מחזיקים במניית RIM? ג'וזף גרינקורן: "צפויה ליפול בכ-50%"

גרינקורן, ברוקר אמריקני בעל ותק של 20 שנה בוול סטריט ומתמחה בהשקעה במניות טכנולוגיה מעריך כי המניה תיחלש ל-7 דולר

"העתיד של RIM , יצרנית בלקברי נראה מאוד קודר. מניית החברה צפויה לצנוח בכ-50% לכ-7 דולר למניה לעומת כ-13 דולר כיום. הירידה החדה במחיר המניה תוביל להבשלת התנאים למכירה של החברה לענקית טכנולוגיה אחרת כמו מיקרוסופט, לנובו או אפל". כך מעריך ג'וזף גרינקורן מנכ"ל מוריס גרופ, המתמחה במסחר במניות טכנולוגיה ורשתות חברתיות.

RIM דיווחה השבוע על החמצה עמוקה של תחזית האנליסטים עם הפסד של 13 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 8 סנט למניה. ההחמצה היתה בכל הפרמטרים האפשריים - מספר מכשירים שנמכרו, הכנסות, רווח גולמי - הכל מתחת לצפי, ומדאיג יותר הוא מספר המנויים העולמי לרשת של בלקבארי שירד ב-4 מיליון משתמשים ל-72 מיליון משתמשים בלבד, כששני רבעונים קודם לכן, עמד המספר על 79 מיליון. 2.9% בלבד מהסמארטפונים בעולם הם של בלקבארי, והמספר הזה צפוי להמשיך ולרדת. השוק הגיב בברוטאליות ומאז פרסום הדו"חות הכספיים, המניה נפלה בכ-30%.

בבסיס התוצאות הגרועות והעתיד הקודר, גרינקורן מצביע על שלוש בעיות עיקריות: "הבעיה הראשונה היא שהבלקבארי פחות איכותי ומגוון מאלה של אפל, נוקיה וסמסונג ושאר הסמארטפונים מבוססי מערכת האנדרואיד. הבעיה השנייה היא מחיר המכשירים שנע בין 600 ל-800 דולר באירופה, מחיר יקר ולא תחרותי. הבעיה השלישית והאחרונה היא מגוון המוצרים הנוכחי של RIM שמורכב משני מכשירים בלבד - ה-10Z וה-5Q, בלתי ניתן להגדיל כיום נתח שוק עם מגוון של שני מוצרים בלבד. אף חברת טלפונים לא עושה זאת היום".

גרינקורן מציין כי "בעיה נוספת של החברה היא היציבות הפיננסית שלה שנפגעה בצורה חמורה בשל ביטול חוזים עם הממשל האמריקני שהשתמש עד היום ברשת המאובטחת של בלקברי. לאחרונה הממשל אישר שימוש במכשירים של אפל וסמסונג ומכאן קצרה הדרך להחלפת מכשירי הבלקבארי לסמארטפונים מעודכנים עבור עובדי הממשל חובבי האפליקציות. בפועל מדובר בירידה משמעותית מאוד בהכנסות העתידיות של RIM בשל ירידה צפויה במספר ההזמנות העתידיות".

לחיוב, גרינקורן מציין את קופת המזומנים של החברה, שבה נמצאים נכון להיום כ-3 מיליארד דולר. בנוסף, החברה היא אחד מ-14 ארגונים בעולם שמחזיקים לפחות 3,400 פטנטים אמריקניים כולל פלטפורמה מאובטחת המתאימה לרשתות של אפל ואנדרואיד. ה"התמכרות" של חלק אליטיסטי של הלקוחות למקלדת של הבלקבארי תסייע בעתיד לגוון את הפורטפוליו של חברת טכנולוגיה אחרת, על פי תנאי השוק הקיימים, RIM תמשיך לדמם עד לרכישתה.