כך התחמק יעקב פרנקל מאחריות לקריסת חברת AIG

במהלך אחד הפאנלים שהתקיים בכנס דאבוס 2009, פרנקל נתקל במנחה ניק גואינג שלא הרפה ממנו בעניין ■ כך הוא השיב

יעקב פרנקל, שחוזר לקדנציה שלישית כנגיד בנק ישראל, סירב לאורך הראיונות הרבים אתו במהלך השנים האחרונות להתייחס לכהונתו כסגן יו"ר ענקית הביטוח AIG, שקרסה במהלך המשבר הפיננסי של 2008 וקיבלה סיוע מאסיבי של ממשלת ארה"ב כדי להשתקם. אבל, במהלך אחד הפאנלים שהתקיים בכנס דאבוס 2009, פרנקל נתקל במנחה ניק גואינג שלא הרפה ממנו בעניין. "גלובס" מביא את השאלות המציקות ותשובותיו של פרנקל, שמדברות בעד עצמן.

גואינג: יעקב פרנקל, אתה סגן יו"ר AIG. הבנת מה לא היה בסדר ב-AIG שחייב את הממשל להשקיע לפחות 85 מיליארד דולר (צמח ל-140 מיליארד) מכספי משלם המסים כדי להציל את החברה?

פרנקל: "ובכן, אני חושב שזה עניין מערכתי. יש כאן עניין של ניהול סיכונים ושל שקיפות וזה נושא רחב. אנשים אומרים ששקיפות היא מצב שבו מה שאתה רואה הוא מה שאתה מקבל, ומה שאתה לא רואה תוקף אותך. השאלה היא האם למוסדות הפיננסיים, האם לכל קובעי ההחלטות, לכל המפקחים, יש המנגנונים המתאימים לראות מה קורה... מה שנכון לגבי חברה אינדיבידואלית, וכאשר היא עושה זאת בכוונה טובה, וכל אחד אחר עושה אותו דבר בדיוק, יש תוצאה שהופכת לשלילית, והרפורמה הפיקוחית שצריך ליישם צריכה לכלול את הנושא הזה".

גואינג: אבל לא ענית על השאלה שלי. האם ידעת מהם סוגי הסיכונים ש-AIG ניהלה, שגרמו לחילוץ החברה שאתה סגן היו"ר שלה?

פרנקל: "זה היה ניסיון לחלץ את המערכת כולה. זה לא חילוץ של חברה. ההיגיון שמאחורי התערבות הממשל והשקעת כספי ציבור בחברה אינו להציל אנשים או את החברה, אלא הוא נובע מחישובי העלות שהייתה נגרמת למערכת אלמלא התבצע החילוץ הזה. לכן, הנושא האמיתי, אני חוזר, הוא מערכתי".

גואינג: האם אתה אומר, אם כן, שאין לך שום אחריות אישית?

פרנקל: "אין שום ספק בכך שאין לי כל אחריות אישית. מתוקף תפקידי לא הייתי מעורב בזה. אבל, זה לא הנושא בשביל המאזינים שלנו. אני חושב ששאלת המפתח היא מערכתית".

גואינג: אנשים רבים ירצו לדעת מדוע מועצת המנהלים לא ידעה מה מתרחש.

פרנקל: "זה שוק ההון שלא מתפקד כיום מפני שהמידע לא זורם, מפני שההצטברות של פעילויות אינדיבידואליות לא אוחדה למקום אחד גדול, ומפני שהמערכת הפיקוחית לא הבחינה בכך שצריך לעקוב אחרי נושא כזה ונושאים אחרים. זה היה אחד הדברים שהוא יותר ברמת המאקרו...".

גואינג: אם כך, אין שום אחריות אישית?

פרנקל: "בכל מה שנוגע לי, אין כמובן אחריות כזו. ייתכן שיש במקומות אחרים במערכת".

גואינג: אנשים מצפים ממועצות מנהלים של חברות לדעת מה מתרחש.

פרנקל: "רק כדי להבהיר, אני אינני חבר במועצת המנהלים של AIG, ולכן כמובן אינך יכול לשאול אותי זאת כחבר מועצת המנהלים. אבל, הנושא האמיתי הוא, בהקשר המסוים הזה, שאני לא מאמין שהיה חבר אחד במועצת המנהלים, ואני לא יכול לדבר בשמם, שהבין ותפס את רמת הסיכון שנלקחה בפועל, והסיבה לכך היא..."

גואינג: יהיו רבים שיגיבו לזה בתדהמה.

פרנקל: "כן, וזהו באמת אחד המקרים שבהם גם אני נדהם אחרי מעשה. אבל, כאשר כל חברה מספרת לך אותו סיפור, אתה יוצא מנקודת הנחה שאנחנו מדברים באופן בסיסי על אנשים שהם ישרים ורציניים. לכן, המקום לחפש בו אינו האישיות של איש כזה או אחר, אלא המערכת. אנחנו צריכים לשאול אילו רפורמות נחוצות כדי להתגבר על הליקויים במערכת".