ארה"ב: אושרה הצעת החוק הכי קיצונית של הרפובליקאים

בית הנבחרים בארה"ב אישר הצעת חוק שתאסור ביצוע הפלות לאחר השבוע ה-20 של ההריון ■ מחוקק רפובליקני: רק לעיתים רחוקות מסתיימים מקרי אונס בהריון ■ אובמה הבטיח: אטיל וטו

בית הנבחרים של ארה"ב, שנמצא בשליטת הרפובליקנים, אישר אתמול (ג') הצעת חוק מרחיקת לכת, שאוסרת על ביצוע הפלות לאחר השבוע ה-20 להריון, על סמך תיאוריה שנויה במחלוקת לפיה עוברים בשלב התפתחות זה כבר מסוגלים לחוש כאב.

הצעת החוק קובעת רק שני חריגים: אם ההריון נבע מאונס (אך רק בתנאי שהקורבן דיווחה למשטרה על האונס בתוך 48 שעות לאחר הפשע), או אם מדובר במקרה של גילוי עריות, אך רק אם הקורבן היא קטינה.

במילים אחרות: הצעת החוק אינה מתירה לבצע הפלות במקרה של קורבן אונס שלא התלוננה במשטרה, או במקרה של גילוי עריות, כאשר הקורבן אינה קטינה. גם מצב בריאותה של אשה שמבקשת להפיל אינו נחשב שיקול, לפי הצעת החוק.

זו יוזמת החקיקה הקיצונית ביותר בסוגיית ההפלות שהתקבלה אי-פעם בקונגרס, והיא מעידה על ההקצנה החדה של המפלגה הרפובליקנית, שמסיטה אותה למחוזות שרוב אזרחי ארה"ב מסרבים לדרוך בהם. היא גם מעידה על הפער המתרחב בין רפובליקנים לדמוקרטים. יחד עם התנגדות גורפת לכל יוזמה ממשלית של נשיא ארה"ב, ברק אובמה, ומאמץ עקבי ומתמשך למזער את המנגנון השלטוני, התנגדות מוחלטת להפלות עומדת בראש האג'נדה של הרפובליקנים. המפלגה הדמוקרטית, לעומת זאת, מובילה את המאבק לשמירה על חירות הנשים לבחור בהפלה.

כפי שהיה אפשר לצפות, ההצבעה התפלגה לפי השייכות המפלגתית. 228 צירים רפובליקנים הצביעו בעד הצעת החוק, ו-196 צירים דמוקרטיים הצביעו נגדה. רק שישה מחוקקים מכל מפלגה ערקו לצד שכנגד בהצבעה.

בדיון במליאה שקדם להצבעה, טענו דמוקרטים רבים, כי הצעת החוק מנוגדת לחוקה, לפי פסיקת בית המשפט העליון מ-1973, הידועה כתיק "רו נגד ווייד" (Roe v. Wade). בית המשפט קבע אז, חירות ההפלות מעוגנת בתיקון ה-14 לחוקה. בפסיקה מאוחרת יותר קבעו השופטים העליונים, כי זכות ההפלות עומדת לאשה עד שהעובר נעשה "בר-קיימא", כלומר בעל יכולת להתקיים מחוץ לרחם. בפסיקה המאוחרת צויין, שניתן להגדיר עובר כבר-קיימא בערך בחודש השביעי (28 שבועות), אם כי לא מן הנמנע שעובר יגיע לשלב זה גם אחרי 24 שבועות. הצעת החוק שקיבל בית הנבחרים מצמצמת אפוא את חלון ההזדמנויות של נשים שמבקשות להפיל את ולדן, בלי להתחשב במצב בריאותן וכמעט בלי להתחשב בסיבת ההריון.

להצעת החוק אין שום סיכוי להיעשות לחוק. הסנט, שנמצא בשליטת הדמוקרטים, אפילו אינו שוקל לדון ביוזמת חקיקה דומה, ואובמה כבר הודיע שיטיל וטו על הצעת החוק אם יתרחש הבלתי אפשרי והסנט, איכשהו, יסמוך ידו עליה. המחוקקים הרפובליקנים מודעים לכך, כמובן, אך, מבחינתם, ההצבעה על הצעת החוק נועדה לחזק את מעמדם בקרב הבוחרים במחוזות הבחירה שלהם.

בחמש השנים שחלפו, רוב הבוחרים הרפובליקניים זזו ימינה (ראו: צמיחתו של פלג מסיבת התה), בעוד שמספר הרפובליקנים המתונים הולך ומצטצמם. למחוקקים הרפובליקנים לא אכפת שרוב אזרחי ארה"ב מסתייגים מהקיצוניות שלהם. בחירתם מחדש מובטחת כל עוד הם יצליחו לרצות את הבוחרים הימניים, כי מחוזות הבחירה שלהם, שניתחמו בתחכום רב, טוהרו כמעט לחלוטין מדמוקרטים.

וכך, הפך אתמול בית הנבחרים פעם נוספת לזירה של התבטאויות מוזרות (הדמוקרטים מגדירים אותן כפרימיטיביות ומגוחכות) של מתנגדי ההפלות. בטווח הארוך, בבחירות לנשיאות ב-2016, ההתבטאויות האלה יהיו אבני ריחיים על צווארו של המועמד הרפובליקני, והן יאפשרו לדמוקרטים לטעון, כפי שהם טענו ב-2012, שהמפלגה היריבה מכריזה מלחמה על הנשים. אבל נראה ששלוש וחצי שנים הן נצח בלתי נתפס בעיני רבים מהפוליטיקאים הרפובליקניים.

בכותרות הרבות ביותר זכתה התבטאותו של הציר הרפובליקני מייקל ברג'ס, שטען כי צריך להטיל איסור על הפלות כבר בשבוע ה-15 להריון, מפני שידוע שעוברים בשלב זה מאוננים ברחם אימם. ברג'ס, אגב, הוא גניקולוג לשעבר.

ברג'ס טוען שהוא אישית ראה בסונוגראם כיצד עוברים ממין זכר שמים את ידיהם "בין הרגליים" ומענגים את עצמם.

"אין ספק בליבי, שעובר בשבוע ה-20 להריון יכול לחוש כאב", אמר ברג'ס בדיון. "...אני חולק על הקביעה שצריך לאסור הפלות החל בשבוע ה-20. אני חושב שזה מאוחר מדי. האיסור צריך להתחיל בשבוע ה-15, או ה-16. ראו סונוגראם של עובר בשבוע ה-15. יש להם תנועות שמעידות על מטרה. הם מלטפים את הפנים , ואם מדובר בעובר ממין זכר, הם עשויים לשים את היד בין הרגליים. אם הם חשים עונג, למה כל כך קשה להאמין שהם מסוגלים לחוש כאב"?

פרשנים ליברליים, ובעיקר פרשניות, מחו כמובן על החרגת עוברים ממין נקבה מכלל העוברים שמחפשים עינוג עצמי. "ומי אמר שנקבות אינן שולחות ידיים אל בין הרגליים?", שאלה מאזינה בתוכנית שיח ברדיו.

הציר הרפובליקני טרנט פרנקס מאריזונה טען כי "מספר מקרי האונס שמסתיימים בהריון קטן מאוד". הטענה הייתה מענה לקריאות של מחוקקים דמוקרטיים לכלול בהצעת החוק סעיף שמתיר הפלות לקורבנות אונס. דברי פרנקס מעלים בזיכרון את התבטאותו של ציר בית הנבחרים לשעבר, טוד אקין, שאמר במערכת הבחירות לקונגרס אשתקד שגוף הנקבה מסוגל למנוע הריון במקרים של "אונס לגיטימי". הוא הפסיד בבחירות אך ורק בגלל ההתבטאות הזו.

ההצבעה בבית הנבחרים היא חלק ממגמה רחבה יותר של מחוקקים רפובליקנים ברמת המדינות. במדינות שבהן יש מושל רפובליקני ובשני בתי-המחוקקים יש רוב רפובליקני, התקבלו חוקים שמטילים הגבלות חמורות על הפלות, לרבות חוקים שמתנים אישור להפלה באילוץ המבקשת להתבונן בהדמיית אולטרה-סאונד של העובר ברחמה, ובהחדרת מוט אולטרה סאונד לאבר המין של המבקשת כדי להשיג איכות הדמיה טובה יותר.