הזוטרים הלחיצו את נתניהו

מה הבהיל את רה"מ מרבצו, והאם יש קשר להיעדרו של שר חוץ?

למה נתניהו כל-כך נלחץ מההודעה שנוסחה במטה לביטחון לאומי? מה בדיוק גרם לראש הממשלה למהר ולהתנער מנוסח ההודעה שהייתה אמורה להתפרסם לסיכום ביקורו הקרוב בפולין? המשפט ש"שתי הממשלות מסכימות על הצורך הדחוף בהתקדמות לקראת פתרון של שתי מדינות לסכסוך הישראלי-פלסטיני"? לא הגיוני.

הרי נתניהו עצמו התחייב לשתי מדינות בנאום בר-אילן. המילים "ללא תנאים מוקדמים"? הרי ממשלת נתניהו עצמה דורשת זאת. ההתחייבות למשא ומתן ישיר? הרי זה מה שקורה בפועל כבר כמה שנים. אולי "זכותם של הפלסטינים למדינה - זכות שהוכרה באותו נאום בר-אילן ובעשרות, ואולי מאות, נאומים אחרים של נתניהו?

"צעדים חד-צדדיים" - התנחלויות

בהודעת ההתנערות מההודעה לא הוסבר מה הדבר שהבהיל את ראש הממשלה מרבצו, אבל אנחנו יודעים שהבעיה איננה בדברים שצוינו לעיל, אלא המשפט ש"צעדים חד-צדדיים על ידי מי מהצדדים אינם מועילים להשגת שלום בר-קיימא".

צעדים אלה, יודע ראש הממשלה ויודעים כולנו, זה בעיקר הבנייה בהתנחלויות שהפלסטינים מתנגדים לה בכל מאודם, ושרוב מדינות העולם, אם לא כולן, מדברות ומצהירות ברוח זו כבר שנים רבות. והיה מי שחשב, והאדם הזה בטוח אינו פקיד זוטר, שנוסח כזה בהודעה המשותפת מחזק את מתנגדי הבנייה באשר הם, ובמקביל מחליש את עמדת ממשלת נתניהו בעניין זה.

באמת דרוש שר חוץ?

האם יש לפאשלה הזו קשר לכך שאין בנמצא שר חוץ? יו"ר ועד עובדי משרד החוץ אומר שלו בחר נתניהו לשתף את אנשיו, המחדל המביך הזה היה נמנע. כי בשביל האנשים במשרד זה הודעות וניסוחים כאלה הם לחם חוק. יכול להיות. אבל פה ממש לא מדובר בניסוחים מורכבים. לא צריך להיות דיפלומט מקצועי כדי לדעת ולהבין שמעשים חד-צדדיים הם בעיקר התנחלויות. כך זה נראה, וזה נראה מאוד לא טוב.

כמו הרבה דברים שקורים לאחרונה בממשלה בהרבה תחומים. בבסיס המחדלים החוזרים עומדת הרשלנות - גם בחשיבה וגם במעשה. אולי העייפות המנטלית, ואולי הרכב אנושי בלתי מנוסה ולא אינטליגנטי במיוחד. ואולי גם שר חוץ. לא בשביל הניסוחים, אלא בשביל להתנגד להוציא מידי המשרד פעילויות שהוא מתמחה בטיפול בהן.

עמידרור ופקידי מטהו

אני סקרן: "פקידים" עוסקים בניסוח הצעת הצהרה משותפת בין ישראל לפולין? ועוד "זוטרים"? זה מה שצריך להדאיג את ראש הממשלה, אולי יותר מנוסח ההודעה. ושהפקידים לא מצאו לנכון להראות לממונה עליהם לפני שהם מראים אותה לעולם כולו, זה אומר משהו על הפקידים, אבל גם על מעמדו של עמידרור אצלם. וזה אומר משהו יותר גרוע על תפקוד הממשלה בכללותה.