צניחה של 25% בביקוש לעובדי היי-טק; כמה הם מרוויחים?

Jobinfo: בחלק מהתחומים נרשמה התאוששות בביקוש לעובדים ברבעון השני ■ מהנדס תוכנה מרוויח עד 28 אלף ש' בחודש, איש מכירות באינטרנט משתכר עד 20 אלף ש', כ-25 אלף שקל למשווק ציוד רפואי

האטה דרמטית בהיי-טק. במחצית הראשונה של שנת 2013 נרשמה ירידה של 25% בביקוש לגיוסי עובדים כמעט בכל מקצועות ההיי-טק, ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. כך עולה מניתוח הנתונים שנארגו במערכת גיוס העובדים של חברת Jobinfo, שמתמחה בהשמה בתחום ההיי-טק והביומד.

"גיוס עובדים בחברות ההיי-טק קיים גם אם בהיקפים פחות גבוהים מאלו שראינו ב- 2012", אומרת שרית מלכה (בתמונה), דירקטורית גיוסים בג'וב אינפו, "את עיקר הירידה בהיקפים תרם הרבעון הראשון בו החברות התנהלו בצורה מאוד שמרנית, בעוד שברבעון השני היינו עדים להתעוררות מחודשת. כיום, אנחנו לא יכולים לומר שהשוק בירידה אלא שהוא משדר יציבות. קיימות חברות הנמצאות בתנופת גיוסים ואולם לרוב, החברות לא ממהרות לפתוח תקנים ויש הרגשה של התנהלות זהירה".

באיזה סגמנטים של השוק כן נרשמו ביקושים? במחלקת הגיוסים של ג'וב אינפו, שמטפלת בתפקידי שיווק, נרשמה עלייה בביקוש לאנשי מכירות, מנהלי תיקי לקוחות ואנשי Pre Sale לשוק הרוסי, אשר דוברים רוסית ברמה של שפת אם. הביקושים מגיעים בעיקר מחברות תקשורת שעוסקות בהקמת רשתות תקשורת וסלולר. ביקושים נוספים הגיעו מחברות אינטרנט, שמחפשות שיתופי פעולה ומנסות להרחיב את פעילותן ברשתות חברתיות. גם חברות הגיימינג גייסו עובדים בששת החודשים הראשונים של השנה.

מעבר לכך, נרשם גידול גם בגיוס אנשי מכירות ומנהלי לקוחות שמתמחים באופציות בינאריות וגם בחברות שמייצרות תוכנות אשר תומכות במערכות מסחר במניות ומוצרים פיננסים. חברות אלו מוכנות לקלוט בוגרי תואר צעירים ללא ניסיון בתחום, בתנאי שהם דוברי שפות: צרפתית, גרמנית, ערבית וספרדית, ברמה של שפת אם.

איש שיווק ומכירות באינטרנט מתחיל מרוויח בין 10 ל-12 אלף שקל, בעוד שעובד שזה התפקיד השני שלו, יקבל שכר בגובה 13 עד 15 אלף שקל. מנהל מוצר באוריינטציה שיווקית ירוויח 17 עד 20 אלף שקל.

בתחום התוכנה והאינטרנט נרשמה עלייה בביקושים למנהלי מוצר. הביקושים הגיעו מחברות שמרחיבות את סל המוצרים שלהן ומפתחות מוצרים משלימים למוצרי הליבה. העלייה בביקוש נבעה בין השאר מרכישה של חברות שדורשת אינטגרציה והטמעה של מוצריהן בחברה הרוכשת. החברות מחפשות לגייס מנהלי מוצר בעלי ידע ורקע טכנולוגי, אשר רלוונטי לתחום שבו החברה מתמחה.

הנה כמה דוגמאות לתחומים אשר חיפשו עובדים בעלי אוריינטציה שיווקית: מנועי חיפוש, ביג דאטה, אבטחת מידע ואחסון ברשת. מהנדס פרי/פוסט מכירה עם שנתיים ניסיון מרוויח בין 19 ל-22 אלף שקל, בעוד שמנהל מוצר בתחום הפיתוח עם אותו ותק וניסיון מרוויח בין 22 ל-25 אלף שקל. כאשר הניסיון עומד על יותר מחמש שנים, השכר עומד על 28 עד 30 אלף שקל.

תחום התוכנה עקף את הביומד

תחום מדעי החיים זכה בשנים האחרונות להצלחה והפך לתחום שהצליח למשוך אליו הכי הרבה משקיעים באופן יחסי לגודלו. ברבעון הראשון של השנה שעברה, תחום זה הוביל את הגיוסים עם 130 מיליון דולר. מדובר ב-27% ממסך הגיוסים, הסכום הגבוה ביותר לסקטור בשנתיים האחרונות, כאשר מגמה זו נשמרה לאורך כל שנת 2012. ברבעון הראשון של השנה, אנו עדים לשינוי מגמה ובפעם הראשונה מזה ארבע שנים, תחום התוכנה עבר להוביל עם 29% מנתח סך גיוס כספי המשקיעים לעומת 21% ברבעון הרביעי של 2012.

בג'וב אינפו זיהו מגמה של הנגשת מכשור רפואי לשימוש ביתי. מכשור זה היה מופעל בעבר על-ידי אנשי מקצוע ורופאים בלבד ולאחרונה הפעלתו הפכה פשוטה יותר כך שגם אנשים שאינם פרה-רפואיים יכולים להפעילו. תעשיית האסתטיקה הרפואית מובילה את המהלך, אך אנו עדים לביקוש לעובדים אשר מפעילים מכשור רפואי נוסף כגון מעבדות שינה ביתיות או מכשיר שמנטר באופן שוטף את פעילות הלב ומספק מידע על תפקודו. מכשירים מסוג זה מאפשרים העברת נתונים וקבלת החלטות רפואיות בזמן אמת.

כמו כן, ישנה עלייה בביקוש למפתחי אפליקציות תוכנה לחברות בתחום המכשור הרפואי. מהנדסים אלו מפתחים אפליקציות שמאפשרות איסוף נתונים פיזיולוגיים שונים כגון רמת החמצן בדם בביתו של המשתמש. נתונים אלו מועברים בזמן אמת למערכות ניטור, לניתוח המידע וקבלת משוב מיידי מגורם מקצועי בנוגע להמשך טיפול, שינוי מינון תרופות, חיבור למקור חמצן במיידי וכדומה. לרופאים קיימות גם אפשרויות שונות לקבל מידע ותוצאות בדיקות כגון CT או MRI (הדורשים העברת נתוני תמונות באיכות גבוהה), בכל מקום, וזאת דרך הסמארטפון. כך יכול הרופא להגיב בזמן אמת ללא צורך בהמתנה להגעה פיזית למרפאה או למחשב.

6-8 אלף שקל לביולוג מתחיל

מלבד זה, חברות המכשור הרפואי משקיעות בשיפור וצמצום עלויות יצור, כמו גם צמצום סיכונים של מכשור רפואי קיים לקהל הרפואי והמקצועי. בבדיקה השוואתית בין המחצית הראשונה של שנת 2013 אל מול המחצית הראשונה של שנת 2012, נרשמה עלייה של 40% במועמדים הפונים לחיפוש עבודה בתחום הביומד דרך חברת השמה. בכל הנוגע לרמות השכר, לא נרשמו ירידות או עליות משמעותיות.

לפי הנתונים של ג'וב אינפו, הנדסאי כימיה בתפקיד הראשון שלו ירוויח שכר של ששת אלפים שקל ברוטו ואילו בתפקיד השני הוא עשוי לשדרג את שכרו עד לרמה של 10 אלף שקל. ביולוג מתחיל מרוויח6-8 אלף שקל ואילו בהמשך דרכו המקצועית שכרו יכול לטפס לרמה של 10 אלף שקל. שכרו של העובד בתפקיד השלישי עשוי לטפס עד ל-15 אלף שקל.

החברה ליקטה גם נתונים לגבי שכרם של כימאים. כימאי בתפקיד הראשון שלו יקבל שכר התחלתי של 7-9 אלף שקל. כאשר הוא יעבור לתפקיד ניהולי, השכר שלו יעלה ויסתכם ב-15-18 אלף שקל. פיזיקאי מתחיל מרוויח 14 עד 19 אלף שקל, כאשר בתפקיד השלישי שלו השכר עולה ל-25-30 אלף שקל. מפתח מובייל בתחום מדעי החיים מרוויח שכר התחלתי של 14-18 אלף שקל, בתפקיד השני שלו השכר עומד על 18-22 אלף שקל, בתפקיד השלישי 23 עד 27 אלף שקל ובתפקיד ניהולי שכרו יסתכם ב-27-30 אלף שקל.

קטר ההיי-טק מאט
 קטר ההיי-טק מאט