"הפד לא יחדול מהרחבה כמותית לפני עלייה באינפלציה"

רונן מנחם, מנהל מחלקת השקעות ואסטרטגיה בבנק מזרחי טפחות: כל עוד נתוני התעסוקה חיוביים, אך בתוך ההערכות המוקדמות ולא עולים מדרגה, אמנם יגדל רף החששות והעצבנות שה-Fed יוריד את הרגל מדוושת הדלק, אך ה-Fed ימתין

ביום שישי דווח על תוספת של 175,000 משרות בחודש מאי בארה"ב, ב-8,000 מעל ההערכות המוקדמות. ההערכות המוקדמות נעו בין 147,000 ל-210,000 (לפי בלומברג) והצביעו על חוסר ביטחון בתוצאות.

רונן מנחם, מנהל מחלקת השקעות ואסטרטגיה בבנק מזרחי טפחות, מציין הבוקר כי על מנת שכלכלת ארה"ב תעבור לפסי התרחבות בני קיימא, על מספר המועסקים לגדול לפחות 250,000 מדי חודש. עם זאת, היה חשש כי התוצאות תהיינה גרועות, לאחר שדוח מקדים של המגזר הפרטי (דוח ADP) אכזב עם עלייה של 135,000 משרות בלבד, נמוך ב-36,000 מההערכות המוקדמות. קדם לכך גם דוח פושר נוסף של הפדרל ריזרב. עצם התבדות החשש תורגמה על ידי שוקי המניות כסימן לאיתנות והמשך התאוששות כלכלית ותעסוקתית בארה"ב ושלחה אותם לעליות חדות של 1.3% - עליות שעשויות להשתקף גם בשוק המניות בארץ.

דוח נפרד הצביע על עלייה טכנית בשיעור הבלתי מועסקים מ-7.5% ל-7.6%, בעוד כלכלנים העריכו כי לא יהיה שינוי. דוח זה נחשב עד לאחרונה משני בחשיבותו ואת העלייה הסבירו הפעם בכך ששינויי הגדרות הוליכו לגידול בכוח העבודה האזרחי - מספר משקי בית המעוניינים לעבוד. עם זאת, מדובר בהתרחקות משיעור הבלתי מועסקים שהציב ה-Fed כתנאי לכך שהריבית תשוב לעלות (6.5%).

מנחם מציין כי הדוח לא היה יוצא דופן, אך בכל זאת חיובי, כך שההערכות האחרונות בשוק ההון, בדבר צמצום של רכישות האג"ח החודשיות על ידי ה-Fed עוד הקיץ (כנראה מ-85 ל-65 מיליארד דולר), קבלו משנה תוקף. איגרות החוב הממשלתיות, לדוגמא, הגיבו לכך מיידית ובירידות ניכרות: תשואת הפדיון על איגרת החוב ל-10 שנים עלתה מ-2.07% ל-2.17%, הרמה הגבוהה ביותר מאז אפריל 2012. בד בבד עלה הדולר כנגד האירו וגם כנגד היין, למרות הכרזת שר האוצר היפאני כי אין בדעתו לפעול לפיחות מיידי בשער המטבע.

כך, שוקי המניות התעודדו מההיבטים הכלכליים והתעסוקתיים המעודדים של דוח התעסוקה, בעוד שוקי האג"ח התמקדו דווקא בהשלכות השליליות מבחינתם לגבי הליכה אחורנית קרובה של ה-Fed במדיניות התמריצים.

"להערכתנו, כל עוד נתוני התעסוקה חיוביים, אך בתוך ההערכות המוקדמות ולא עולים מדרגה (כגון תוספת של 200,000-250,000 בחודש), ושיעור הבלתי מועסקים נמצא רחוק מאזור 6.5%-7% מכוח העבודה האזרחי, אמנם יגדל רף החששות והעצבנות שה-Fed יוריד את הרגל מדוושת הדלק, אך ה-Fed עצמו ימתין שקצב האינפלציה בארה"ב (1.1% בלבד ב-12 החודשים האחרונים) יהיה קרוב מספיק לרף של 2.5% שהציב כתנאי להידוק המדיניות, ועד אז יחכה, או יעשה זאת באיטיות רבה", אומר מנחם.