גנראל בארה"ב חשוד בהדלפת מידע על התקפת הסייבר באיראן

מדובר בג'יימס קארטרייט, גנראל בדימוס בחיל הנחתים, שהיה סגן ראש יו"ר המטות המשולבים ונמנה עם החוג הפנימי של אובמה ■ סטאקסנט היתה וירוס מחשבים, מפיתוח ישראלי-אמריקני, שהושתל במחשבי הצנטריפוגות של איראן אשתקד

הגנרל בדימוס ג'יימס קארטרייט, מחיל הנחתים, שהיה סגן יו"ר המטות המשולבים של צבא ארה"ב (למעשה: סגן הרמטכ"ל) ושנמנה עם החוג הפנימי של נשיא ארה"ב, ברק אובמה, בנושאי ביטחון לאומי, משמש מטרה לחקירה של משרד המשפטים האמריקני בחשד שהוא הדליף ל"ניו יורק טיימס" מידע על התקפה קיברנטית ישראלית-אמריקנית נגד תכנית הגרעין של איראן. כך דיווחו אמש (ה') רשת NBC והעיתון "וושינגטון פוסט".

בינואר 2011 מסר ה"טיימס", כי תולעת סטאקסנט, וירוס מחשבים שחיבל במאמצי הגרעין של איראן ודחה בכמה שנים את יכולתה ליצר נשק גרעיני, היא מיזם אמריקני-ישראלי משותף. העיתון טען, כי בשנים 2009-2010 שימש הכור הגרעיני בדימונה אתר ניסויים של התולעת. העיתון ייחס את הדיווח למקורות "צבאיים ומודיעיניים".

מומחים שצוטטו באותה ידיעה אמרו, שישראל הפעילה בדימונה צנטריפוגות זהות לאלה שפועלות בנטאנז, אחד מהמרכזים האיראניים להעשרת אוראניום, והן שימשו מעבדה לבחינת היעילות של סטאקסנט. על פי ה"טיימס", הוציאה התולעת מכלל פעולה כ-20% מהצנטריפוגות.

בידיעה נאמר, שבתולעת שני רכיבים מרכזיים: האחד נועד לתת הוראה לצנטריפוגות להסתחרר באופן פרוע, והאחר נועד לשדר למפעילים שהכל כשורה במפעל בשעה שהצנטריפוגות יוצאות מכלל שליטה.

מאוחר יותר דיווח ה"טיימס", כי סטאקסנט היתה חלק מקמפיין קיברנטי רחב יותר שכונה "משחקים אולימפיים" וכי קמפיין זה היה המאמץ האמריקני הראשון להשתמש בתכניות מחשב כנשק נגד מדינות עוינות. קארטרייט השיק את הקמפיין בתקופת הנשיא לשעבר, ג'ורג' וו. בוש, ודחף להסלימו בתקופת ממשל אובמה.

עתה מוסרים "וושינגטון פוסט" ו- NBC, כי לקארטרייט נאמר, שהוא משמש "מטרה" לחקירה רחבת יריעה של משרד המשפטים לחשיפת המקורות של הידיעה ב"טיימס" על סטאקסנט. בעגה המשפטית בארה"ב, "מטרה" היא חשוד בעבירה פלילית, שטרם הוגש נגדו כתב אישום, אך הציפיה היא, שכתב אישום יוגש בשלב מאוחר יותר.

כבר לפני חודשים היו ידיעות, שה-FBI מגבירה את לחציה על פקידי ממשל בכירים בעבר ובהווה, שחשודים במעורבות בהדלפה. "ושינגטון פוסט" מסר בזמנו, כי החוקרים בוחנים "כל אחד, לרבות אנשים בצמרת... ישנם אנשים רבים שגופים משטרתים יצרו עימם מגע".

ממשל אובמה העמיד עד עתה לדין שישה פקידים שנחשדו בגילוי מידע מסווג (בפרשיות אחרות) לאנשים לא מוסמכים, בדרך כלל עיתונאים, יותר מכל הממשלים הוקדמים יחדיו. ה"פוסט" ציין אז, שהחקירה בפרשת ההדלפה על סטאקסנט מתמקדת בפקידים הבכירים ביותר והיא עלולה לסבך כמה פקידים רמי-דרג בממשל. המידע על סטאקסנט הוגבל לקבוצה קטנה ביותר של אמריקנים וישראלים והוא חולק על סמך הצורך לדעת בלבד.

לפי הידיעה ב"פוסט" מאמש, גנראל קארטרייט היה משתתף קבוע בפגישות של בכירים בנושאי ביטחון לאומי בבית הלבן והיתה הערכה שיש לו השפעה רבה על אובמה, אך הבית הלבן דילג עליו ולא מינה אותו ליו"ר המטות במשולבים.