אמיר חייק ואוריאל לין: ליישם מע"מ דיפרנציאלי על מוצרי מזון

חייק, מנכ"ל התאחדות התעשיינים, בוועדת הכלכלה: "יש להוריד את מחירי המזון באמצעות עידוד מפעלי המזון הקטנים והבינוניים, ולא באמצעות הרחבת היבוא"

"הממשלה צריכה לקחת אחריות על מחירי המזון הגבוהים וליישם מע"מ דיפרנציאלי על מוצרי המזון. אי-אפשר להעלות את מחירי החשמל, המים והארנונה לתעשייה ולצפות שהעלות לא תתגלגל אל הצרכנים" - כך אמר היום (ב') מנכ"ל התאחדות התעשיינים, אמיר חייק, במהלך דיון שעסק במחירי המזון בוועדת הכלכלה של הכנסת.

חייק קרא להוריד את מחירי המזון באמצעות עידוד מפעלי המזון הקטנים והבינוניים, ולא באמצעות הרחבת היבוא של מוצרי המזון כפי שהמליצה בעבר ועדת טרכטנברג: "ועדת טרכטנברג ניסתה להכניס את כל תעשיית המזון לקופסה אחת, מבלי להבדיל בין סוגי המפעלים. אם אנחנו רוצים להוריד מחירים - יש לעודד תחרות בין המפעלים בארץ ולא לקיים תחרות בינם לבין מפעלים בחו"ל באמצעות יבוא בלתי אחראי".

לין משנה עמדה

גם נשיא איגוד לשכות המסחר, אוריאל לין, תומך בהחלת מע"מ דיפרנציאלי על מוצרי מזון. בשיחה עם "גלובס" אמר לין כי יש להוריד את המע"מ על מוצרי מזון בסיסיים ועל תרופות ל-8% במקום 18%, ובמקביל להטיל מע"מ מוזל של 8% על פירות וירקות.

מדובר בשינוי עמדה מצד לין, שהתנגד בעבר בתוקף למע"מ דיפרנציאלי בנימוק שמדובר במנגנון גביית המס היעיל ביותר.

"שיניתי את דעתי", הסביר לין בשיחה עם "גלובס". לדבריו, "במהלך העשור האחרון המשק הישראלי צמח והתחזק, אך לא השכלנו לקדם את השכבות החלשות. אנחנו תמיד מוצאים סיבה למה לא לסייע לשכבות אלה ולא להיטיב עמן - גם כשהמשק צומח ופורח. ב-10 השנים האחרונות הייתה צמיחה ריאלית גדולה, אחוז המועסקים גדל, התוצר לנפש זינק ל-28 אלף דולר לשנה, אבל את השכבות החלשות - שוכחים".

להרחיב את הדיווח המקוון

על-פי הצעה שמגבש איגוד לשכות המסחר, שתוגש בימים הקרובים למשרדי האוצר והכלכלה, במקביל להורדת המע"מ על מוצרי היסוד תורחב חובת הדיווח המקוון לבעלי עסקים.

כיום חובת הדיווח המקוון חלה על כל בעל עסק שמנהל מחזור של יותר מ 2.5 מיליון שקל. באיגוד מציעים כי החובה תחול גם על העסקים שמנהלים מחזור שנתי של מיליון שקל.

לדברי לין, "ברור לנו שזה לא הליך נוח עבור בעלי עסקים רבים, אבל יש בו כדי לשפר באופן ניכר את גביית המס ולהרחיב באופן ניכר את מספר הנישומים ברשת המס. הנושא הובא לידיעת איגודים רבים שקשורים אלינו, והשגנו מהם הסכמות, כך שנביא בתחילת השבוע את התוכנית לאישור נשיאות האיגוד ונמשיך הלאה בניסיון לקדם את המהלך.

"מבחינתי, אין מדובר במצב של מע"מ דיפרנציאלי - אלא מע"מ חברתי שיכול להוזיל את יוקר המחיה ביותר מ-10%, לצד שיפור וייעול בגביית המסים", אמר לין.

"רגולציה כבדה"

בתוך כך, שר הכלכלה נפתלי בנט הציג היום בוועדת הכלכלה את יעדי משרדו ואמר כי "ישראל סובלת ממבנה משק מאד ריכוזי ומרגולציה כבדה. עלינו לפרק את הריכוזיות ולהקל את הרגולציה המקשה בעיקר על העסקים הקטנים והבינוניים. זה לא מצב של זבנג וגמרנו. זה ייקח זמן. אני קורא לכולם להעביר לטיפול קבינט יוקר המחיה שבראשותי כל בעיה שיש ברגולציה. אנחנו נטפל במקרים שבהם יש רגולציה מיותרת".