"בסוף זה יגיע לפיצוץ. הציבור יקיא את עורכי הדין"

כך אומר עו"ד מוריאל מטלון בתגובה להסמכתם של עוד 2,132 עורכי דין ביום חמישי ■ "המשך הצפת המקצוע הוא כישלון של לשכת עוה"ד ושל דורון ברזילי"

"המשך ההצפה של מקצוע עריכת הדין הוא כישלון חמור של לשכת עורכי הדין ושל דורון ברזילי העומד בראשה, ולכן צריך לסגור את הלשכה. אנשים נבחרים לפי סיסמאות של מלחמה על מעמד המקצוע, ובסופו של דבר עסוקים אך ורק במאבקים פוליטיים" - כך אמר היום (א') ל"גלובס" השותף-המנהל במשרד גורניצקי, עו"ד מוריאל מטלון, בתגובה להסמכתם של עוד 2,132 ישראלים לעריכת דין ביום חמישי האחרון.

עורכי הדין החדשים נוספו ל-51,708 עורכי דין פעילים החברים בלשכה, כך שמספרם הכולל של עורכי הדין בארץ חצה את הרף של 54 אלף עורכי דין.

לדברי עו"ד מטלון, הכמות הגדולה של עורכי הדין בארץ מביאה הן לפגיעה במעמד המקצוע והן לפגיעה בהנהגת לשכת עורכי הדין, שבה מכהנים אנשים שבנסיבות אחרות לא היו נבחרים לתפקיד.

לדבריו, "עם כל הכבוד לברזילי, לא רואים היום אנשים ברמה של עו"ד אמנון גולדנברג או פרופ' דוד ליבאי, שעמדו בראש הלשכה. היום איש מהם לא היה נבחר לתפקיד, כי הלשכה הפכה לגוף פופוליסטי שעוסק בפוליטיקה ולא במעשים".

מטלון מטיל את האחריות למצב לא רק על ברזילי כי אם גם על שר המשפטים הקודם, פרופ' יעקב נאמן. "לצערי הרב", הוא אומר, "גם השר נאמן לא עשה דבר כדי להילחם בהצפת המקצוע מלבד הקמת ועדות, שזו הנוסחה המפא"יניקית לקבור דברים כאלה".

לדברי מטלון, הפתרון להצפת השוק צריך לכלול החזרת תקופת ההתמחות לשנתיים, שינוי של מתכונת לימודי המשפטים, הפיכת בחינות הלשכה למהותיות ולא טכניות, וקביעת רף יותר גבוה של מעבר שלהן.

מטלון מקווה כי שרת המשפטים, ציפי לבני, תגשים את הבטחתה לשיפור פני המקצוע. עם זאת, הוא מביע חשש שגם הקדנציה הזו תעבור ללא שינוי, "ובעוד שנה נדבר על עוד 2,000 עורכי דין חדשים, ולא נראה את הישועה. בסוף זה יגיע לפיצוץ, כי הציבור יקיא את עורכי הדין ממנו".

עו"ד ברזילי נבחר לראש לשכת עורכי הדין ביוני 2011, בין היתר בזכות הבטחותיו להיאבק נגד הצפת מקצוע עריכת הדין ובירידה במעמד המקצוע. היום הוא מטיל את האחריות להמשך התופעה על גורמים אחרים.

בתגובה לדברי הביקורת מטלון נמסר מלשכת עורכי הדין כי "הסמכויות לתיקון המצב הקיים אינן מצויות בידיו של ראש הלשכה, אלא בידי הכנסת ומשרד המשפטים".

למרות זאת, "לשכת עורכי הדין הציבה לעצמה את המאבק נגד הצפת המקצוע בראש סדר העדיפויות, מתוך הכרה כי ריבוי עורכי הדין פוגע הן בעורכי הדין עצמם והן בציבור כולו. הטענה כי הלשכה אינה עושה די איננה נכונה ואף חוטאת למציאות".

"להאריך את ההתמחות"

בלשכה ציינו עוד כי עם כניסתו של ברזילי לתפקיד הוא פנה לשר המשפטים דאז, יעקב נאמן, והוחלט על הקמת צוות בראשות מנכ"ל משרד המשפטים ד"ר גיא רוטקופף. "הצוות גיבש המלצות לארגון מחודש של כל מערך ההתמחות ובחינות ההסמכה, וכן לקידום תוכנית מעשית לטיפול בשמירת רמתו של המקצוע. מסקנות ועדת רוטקופף טרם פורסמו".

מהלשכה נמסר עוד כי "לפני כשנה פעל ראש הלשכה שוב והגיש לשר המשפטים נאמן את מסקנות הצוות הפנימי לבחינת שיפור מעמד המקצוע שהקים בראשותו של מ"מ ראש הלשכה, עו"ד ד"ר משה וינברג".

לדברי הלשכה, "לפני מספר שבועות פרש ראש הלשכה בפני ועדת פרוקצ'יה לבחינת שינוי חוק לשכת עורכי הדין, את כל המסקנות שהעלו הצוותים והוועדות השונות בנושא לאורך השנים, וציין כי לצערו אף לא אחד מהם יושם".

מטעמו של ברזילי נמסר: "הצפת מקצוע עריכת הדין, ושמירה על איכותו ומקצועיותו, מחייבות להאריך את תקופת ההתמחות ולשנות את מתכונת בחינות ההסמכה לכאלה הבוחנות יכולת חשיבה וניתוח.

"ראש לשכת עורכי הדין, דורון ברזילי, הציע לקיים בחינת כניסה להתמחות והקמת בית-ספר למתמחים. פעלנו עם הממשלה הקודמת ונמשיך לפעול עם הממשלה הנוכחית ועם שרת המשפטים לבני, על מנת שהמלצות לשכת עורכי הדין בנושא יתקבלו במלואן".