מדוע פורש עמידרור?

הקיץ בא, בלשכת נתניהו הנחשים התעוררו, ועונת ההכשות החלה

הקישור שנעשה בפרסומים האחרונים בין הבדיקה המתקיימת בלשכת היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין בענייניו של יעקב עמידרור לבין פרישתו מתפקיד ראש המטה לביטחון לאומי (מל"ל) עשויה להיות מוגזמת מעט. מדובר בבדיקה מקדמית, ראשונית, שנועדה להפריך חשדות.

כבר לפני כחודשיים סיפר עמידרור למקורביו כי הוא מחפש תאריך יעד לסיום התפקיד. הוא הרגיש שמיצה. העבודה שוחקת והתנאים הלא אופטימליים של לשכת ראש הממשלה הביאו אותו לתחושה שהספיק לו. די. הוא נהנה מספיק, והגיע הזמן לפרוש. בדיקת היועץ המשפטי שימשה במקרה הטוב הזרז, ודאי שלא הסיבה שבגללה החליט לעזוב.

עמידרור הוא איש הגון וישר שמעולם לא דבק בו רבב. השם שלו לא נקשר אפילו לכתם דיו. לכן הסיפור הזה מעלה חשד שעם בוא הקיץ, התעוררו הנחשים בלשכת נתניהו משנתם, ועונת ההכשות החלה. בלחסל ולהכיש אנשיו של נתניהו אלופים, והפעם עמידרור הוא האיש שהכניס את היד לתרמיל. הוא רק שכח שכמות הארס שמיוצר בלשכת ראש הממשלה יכולה לפרנס מפעל נסיובים.

המידע בנוגע לניגוד עניינים אפשרי של עמידרור הגיע לידיעתו של וינשטיין כבר לפני כ-4 חודשים. בחודש מארס האחרון פנתה לשכת היועץ לעמידרור בבקשה לקבל את התייחסותו. ככל הידוע השאלה הנבחנת היא איננה אם עמידרור טיפל באופן ישיר בנושאים הקשורים במשק הגז הטבעי, אלא האם עניין בנושא זה שהגיע אל שולחנו והועבר על-ידו לגורם אחר במשרד ראש הממשלה להמשך טיפול, מפר גם הוא את הסכם ניגוד העניינים שעליו חתם עמידרור עם כניסתו לתפקיד לפני שנתיים.

במשרד המשפטים נזהרים מלנקוט בעניין זה לשון המקובלת במסלול של חקירה פלילית, בוודאי שלא במונח "חקירה" ואף לא במונח "בדיקה". זאת מתוך כוונה להבהיר כי לפי שעה אין כל אינדיקציה ואפילו לא ראשיתו של חשד בתחום הפלילי, ופנייתו של היועץ לעמידרור בעניין זה נעשתה על יסוד מידע המצביע לכל היותר על אי-תקינות במישור המינהלי. אין להוציא מכלל אפשרות שבנסיבות מסוימות עשוי ניגוד עניינים להיות כה חמור, עד שהוא נכנס לגדרה של העבירה הפלילית מירמה והפרת אמונים.

נוכח פער הזמנים שבין פניית היועץ לעמידרור בשאלת ניגוד העניינים לבין עזיבתו של עמידרור את תפקידו, אין כל אינדיקציה שפרישתו היא על רקע זה. גל הפרסומים של היממה האחרונה על-פיו מערכת היחסים בין ראש המל"ל לראש הממשלה לקויה, ועכשיו פרשת ניגוד העניינים, מריחים יותר כמו חיסול חשבונות. נראה כי יש גורמים פוליטיים או אינטרסנטיים שבוחשים בעוגה. כרגע זה נראה יותר כמו דייסה.

ההיסטוריה מלמדת כי גם אם לא היו חשדות לניגוד העניינים, וגם אם יתברר כי עמידרור צח כשלג, הוא היה מסיים את תפקידו בכל מקרה. כמו כל אחד אחר שמגיע ללשכת נתניהו, גם עמידרור נשא על גבו שעון חול. מרגע שהוא נכנס לתפקיד סר חינו בעיני בעל הבית, והחול הולך ואוזל. נתניהו לא מסוגל להחזיק מעמד במערכות יחסים עם אנשי מקצוע יותר מתקופה מוגבלת, סוגיה מטרידה לא פחות משאלת ניגוד העניינים של עמידרור.

תגובות: מלשכת ראש הממשלה נמסר בתגובה כי "מדובר בפרסום שקרי. בניגוד גמור לטענה אין כל קשר בין מועד סיום תפקידו של ראש המטה לביטחון לאומי, אלוף (במיל׳) יעקב עמידרור, למה שהוגדר בעיתון 'הארץ' כ'חשש לניגוד עניינים בשוק הגז'. מועד סיום תפקידו של ראש המל"ל עמידרור סוכם עם כניסתו לתפקיד לפני יותר משנתיים ונקבע מראש לסוף השנה הזאת".