מדד ההומלסים: 189 אלף בתי אב חסרי דיור תקני בישראל

ב-1995 פחות מ-4% מכלל בתי האב בישראל התגוררו בדיור לא תקני, כיום מדובר כבר ב-8.5% ■ לפי האומדן מדובר בעלייה של 26% במספר חסרי הדיור מאז שנת 2008

מספר בתי האב הגרים במבנים מאולתרים וארעיים בזינוק. על פי אומדן המבוסס על נתוני הלמ"ס ומשרד הבינוי והשיכון, של המכון לרפורמות מבניות אשר החל השנה לפרסם את "מדד ההומלסים", עולה ש-189 אלף בתי אב בישראל גרים במבנים ארעיים ומאולתרים כגון אהלים וצריפי פח, או שגרים בבית ההורים המבוגרים, נסמכים על טוב לב של קרובי משפחה וגרים בדירות בבעלות משפחתית ללא תשלום שכר דירה, או גרים במבנים לא מאושרים למגורים.

לפי האומדן מדובר בעלייה של 26% במספר חסרי הדיור מאז שנת 2008 אז נרשמו במפקד האוכלוסין של הלמ"ס 149.6 אלף בתי אב חסרי דיור תקני.

את הנתונים החמורים מפרסם המכון לרפורמות מבניות, אשר ייסד עו"ד שרגא בירן, על רקע הצעת החוק "להתחדשות עירונית ודיור בהישג יד" שיזם ושמונחת על שולחן הממשלה. במכון מציינים שמדובר במגמה של עלייה חדה בבתי אב חסרי דיור תקני, מכ-58.8 אלף בתי אב ב-1995 ל-149.6 אלף ב-2008 ולמספר שיא של 189 אלף נכון ל- 2012. מספרים אלו מבטאים זינוק של 221% במספר בתי האב במצב זה, תוך פחות מ-20 שנה. מדובר בנסיקה של כ-4% מכלל בתי האב ב-1995 הגרים בדיור שאינו תקני, לכ-8.5% כיום.

לדברי עו"ד בירן, הצעת החוק להתחדשות עירונית ודיור בהישג יד תאפשר פיתרון למצוקת הדיור ומיגור העוני, שכן רוב שכונות העוני נמצאות בערים מרכזיות ובלב אזורי הביקוש בהם קיים צורך בהיצע דירות. "תושבי השכונות, עניים ברובם המוחלט, יהנו מזכויות פיתוח ובנייה בשיעור של כ-500%, זאת בצד דיור בהישג יד שייועד בראש ובראשונה לשיכונם של חסרי הדיור התקני באופן שיבלום הידרדרות למצב של היעדר קורת גג ראויה לאזרח ישראלי".

בהתאם להצעת החוק, תקום רשות להתחדשות עירונית שתהיה אחראית על תכנון של התחדשות עירונית במוקדי עוני, כמאתיים שכונות, וכן על כל נדבכי הביצוע: יזום ההתחדשות, הכנת תוכניות אב, הרגולציה על הקניין הקיים והנוצר, המימון הנדרש וסיוע לתושבי השכונות לממש את זכויותיהם.