דוח חריף של קרן המטבע: יוון לא עמדה בתנאים לקבלת החילוץ

דוח חריף של קרן המטבע הבינלאומית טוען שיוון לא עמדה בתנאים לקבלת חבילת החילוץ הראשונה ■ הדוח טוען כי המדינה לא עמדה בוודאות באחד מארבע הקריטריונים ויש חשש כי לא עמדה בשני קריטריונים נוספים

קרן המטבע הבינלאומית פרסמה לפנות בוקר דוח חריף במיוחד בנוגע למתן חבילת החילוץ הראשונה של יוון שהיקפה עמד על 110 מיליארד אירו, כך מדווח העיתון הכלכלי "הפייננשל טיימס". על פי הדיווח בעיתון, הדוח מציין כי יוון לא עמדה באחד התנאים מהמשעותיים שהציבה הקרן לקבלת הסיוע, ובכל זאת היא קיבלה אותו.

הדוח מציין כי הערכות הצמיחה עבור המדינה היום אופטימיים מדי וכי הסדרי החוב עם הנושים היו צריכים להתבצע מוקדם יותר. הדוח מציין גם כי החילוץ יצא אל הפועל למרות שיוון לא עמדה באחד מארבעת הקריטריונים שנקבעו על ידי הקרן עבור תוכנית גדולה - היכול לשמור על החוב לטווח בינוני תחת שליטה - ויש חשש כי המדינה לא עמדה בשני קריטריונים נוספים.

"התוכנית מנעה פשיטת רגל לא מסודרת של יוון והגבילה את ההתפשטות ברחבי אירופה. יוון גם נשארה חלק מהאיחוד האירופי ולא פרשה ממנו, אך מנגד המיתון היה חריף ושיעור האבטלה רשם שיאים חדשים. התוכנית גם לא הובילה לצמיחה במדינה ולא עזרה למדינה להחזיר את הגישה לשווקים הבינלאומיים כפי שהיה אמור להיות", נכתב בדוח של הקרן.

הדוח מציין כי התספורת שספגו מחזיקי אג"ח החוב הפרטיים של יוון הייתה צריכה להתבצע מוקדים יותר מאוקטובר 2011, אך התגדות של גורמים באירופה הפכו את העניין לבלתי אפשרי. "חוסר ההתמודדות עם בעיית החוב בתחילת התוכנית או בשלבים המוקדמים שלה, העמידו בספק את יכולת האיחוד האירופי להתמודד עם המצב והובילה להתכווצות בהיקף התפוקה", נכתב בדוח.

קרוב לוודאי שהדוח החמור הזה יהווה נורת אזהרה עבור הקרן בכל חילוץ עתידי בסדר גודל כזה. הקרן צפויה בעתיד לדרוש שמחזיקי האג"ח הפרטיים יספגו תספורת יותר גדולה על ההחזקות שלהם, תחזיות צמיחה וחוב ריאליסטיות יותר, ותדרוש לבצע שינויים במידה והיא תפעל במסגרת איחוד מוניטארי.