"אם היו מקשיבים לתוכנית הרדיו שלי, אובמה לא היה נבחר"

מחדר קטן בדירה ברחוב הירקון בתל-אביב יצא המהפך האמריקאי הבא ■ כך לפחות מאמין אהרון קליין, שמשדר באמצע הלילה מביתו בישראל תוכנית רדיו שבועית באנגלית, שמככבת ברשימת 100 תוכניות הטוק-שואו החשובות בארה"ב

"דמיין שאתה קם בבוקר, והעבודה שלך מתחילה רק 12 או 14 שעות מאוחר יותר. זה לא קל. אני מתעורר כל יום בסביבות 11:00-12:00 בצהריים, ובימי ראשון, כשהתוכנית משודרת, אני מגיש אותה בין 2:00 ל-4:00 בבוקר שעון ישראל".

- אז אתה בעצם חי כאן, אבל מנהל את החיים שלך כל השבוע לפי זמן ארה"ב?

"כמעט. זה קשה, אבל אני אוהב את זה".

הכירו את אהרון קליין, מאנשי התקשורת הפופולריים ביותר שחיים בישראל, למרות שאין לו שום בעיה לחצות כאן בשקט את הרחוב. אדם שהגלים שהוא שולח מתוך חדר לא גדול ברחוב הירקון בתל-אביב מתנפצים מדי שבוע במרחק של יותר מ-9,000 ק"מ מפה, בחוף המזרחי של ארה"ב, ומחוללים שם לא מעט תהודה.

בשנתיים האחרונות נכנסה תוכנית הרדיו שלו, "אהרון קליין אינווסטיגטייב רדיו", לרשימת 100 תוכניות הטוק-שואו החשובות של המגזין "Talkers", עניין נדיר יחסית לתוכנית שמשודרת רק בסופי השבוע.

התוכנית של קליין משתייכת לז'אנר המכונה טוק רדיו (talk radio) - כלומר תוכנית שבה המגיש יושב מול המיקרופון ויורה לאוויר את דעותיו על נושאים שונים - אבל היא לא טוק רדיו קלאסי. קליין מקפיד להביא בתוכנית שלו גם מידע ראשוני, כלומר חדשות וחשיפות בנושאים שונים שמבוססות על עבודת תחקיר שלו, ושל שני תחקירנים בהם הוא נעזר. ובמילים אחרות, בניגוד למקביליו בז'אנר, הוא לא רק שופך את מררתו על ברק אובמה והממשל שלו כמקובל בחוגים השמרניים בארה"ב, אלא גם מציק להם ומטריד אותם באמצעות גילויים שונים.

כמה מהעקיצות שלו אפילו הצליחו להותיר סימנים מכאיבים. כך היה, למשל, במקרה של ואן ג'ונס שכיהן כיועץ של אובמה, ונאלץ להתפטר לאחר שקליין גילה כי הוא חתם בעבר על עצומה בה נטען כי ייתכן שממשל בוש נמנע בכוונה מלעצור את פיגועי ה-11/9.

"בעיקרון אני מדבר לתוך מיקרופון במשך שעתיים", הוא מספר על התוכנית בראיון שנערך עמו בדירת מגוריו בתל-אביב. "אין מוזיקה, אני עושה ראיונות רק מדי פעם. התוכנית מבוססת על דיבורים שלי, אבל חלק גדול מתוכם זה עיתונות, אז היא מייצרת הרבה חדשות ובתקשורת האמריקאית לוקחים אותה ברצינות. אני גם עונה לשיחות ממאזינים".

- יש עורך לתוכנית? איפה נמצא הצוות שעובד איתך?

"כאן רק אני נמצא. יש צוות, אבל כולו בארה"ב. יש לי מפיקה ויש לה את העבודה הכי טובה בעולם, כי היא לא עושה כלום. אני אוהב לעשות בעצמי כל אספקט הכי קטן של התוכנית, והמילה האחרונה היא שלי".

- ומה לגבי התחנה והמנהלים שלה, אין להם לפעמים הערות?

"בסופו של דבר מה שהם מחפשים זה רייטינג. ובגלל שהרייטינג הוא כזה הם רק אומרים 'אל תשנה כלום, תמשיך לעשות מה שאתה עושה'".

והאמת, נראה שלא פשוט לעשות את מה שקליין עושה. מלבד תוכנית הרדיו המצליחה שלו, הוא מוכר לאמריקאים, בעיקר השמרנים שבהם, גם מהופעותיו כפרשן ב-FOX ניוז, מהטור היומי שלו באתר החדשות wnd ("זה סוג של קונסרווטיב ynet"), ומחמישה ספרים שהוא כבר הספיק להוציא. הספק בהחלט מרשים לבחור בן 34.

לכסח את אובמה

"הוא מתעמת עם טרוריסטים בשידור חי. הוא חושף קיצוניים. עיתונאי שעל החדשות שהוא מביא אתם יכולים לסמוך, עכשיו ב-WABC77 אדם שטרוריסטים נמצאים בחיוג המהיר של הטלפון שלו, האם הוא אמיץ או משוגע? זוהי 'אהרון קליין אינווסטגייטיב רדיו'".

כך, במשפטים המעט אינפנטיליים הללו, נפתחת מדי שבוע תוכנית הרדיו שלו. קליין לא משוגע. ייתכן שהוא אמיץ, אבל זה בוודאי לא נגזר ממספרי הטלפון שיש לו או אין לו בזיכרון של הסלולרי. הוא כן, כך עושה רושם, חרוץ מאוד, אמביציוזי, זוקף לזכותו מספר הישגים נאים. ועדיין, התוכנית, ובפעמים לא מעטות גם קליין עצמו, מעוררים אי נוחות מסוימת.

זה נובע בעיקר מכמות המחמאות שקליין מרעיף בשידור על עצמו ועל תוכניתו. "אתם תשמעו על זה רק פה", הוא מדגיש שוב ושוב, "אנחנו מקדימים את כל התקשורת". "אני מספר 1, כמו תמיד, מבין כל התוכניות שמשודרות בשידור חי בסוף השבוע". "כל מה שחשפתי עד היום התגלה כנכון", הוא מזכיר למאזיניו, ולא צריך להיות פסיכולוג חובב כדי לחשוד שהטפיחות העצמיות המוגזמות הללו על השכם מעידות בעיקר על חוסר ביטחון, על צורך מתמיד בהכרה. אולי זה מה שגורם לו למעוד מדי פעם, ולהיתפס בהגזמות.

אמרת ב-FOX ניוז שאתה חבר טוב של נתניהו, שאתה מכיר אותו טוב, אני מזכיר לו במהלך השיחה שלנו, וקליין נשמע מופתע. "אני אמרתי את זה?", הוא נע בחוסר נוחות ולבסוף מסביר משהו על כך שנפגש איתו לפני הרבה שנים במסגרת לימודיו בניו-יורק.

- נראה שאתה עובד מאוד קשה בלקדם את עצמך.

"כן, אם אתה רוצה להגיע לצמרת, אתה חייב לבנות את עצמך כמותג".

- למה אתה צריך יחסי ציבור בישראל?

"לפעמים אני מתעסק בחומרים שקשורים למזרח התיכון, למשל אנשי חמאס עולים אצלי לשידור, מחמוד א-זאהר דיבר אצלי. ולפעמים יש גם דברים שאומרים אצלי אנשי קונגרס אמריקאים שאני חושב שיכולים או צריכים להגיע לחדשות כאן. אני כאן כל השנים האלה, ועשיתי את כל הדברים שלא הגיעו לתקשורת הישראלית, אז למה לא להציג את עצמי. זה מגניב שתוכנית הרדיו מספר 1 בסופי שבוע בארה"ב משודרת מישראל".

מספר 1 או לא, תוכנית הרדיו של קליין היא ללא ספק מופע של איש אחד. במשך כ-80 דקות נטו קליין מדבר בלהט, בקושי עוצר כדי לקחת אוויר, מסביר בקצב מסחרר את הקשר הנפתל שבין הפיגוע במרתון בבוסטון לבין מלחמת האזרחים בסוריה. "איך אתם מרגישים עם זה שהנשיא שלכם מחמש את אל-קאעידה? התקשרו עכשיו", הוא דוחק במאזיניו, והשיחות אכן לא מאחרות להגיע. "מתי נוכל כבר לכסח את האובמה הזה?", שואל ויני מניו-ג'רזי, וקליין מבטיח לו - אחרי שהוא מבהיר כי מדובר על לכסח במובן הפוליטי - שהוא אכן עובד על משהו בעניין, ושיש למה לצפות.

הספר האחרון שכתבת, "Fool Me Twice", חשף לפני הבחירות את התוכניות של אובמה לארבע השנים הבאות אם הוא ייבחר מחדש. אמרת שאם זה יקרה, לא נזהה יותר את ארה"ב.

"כן, ובדיוק עכשיו הוא מקדם את התוכנית שלו לגבי 11 מיליון המהגרים הלא חוקיים שיש בארה"ב, שכנראה בפועל יותר קרובים ל-20 מיליון. הוא מציע שלא יוכלו לגרש אותם, ושתוך 10 שנים הם יוכלו להפוך לאזרחים. צפיתי לאחרונה ב'אמריקן איידול' והייתה שם מתמודדת שההורים שלה ממקסיקו - אני בטוח שהיא בכלל לא חוקית - היא במדינה משהו כמו 18 שנה, וההורים שלה היו צריכים להתראיין בספרדית. ויש הרבה כמוהם, אנשים שלא מדברים אנגלית, ואין להם שום קשר תרבותי לארה"ב, רק זה לבדו יכול לשנות את המדינה".

- בספר שלך כתבת שזאת התוכנית שלו לגבי המהגרים?

"כן, למעשה הייתה לי התוכנית המדויקת, אפילו את השמות של התוכניות".

- אז זה בטח מתסכל מבחינתך שלמרות מה שכתבת, גם אם הספר היה הצלחה, אובמה נבחר מחדש, ובפער גדול.

"כן. אני חושב שאם כל האמריקאים היו מקשיבים לתוכנית הרדיו שלי, אובמה לא היה נבחר מחדש. אני מאמין בזה לחלוטין. אבל הבעיה היא המקורות שמהם הם מקבלים את החדשות שלהם, אני למעשה הלכתי נגד כמעט כל התקשורת האמריקאית. ומה שיש בספר אלה לא הדעות שלי, אלא פשוט התוכניות שלו, ואני חושב שרוב האמריקאים לא בעדן. אז כן, זה מאוד מתסכל".

- אמרת באחת התוכניות שלך שזאת לא סתם תוכנית רדיו, אלא משהו שיש לו פוטנציאל לשנות את המצב בארה"ב.

"התכוונתי שיש לי משהו שאני חושב שיכול לשנות את המצב הפוליטי בארה"ב בעתיד המאוד קרוב, וזה הספר החדש שלי. בארה"ב ניתן להדיח את הנשיא אם הוא מבצע פשעים מסוימים נגד החוקה. אז הספר שלי, 'Impeachable Offensess', יציג תיעוד ומסמכים שיכולים להוות תשתית להדחה כזאת. אלה לא דעות, יש לי 2,000 מראי מקום. כבר סיימתי לכתוב אותו והוא יפורסם באוגוסט".

- ומהן העבירות שאובמה ביצע שיכולות להוביל להדחה שלו?

"אני עוד לא יכול לומר, אבל יש פוליטיקאים בכירים בארה"ב שמודעים לספר ואתה יכול לצפות שהם יעשו בו שימוש".

*** הכתבה המלאה - במגזין "פירמה"