יבואני התעללות

מדוע שר החקלאות יאיר שמיר מתנגד להצעה נגד פיטום אווזים?

שר החקלאות אחראי על אכיפת חוק צער בעלי חיים בישראל. מתוקף תפקידו הוא אחראי גם למנוע התעללות מיותרת בבעלי חיים בתעשיית הבשר. לכן, ההיגיון נותן ששר החקלאות היה צריך להיות התומך הנלהב ביותר בהצעת החוק שהונחה בשבוע שעבר על שולחן הממשלה, הקוראת לאסור על יבוא ושיווק בישראל של כבד אווז שומני.

פיטום האווזים האכזרי אסור בישראל כבר מאמצע העשור הקודם: ענף הפיטום נסגר לאחר שבית המשפט העליון והממשלה הגיעו למסקנה כי ההאכלה הכפויה של האווזים - באמצעות צינור המוחדר עמוק לתוך גרונם ומזרים כמויות אדירות של מזון בלחץ גבוה - נמצאת הרחק מעבר לרף המוסרי אפילו של מי שלא בוחלים באכילת סטייקים והמבורגרים.

ח"כ דב ליפמן מ"יש עתיד", שיזם את החוק העכשווי, מציע בסך-הכול ליישר קו. לדבריו: אם אסור להתעלל, אז אסור גם לייבא התעללות.

והנה, הפתעה: שר החקלאות, יאיר שמיר, היה המתנגד הנחוש ביותר להצעת החוק בדיון שנערך בשבוע שעבר בוועדת השרים לחקיקה. לדאבונו, הוא היה בדעת מיעוט. השרים החליטו ברוב קולות שהממשלה תעניק לחוק רוח גבית. דרכו של החוק לאישור נראתה סלולה. או שלא.

זמן קצר לאחר ההצבעה בוועדת השרים הוגש ערר לממשלה נגד ההחלטה. מגיש הערר, שעלול לתקוע את החוק, הוא דווקא השר לביטחון מפנים, יצחק אהרונוביץ'. המשטרה דהרה בשבוע שעבר ממבוכה למבוכה בפרשיית הבר-נוער וצווי איסור הפרסום, אבל לאהרונוביץ' היה דחוף להתגייס לטובת המפטמים ומייבאי כבדי אווז מוגדלים. מה לשר המשטרה ולפואה גרא? גם ח"כ ליפמן שאל אותו, ולדבריו נענה: "עשיתי טובה לחבר", שהוא שר החקלאות.

הטיעונים של מתנגדי החוק לאיסור שיווק כבד אווז שונים ומשונים, ביניהם הדאגה למערכת היחסים ולהסכמי הסחר עם הונגריה (מעניין שבמשרד הכלכלה לא מודאגים, וגם שרת המשפטים בהווה ושרת החוץ בעבר ציפי לבני לא צופה בעיות).

קליפורניה כבר הקדימה אותנו ואוסרת לשווק בתחומה כבד אווז שומני, וברוב המדינות המשמעותיות באירופה פיטום אווזים הוא אסור.

ישראל רשאית להציב רף מוסרי למזון שנסחר בתחומה. זה הרבה יותר חשוב מהשבעת רצונם וכיסם של כמה מפטמים בהונגריה ושל יבואנים שעושים קופה מהאכלת האליטה המדושנת בכבד מוגדל של אווזים חולים.

כצפוי, יבואני הכבדים לא ישבו בחיבוק-ידיים, ושכרו את שירותיו של משרד לובינג גדול. הלוביסטים יעשו הכול כדי לשכנע עוד שרים "לעשות טובה לחבר".

צריך לקוות שמולם יעמדו כחומה השרים גלעד ארדן וגדעון סער, שהיו חתומים על הצעת חוק דומה שהוגשה בקדנציה הקודמת; שרי "יש עתיד" שעמיתם לסיעה חתום על ההצעה; ציפי לבני שהצהירה על תמיכתה; וכן השר להגנת הסביבה עמיר פרץ.

וכך, בסוף יישאר שר החקלאות, שיצטרך להסביר איך ייתכן כי שר שתפקידו למנוע התעללות בבעלי חיים נאבק בכל כוחותיו כדי לאפשר את המשך ההתעללות הזו.