הריבית באירופה נותרה על כנה; דרגי חתך את התחזית

הבנק המרכזי האירופי הותיר את הריבית בשפל היסטורי על רמה של 0.5% ■ יו"ר הבנק מריו דרגי חתך את תחזיות הצמיחה ל-2013 ל-(0.6%) אך הותיר את התחזית ל-2014 על 1.1% לעומת תחזית קודמת של 1%

הבנק המרכזי האירופי פרסם היום (ה') את החלטת הריבית שלו לחודש יוני וכצפוי, הריבית בגוש האירו נותרה ללא שינוי על רמה של 0.5% - רמת שפל היסטורית מבחינת גוש האירו. כעת, מופנות העיניים אל עבר מסיבת העיתונאים החודשית שיקיים נשיא הבנק מריו דרגי.

כ-45 דקות לאחר מכן, בשעה 15:30, קיים נשיא הבנק מריו דרגי את מסיבת העיתונאים המסורתית ובה מסר את הסיבות להחלטת הריבית של הבנק. דרגי חתך את תחזית הצמיחה ל-2013 לצמיחה שלילית של 0.6% לאחר תחזית קודמת שהצביעה על התכווצות כלכלית של 0.5%. עם זאת, צוות הבנק החליט להותיר את תחזית הצמיחה ל-2014 על 1.1% לעומת תחזית קודמת שעמדה על 1%.

רשת CNBC פרסמה, לפני פרסום הודעת הריבית, מאמר המסקר את שלוש האפשרויות העומדות בפני דרגי: הראשונה הינה הורדת הריבית (עניין שבסופו של דבר לא קרה). האפשרות השנייה על פי CNBC הינה הכרזה של דרגי על הפחתת הריבית על הפקדונות הבנקאיים - הריבית שמשלמים הבנקים עבור הפקדה בבנק המרכזי - לרמה אפסית ואפילו לשיעור שלילי, מה שבפועלם גורם לבנקים לשלם על הפקדונות שלהם בבנק המרכזי. האפשרות השלישית הינה הכרזה על תוכנית לעידוד מתן הלוואות לעסקים קטנים ובינוניים באירופה באמצעות הבנקים ביבשת.

מוקדם יותר היום אך לפני הודעת הריבית של הבנק האירופי פרסם הבנק המרכזי הבריטי את הריבית שלו לחודש יוני. בהתאם להערכות של האנליסטים, הריבית בבריטניה נותרה ללא שינוי על רמה של 0.5% וגם הוחלט כי תוכנית הרכישות תישאר על כנה. מדובר בישיבת הריבית האחרונה שבה השתתף הנגיד הבריטי מרווין קינג לפני שהוא מסיים את תפקידו.