות מאז 1801 ועד 2001. בשורה התחתונה, ב-75% מהתקופה שהוא בחן לא הייתה קורלציה ולא היה רציונל למגמות בשוק, עליות או ירידות.

פארל טוען כי המומחים לניתוח טכני או אנליסטים שונים יכולים לנבא את כיוון השווקים בטווח הקצר, ביום למחרת, אך לגבי הטווח הארוך הסיפור הוא שונה לחלוטין ואף אחד לא יכול לנבא מגמות ארוכות טווח.

אז מדוע פארל טוען כי קיים סיכוי של 87% לקריסה בשוק עד סוף 2013? "בגלל שבעולם האמיתי, הסתברויות סטטיסטיות, עובדות היסטוריות, דעות של מומחים ואיתותים שונים גורמים ל"אפקט הפיגמליון" (נבואה שמגשימה את עצמה) ומשפיעים על השוק". לדבריו, באמצע 2008 החליטו לסכם את התחזיות של 20 מומחים במשך מספר שנים. התוצאה הייתה שרובם חזו קריסה בשוק בתוך מספר שנים ואכן, השווקים קרסו חודשיים לאחר פרסום המחקר הזה.

פארל טוען כי לצד האזהרות לגבי הקריסה הקרובה תמיד מופיעים אלה המספקים תחזיות אופטימיות וטוענים כי הראלי בוול סטריט יימשך, שוק הדיור יתאושש ה'פד' ימשיך להזרים לשוק כסף זול. "אל תקשיבו להם. הקריסה הבאה תתרחש עד סוף השנה", הוא טוען.