מדריך לטסים לחו"ל: מתי עדיף בכלל להוציא מזומן?

באיזה כרטיס אשראי כדאי לשלם בחו"ל? בארה"ב עדיפים ישראכרט ואמריקן אקספרס, ובאירופה מאסטרקארד של לאומי קארד ■ גלובס" מביא את התעריפים שכדאי לזכור בכל עסקה, במיוחד למי שמחזיק כמה כרטיסים

אין ספק שאמצעי התשלום הנוח בחו"ל הוא כרטיס האשראי. רק לאחרונה פרסמה מסטרקארד העולמית ממצאי מחקר שערכה באירופה לפיו 91% ממחזיקי כרטיס האשראי לוקחים את הכרטיס לחופשה לעומת 60% שעושים זאת לא במסגרת חופשה. 65% מהנשאלים השיבו כי הם מעדיפים לשלם במהלך החופשה באמצעות כרטיסם מטעמי נוחות, 41% ציינו כי את החשש מגניבת כסף מזומן, 30% ציינו את המעקב הנוח אחר ההוצאות כיתרון.

אלא שלנוחות הזו יש מחיר שמתווסף לכל חיוב ולכל משיכת מזומנים באמצעות עמלת המרה או תשלום קבוע לכל פעולה.

"גלובס" מגיש את מילון העמלות ואת המספרים שמתווספים לכל עסקה, כאשר לכל אחת מחברות האשראי שיטת חישוב אחרת. לכן, אם ברשותכם כמה כרטיסים תוכלו לבחור את המשתלם בהתאם לארץ שבה אתן מבצעים את העסקה: מבדיקת "גלובס" עולה כי בארה"ב עדיף לשלם בישראכרט/אמריקן אקספרס, משם שהעמלות נמוכות יותר (הן זהות לשני הכרטיסים), ובאירופה)במדינות שבהן נשלמים באירו), עדיף לשלם במאסטרקארד של לאומי קארד, כי העמלה נמוכה יותר.

באיזה כרטיס לשלם?

cal גובה על ויזה, דיינרס ומאסטרקארד עמלת המרה של 2.5% מגובה העסקה - הגבוהה ביחס למתחרותיה. נקודת החוזק של cal היא שהמרה מתבצעת לפי השער היציג של בנק ישראל ולא לפי שערי העברות והמחאות (מכירה) של הבנקים, הגבוהים יותר ושלפיהם מתבצעת ההמרה בישראכרט ובלאומי קארד. כך לדוגמה נכון ל-26.6 שער הדולר היציג עמד על 3.6, כששערי ההמרה של הבנקים עמדו על כ-3.65. עוד יצוין כי בהמרת העסקה לשקלים, תתבצע קודם כל המרה לדולר אמריקני - כך שאם בוצעה עסקה באירו, ראשית יומר הסכום לדולר ואז לשקל.

מתי כן כדאי להשתמש בכאל?

כשהפער בין השער היציג, לפיו היא מבצעת את יחס ההמרה ובין שערי הבנקים, גדול מהפערים בין עמלת ההמרה: למשל בחישוב של המרת עסקה דולרית, השימוש בכאל עדיף על שימוש במאסטרקארד של לאומי קארד (עליו יש עמלה של 2% לפי השער הגבוה יותר של הבנק בנוסף להמרת העסקה ראשית לאירו).

ישראכרט גובה את העמלות הנמוכות ביותר, 0.5% עבור עסקאות שנעשות בדולר אמריקני. עמלת ההמרה לעסקאות שבוצעו במטבעות אחרים, כולל אירו היא 1.75%. את ההמרה לשקלים מבצעת ישראכרט לפי פי שער העברות והמחאות דולר-שקל של בנק הפועלים ביום קליטת העסקה - שהיא כאמור גבוהה מעמלת השער היציג של בנק ישראל.

לאומי קארד גובה עמלות שונות על כרטיסי ויזה או מאסטר-קארד: מחזיקי ויזה ישלמו 0.75% עמלת המרה על עסקאות שבוצעו בדולר (ארה"ב) ו-2% על עסקאות שבוצעו באירו - ומחזיקי מאסטרקארד ישלמו את העמלה הנמוכה ביותר בעסקאות למטבע אירו, 0.75% ועמלה של 2% לעסקאות דולריות. היות ועסקאות חו"ל במאסטקארד מחושבת לפי מטבע אירו, בעסקאות שבוצעו במטבעות אחרים, כולל דולר, בהמרת העסקה לשקלים, תיעשה המרה לאירו מכל מטבע. בכרטיסי ויזה, בכל עסקה, תיעשה המרה ראשית לדולר ארה"ב ואז לשקלים.

מ-15 שקל לכל משיכה בכספומט

עבור כל משיכה נגבית עמלה שנעה בין 3.75 דולר (כ-14 שקל) עד ל-6 דולר (22 שקל). בדיינרס מתווספת עמלת המרה בדומה לעמלות החיוב המוזכרות מעלה. כך שלמרות שהיתרון הוא שאין צורך להסתובב עם מזומנים עליכם, לא מומלץ לבצע משיכות תקופות של סכומים קטנים. אם תרצו לרכוש מזומנים מחלפן מקומי באמצעות כרטיס האשראי - תשלמו לחברת האשראי עמלה של כ-6 דולר.

הכרטיס אבד? שלמו 100 שקל לפחות

אם הכרטיס אבד או נגנב חסימתו מתאפשרת מיידית, אך הנפקת כרטיס חדש תעלה לא מעט בשל עמלת הנפקה מהירה של כרטיס אשראי וכיסוי עלות שילוח לארץ בה אתם שוהים. הנפקת כרטיס חדש כולל משלוח לחו"ל תעלה כ-100 שקל בישראכרט, 235 שקל בלאומי קארד וסכום שתוכלו לגלות רק בקרות המקרה ב-cal משום שעלות המשלוח תלויה בתעריפי חברת השילוח וארץ היעד. ישראכרט מציעה גם הנפקה של כרטיס חלופי בחו"ל תמורת סכום של 150 דולר (555 שקל).

כדאי לדעת

הוצאת מזומן מהכספומט עולה כסף: על כל משיכת מזומנים תחויבו בעמלה שמתחילה ב-15 שקל, בנוסף לעמלת ההמרה של כל חברה.

על כל תשלום באשראי תשלמו עמלת המרה: על כל עסקה תחויבו בעמלת המרת המטבע לשקלים בשיעור של 0.5%-2.5% מגובה העסקה.

על הנפקת כרטיס חדש תשלמו הרבה: הנפקת כרטיס אשראי במקרה שכרטיסכם אבד או נגנב תעלה 100 שקלים לפחות.

מועדי החיוב שונים: החיוב עבור עסקאות בחו"ל נעשה בסמוך לביצוע העסקה ולא בהתאם למועד החיוב הרגיל. ניתן לבקש מראש מועדי חיוב שונים מול חברת האשראי.

שירות שמציע דואר ישראל מאפשר לבקר מראש על ההוצאות מחו"ל באמצעות כרטיס אשראי נטען לשימוש בנסיעה כאמצעי תשלום ועבור ימשיכה מכספומט. הרעיון הוא שטוענים את הכרטיס מראש בסניפים הדואר בסכום שבין 250 ל-2,000 דולר או 2,500 אירו. בטעינה הראשונה נגבה סכום של 40 שקל (חד-פעמי). הכרטיס הוא אנונימי והוא מונפק ללא שם או מספר חשבון. התשלום עבור הסכום הנטען מתבצע במזומן בקנייה הראשונה, לדוגמה 485 שקל ל-100 אירו ו-377 שקל עבור 100 דולר - כ-3% מעל השער היציג (3.61 לדולר ו-4.71 לאירו). ככל שסכום הטעינה גדל שער ההמרה מתכווץ: מעל 800 דולר (3.7 לדולר ו-4.83 לאירו): ניתן לטעון את הכרטיס מחדש טלפונית או באתר האינטרנט של הדואר באמצעות העברה בנשאית על הסכום הנדרש. בטעינה שנייה תיגבה עמלה של 0.8%.

הכרטיס הוא כרטיס אשראי בינלאומי של ויזה המאפשר לבצע עסקות מזומן (לא תשלומים) בבתי עסק שונים. משיכת מזומנים בהתאם לסכום הטעון נעשית עם קוד סודי ועבורה ייגבה סכום של 3 דולר/אירו בהתאם למטבע בארץ היעד. היתרונות של הכרטיס הזה מסתכמים ביכולת לעקוב אחר ההוצאות בהתאם למסגרת שהקצבתם לעצמכם. הכרטיס מפחית את הצורך במזומנים ואינו כולל עמלת המרה, כפי שגובות חברות האשראי על עסקאות בחו"ל. במקרה שהכרטיס נגנב לא ניתן למשוך מעבר לסכום הטעון בו (אין גישה לחשבון הבנק) - בכל מקרה הוא ניתן לחסימה מיידית. שימוש אופציונאלי אחר לכרטיס לא מחייב נסיעה לחו"ל: ניתן לבצע באמצעותו קניות באתרים בינלאומיים המכבדים כרטיסי ויזה, מבלי לחשוף את מספר כרטיסכם הקבוע.

כרטיס אבד
 כרטיס אבד

חיוב בכרטיס אשראי
 חיוב בכרטיס אשראי