משרד הבריאות מעודד הנקה? אוסר על קד"מ לתחליפי חלב

המכתב בא בעקבות הקמפיין של סימילאק, המזמין הורים להחזיר אריזות ריקות של תחליפי חלב מכל סוג ולקבל בתמורה אריזה של תחליף החלב סימילאק קומפורט

משרד הבריאות הוציא אתמול (ב') מכתב ליצרניות תחליפי המזון לתינוקות, ובו הבהיר את הנחיותיו בדבר קידומי מכירות ופעילויות שיווקיות לתחליפי מזון לתינוקות עד גיל חצי שנה.

המכתב בא בעקבות הקמפיין של סימילאק שרץ בימים אלה, המזמין את ההורים להחזיר אריזות ריקות של תחליפי חלב מכל סוג ולקבל בתמורה אריזה (בגודל מלא) של תחליף החלב סימילאק קומפורט, המיועד להקל על בעיות עיכול אצל תינוקות משלב לידה. יצוין כי נישת מוצרי הקומפורט כוללת כיום מוצרים של מטרנה, נוטרילון וסימילאק.

במכתב דורש משרד הבריאות מיצרניות התמ"ל להימנע מלבצע כל פעולה שיווקית או פעולות לקידום מכירות של מוצרי מזון המיועדים לתינוקות מתחת לגיל 6 חודשים.

הסיבה לכך היא שהמשרד, יחד עם הקוד הבינלאומי של ארגון הבריאות לשיווק תרכובות מזון לתינוקות עליו הוא חתום, מנסה לעודד הנקה לתינוקות בגיל הזה, ולכן מבקש למנוע מהיצרניות לעודד הורים לרכוש תמ"לים במבצע או בהוזלה דוגמת המבצע האמור.

במכתב מפורטים סוגי הקמפיינים האסורים: קבלת תמ"ל חינם כנגד מסירת פחית תמ"ל ריקה (סימילאק), תרומה כנגד מסירת כפיות המצויות בקופסאות (מבצע של מטרנה שהיה תקף לפני מספר חודשים) ומסירת ערכה בתשלום סמלי כנגד הצגת תעודת לידה - פעולות שנוקטות היצרניות ברשתות הפארם - בעקבות החלטת משרד הבריאות האוסרת על קידומי מכירות בתוך כותלי בית-החולים.

האם יש במכתב פגיעה בצרכנים? הנקה היא ערך עליון שלא בכדי מעודד משרד הבריאות, אולם הורים שבוחרים להאכיל את תינוקם בתחליף מזון בשילוב עם הנקה או באופן מלא, נפגעים במובן שלא יוכלו ליהנות ממחיר מוזל או ממבצעים ייעודיים בשל ההנחיות האמורות.

האם רכישת תחליף חלב בהוזלה הוא אשר יוביל להחלטת המכרעת בקרב ההורים בדבר הזנת תינוקם? לא בטוח.

מפרומדיקו, משווקת סימילאק, נמסר בתגובה: "המכתב התקבל אתמול, ואנו לומדים את פרטיו. בכל מקרה, כחברה שומרת חוק אנו מקפידים על יישום כל הנהלים החלים על מוצרינו".

ממטרנה נמסר בתגובה: "מטרנה פועלת על-פי הנחיות משרד הבריאות ותמשיך לעשות כך גם בעתיד. מבצע איסוף כפיות התקיים בשיתוף עם עמותת חסדי נעמי, התורמת למשפחות נזקקות. במסגרת המבצע על כל כפית שנאספה, תרמה מטרנה לעמותה".

מטבע, משווקת נוטרילון, נמסר בתגובה: "המכתב מדבר בעד עצמו. טבע ישראל מקפידה לעמוד בכל דרישות הדין ובפרט באלה הנוגעות לסימון ולפרסום תרכובות מזון לתינוקות".

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "הקוד הבינלאומי לעידוד הנקה, עליו חתומה מדינת ישראל, אוסר חלוקה של תמ"לים בחינם או כמתנה. פעילות שיווק בניגוד לקוד פוגעת במדיניות קידום ההנקה שמוביל משרד הבריאות. איננו רואים בכך פגיעה בצרכנים, אלא ניסיון של החברות להרוויח על חשבון בריאות הציבור".