ראש ממשלת איטליה על ברלוסקוני: "אצלנו יש חוקים"

ראש הממשלה האיטלקי, אנריקו לטה, פרס את משנתו על ענייני פנים וחוץ בראיון מיוחד ■ על גזר דינו של שותפו לשעבר לקואליציה אמר: "זה לא ישפיע על היציבות הפוליטית", וגם גילה כי נתניהו הוא שותף להתייעצויות בעניינים קואליציוניים

ראש הממשלה האיטלקי אנריקו לטה הגיע לביקור בישראל והעניק ריאיון מיוחד לחדשות 2. הוא דיבר על הרצון לדחוף את יוזמת קרי למשא ומתן, על המאבק באנטישמיות הגואה, על אסד וגם על גזר דינו של קודמו בתפקיד ושותפו לשעבר לקואליציה - סילביו ברלוסקוני.

"מעולם לא הגבתי על משפטים באיטליה ולא אעשה זאת גם עכשיו כשאני מחוץ לאיטליה", התעקש לטה שלא להרחיב בגזר הדין שמסעיר את ארצו. "באיטליה יש הפרדה מוחלטת בין הרשות השופטת לרשות המבצעת. יש ליישם את פסיקות בית המשפט וזהו".

יחד עם זאת התייחס ראש הממשלה האיטלקי לצורך בפרישה מהחיים הפוליטיים, אל מול האשמות כמו אלה שעמד מולן ברלוסקוני, והדגיש: "באיטליה יש חוקים, ומערכת המשפט תיישם חוקים אלה". באשר לעתיד ממשלתו, אין ללטה ספקות. "לפסיקה זו לא תהיה שום השפעה על היציבות הפוליטית", קבע.

אחת מהסיבות המרכזיות לבואו, לדבריו, היא דחיפת המגעים בין ישראל לפלסטינים. "אני מבין שיש רצון", אמר. "זהו רגע שבו זה אפשרי. באתי כדי לומר כמה מדינה שהיא ידידה של ישראל כמו איטליה, מדינה שתמיד קיימה קשרים הדוקים עם העולם הערבי, דוחפת ותומכת ביוזמה של קרי". הוא סיפר כי נפגש הבוקר עם ראש ממשלת בריטניה לשעבר טוני בלייר וציין: "אנחנו דוחפים כי זו שעת הכושר".

לא רק ענייני החוץ על השולחן כשמדובר בנתניהו. ראש ממשלת איטליה מספר כי השניים נהגו להתייעץ גם בנושאים פוליטיים, כשברקע קשיים קואליציוניים משותפים. "יעצנו זה לזה כיצד להתמודד עם משימה בלתי אפשרית", סיפר לטה, "אבל אלה עצות שנשארות בינינו".

כשהוא מתייחס למצב באזור, לראש ממשלת איטליה ברור כי הגיע הזמן לעצור את אסד. "אני חושב שקיבלנו החלטה חשובה", אמר. "ההצהרה הסופית של ועידת ג'י-8 קוראת לכינוס מיידי של ועידת שלום ולהקמתה של ממשלת מעבר - דבר שיביא לקיצו של עידן אסד. גם אני חושב שאי אפשר לחכות יותר - אין זמן. יש יותר מדי מעשי טבח, יותר מדי קורבנות וצריך אסטרטגיית יציאה, מהירה ככל האפשר".

לשאלה האם לאור גילו הצעיר והתפקיד שלקח, יש רגעים בו הוא חושב לעצמו: מה הוא עושה פה? ענה לטה: "כמעט כל יום". יחד עם זאת ציין: "בחודשיים האחרונים הבנתי שממשימה בלתי אפשרית זו יכולה להפוך למשימה אפשרית, כי ראינו תוצאות טובות, קיבלנו החלטות שהאזרחים האיטלקים אהבו".