למרות הוראת משרד החינוך: קולה ובורקס מכבבים במזנונים בבתי-הספר

בוועדת החינוך של הכנסת התקיים היום דיון בנושא ■ שיעור הסובלים מעודף משקל בכיתות א' בישראל עומד על 21%, ובכיתה ה' השיעור מטפס ל-31%

למרות הוראות משרד החינוך בדבר מכירת מזון משמין ולא בריא בבתי-הספר, מתברר כי בבתי-ספר רבים מוכרים לילדים משקאות ממותקים ומזון שהקשר בינו ובין בריאות קלוש.

הבוקר (ג'), לפיכך, התקיים דיון חירום בוועדת החינוך של הכנסת בנושא הזה ביוזמת הפורום לאורח חיים בריא והמועצה הלאומית לסוכרת.

במהלך הדיון, בנוכחות נציגים ממשרד הבריאות, משרד החינוך וחברות המזון והמשקאות, הוצגו נתונים שחושפים את גודל מגפת ההשמנה בקרב ילדי ישראל.

ראשית, ישראל נמצאת בין 10 המדינות הסובלות ביותר בהשמנת יתר: 64% מאוכלוסיית ישראל סובלת מעודף משקל, ואם לא די בכך, ישראל ממוקמת בראש טבלת המדינות שלוקות בחוסר פעילות גופנית בקרב ילדים ונוער. שיעור הסובלים מעודף משקל בכיתות א' עומד על 21%, ובכיתה ה' השיעור מטפס ל-31%.

השוואה שנערכה בין ילידי שנות ה-50 לשנות ה-90 מגלה כי בתוך 4 עשורים זינק אחוז הסובלים מהשמנה פי חמישה.

נתון נוסף שהוצג מתייחס לעלות הכלכלית של מגפת ההשמנה על מדינת ישראל, אשר מוציאה מדי שנה כ-10 מיליארד שקל על טיפול במחלות הנלוות לה.

תלמידי בית-הספר הם צרכנים שבויים, קהל קבוע עם פוטנציאל אדיר: יותר משני מיליון ילדים נמצאים במערכת החינוך בישראל. לפי הערכות, כרבע מהם רוכשים ארוחות בוקר, ו-50% מהם רוכשים ארוחות צהריים בקפיטריית בית-הספר. עוד נטען כי 42% מהילדים צורכים לפחות משקה ממותק אחד ביום, המכיל כ-630 קלוריות.

מבדיקת המועצה לצרכנות שנערכה ב-2008 עולה כי למרות הנחיות משרד החינוך (לפי חוזר מנכל מ-2006), קוקה-קולה ובורקס הם מרכיב דומיננטי בתפריט במזנוני בית-הספר, עד היום. משקאות ממותקים נמכרים בבתי-הספר במכונות אוטומטיות ובמזנונים.

ניר לאור, מנכ"ל עמותת הפורום הישראלי לאורח חיים בריא, אמר בדיון כי "הגיע הזמן לייצר סביבה תומכת לילדינו, ולהוציא את הרעל מהמזונות בבתי-הספר".

פרופ' איתמר רז, יו"ר העמותה והמועצה הישראלית לסוכרת, הוסיף כי "כבר בשנת 1990 התחילו לראות עלייה ניכרת בהשמנת הילדים, אולם מאז לא נעשה דבר בנדון. הגיע הזמן לפעול בנחישות על מנת למגר את מגפת ההשמנה".

ח"כ גילה גמליאל ציינה כי "למערכת האכיפה בישראל אין שיניים. הפעם זה פוגע ישירות בבריאות ילדינו. אי-אכיפת חוזר מנכ"ל משרד החינוך מעודד השמנת ילדים, הגברת הסוכרת ומחלות נוספות. עלינו לדאוג להקניית אורח חיים בריא ולאמץ מודלים קיימים לחינוך התלמידים לתזונה בריאה".

לבד מאחריות בית-הספר, לרשות המקומית יש אחריות המתחילה בבחירת הזכיין המפעיל את המזנון. ההורים אמורים לפקח לרשות על אי-עמידה בנהלים, אולם בדומה למקרים אחרים בהם כוחות השוק מושכים לכיוונים אחרים, בסופו של דבר נדרש חוק להסדיר נושא חשוב מעין זה.

השבוע אושר להחיל דין רציפות על הצעת חוק שהונחה על שולחן הכנסת הקודמת, ועיקרה פיקוח על איכות המזון ותזונה נכונה במוסדות החינוך. ההצעה עברה בקריאה ראשונה בכנסת הקודמת, וכעת מקדם משרד החינוך את ההצבעה לקריאה שנייה ושלישית.

מה שנותר להורים הוא לקוות שלחוק הזה יהיו שיניים ואכיפה מרתיעה, שכן אחרת משקאות ממותקים ובורקס ימשיכו לככב בתפריט המזנונים בבתי-הספר.