הסכמה גורפת למודל החדש של השוק הסיטונאי

המפעילים שוכנעו שהמודל החדש עשוי להיטיב איתם ולהעניק להם עצמאות בניהול הרשת ■ לפי המודל, ספק האינטרנט קונה מחברת התשתית צינור אינטרנט רחב, והוא זה שמחלק ומנהל את תעבורת האינטרנט ללקוחות שלו בצורה עצמאית

הושגה הסכמה למודל חדש לשוק הסיטונאי, הושגה היום (ב') במסגרת הפורום ההנדסי המשותף למשרד התקשורת ולמפעילים. במסגרת מפגש שנערך היום, הציג סמנכ"ל כלכלה במשרד התקשורת הרן לבאות את המודל החדש לשוק הסיטונאי ולאחר שהסביר את יתרונותיו הובעה הסכמה מצד המפעילים לכך שהמודל יהווה חלק מהאופציות למפעילים במסגרת השוק הסיטונאי, בנוסף למודל המסורתי שתוכנן.

עתה, צריך משרד התקשורת לתמחר את המודל החדש ולהציג אותו במסגרת השימוע שיפרסם. אחד החששות הוא שייגרם עיכוב נוסף בפרסום השימוע אך ככל הנראה במשרד רוצים לפרסם כמה שיותר מהר את השימוע כך שסביר להניח שהעבודה תיעשה הפעם יותר מהר.

הסבר על המודל הישן לעומת המודל החדש: במודל המסורתי ששמו המקצועי הוא Bit-stream access ספקית האינטרנט רוכשת מחברת התשתית קו מקצה לקצה בקצב מסוים. זהו מודל שדומה מאד למודל הקיים היום.

במודל החדש שמציע אגף הכלכלה במשרד התקשורת, ספק האינטרנט קונה מחברת התשתית צינור אינטרנט רחב והוא זה שמחלק ומנהל את תעבורת האינטרנט ללקוחות שלו בצורה עצמאית. באופן הזה הוא יכול להציע ללקוח חבילות גלישה וקצבים שונים ממה שמציעות חברות התשתית בזק והוט, ועל-ידי ניהול מושכל, לנצל ביתר יעילות את רוחב הפס בין הלקוחות.

על-פי המודל החדש, יוכל ספק האינטרנט להחליט שהוא מספק שירותים באיכויות שונות ללקוחות. כך, ספק שיודע לזהות שלקוח מסוים נחשב למשתמש כבד, ניתן יהיה לספק לו תמיכה רשתית כך שביצועיו יהיו טובים יותר. לעומת זאת, לקוח שפרופיל השימוש שלו יהיה יותר צנוע, כמות המשאבים שתוקצה לטובת ניהול הקו שלו, תהיה יותר נמוכה.

בשפה המקצועית קוראים למונח יחס העמסה, שמשמעותו היא מהירות המינימום שספק האינטרנט יעניק ללקוחות שלו בשעת שיא. ככל שיחס העמסה גדול, אזי הספק מאפשר ללקוחות שלו ביצועים טובים יותר בשעות עומס, וההיפך.