טורקיה לא נרגעת: לילה נוסף של הפגנות אלימות

למרות שארדואן הביע אתמול את הסכמתו להיפגש עם מארגני המחאה נגדו, ההמונים יצאו גם הלילה להפגין נגדו ■ בדומה למראות של השבועיים האחרונים - גם הפעם התעמתו אלפי המוחים עם כוחות המשטרה שהגיבו באמצעות שימוש בתותחי מים, כדורי גומי וגז מדמיע

למרות הודעתו של ראש ממשלת טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן, על הסכמתו לקיים מחר פגישה עם נציגי המפגינים במדינה - אלפים יצאו הלילה להפגין ברחובות נגד מדיניות הממשלה.

בדומה להפגנות האלימות של השבועיים האחרונים, גם הלילה התעמתו ההמונים עם כוחות המשטרה, שמצידם פיזרו את המפגינים באמצעות תותחי מים, כדורי גומי וגז מדמיע. המפגינים העמידו בספק את ניסיונות הפיוס מצד ראש הממשלה, והמשיכו לקרוא להתפטרותו.

סגן ראש ממשלת טורקיה בולנט ארינץ' הודיע אתמול (ב'), כי מנהיגי קבוצת המחאה ביקשו להיפגש על מנת לסיים את המתיחות. "הם הביעו רצון לפגוש את ארדואן, והוא הסכים להיפגש עם סביב מארגני המחאה סביב פארק גזי שבאיסטנבול", מסר לכתבים.

ארדואן התייחס בעבר בביטול למוחים והגדירם כ"בוזזים" שמונעים על ידי גורמים פוליטים בעלי אינטרסים. בתחילת השבוע אף התבטא ראש ממשלת טורקיה ואמר כי "לסבלנותו יש גבול". גם לאחר שהביע את הסכמתו להיפגש עם המפגינים ציין ארדואן כי "במדינתו לא יתאפשרו מחאות לא חוקיות".

בימים האחרונים פנה ארדואן לאזרחי טורקיה וקרא להם שלא לקחת חלק בהפגנות הלא חוקיות: "אל תתקרבו לאותם מפגינים פורעי חוק". כמו כן התייחס ראש הממשלה לטענות על אלימות משטרתית כלפי המפגינים ואמר כי "הטענות לגבי שימוש בכוח לא נחוץ נבחנות. אנחנו עומדים איתן, אבל לא בעקשנות".

מחאה של קבוצת צעירים שהחלה על רקע תוכנית לבנות בפארק גזי שבאיסטנבול, הובילה להפגנות אנטי-ממסדיות ולהתנגדות לשלטונו של ארדואן. עד כה נהרגו בעימותים האלימים שלושה מפגינים, ונפצעו כ-5,000. האלימות המשטרתית זכתה לביקורת רבה מצד מדינות המערב, וארדואן האשים כי "גורמים זרים וקבוצות אינטרסנטים קיצוניים" מנסים להחריף את המהומות, וטען כי מספר אזרחים זרים נעצרו לאחר שהתסיסו את הרוחות.

המפגינים הצליחו לערער את התדמית הדמוקרטית של המדינה המוסלמית, וייתכן שגם פגעו בתפיסתה של טורקיה כשוק מועדף להשקעה. הבורסה בטורקיה ירדה בכ-15% בשבוע שעבר.