עושים סדר: מהם העקרונות לשכירים במימוש חיסכון?

בעקבות פרסום משרד האוצר, רבים מבקשים לבדוק האם ניתן לממש את החיסכון שצברו

באחרונה קיבלנו פניות רבות בנוגע לתנאים, שבהם ניתן לממש כספים הצבורים בחסכונות הפנסיוניים. ניתן לשער, כי זרם הפניות הגובר מושפע מאתר האינטרנט החדש שהעלה משרד האוצר (itur.mof.gov.il), בליווי מסע פרסום באמצעי התקשורת השונים.

אתר האוצר האמור מאפשר מציאה של חסכונות פנסיוניים לא פעילים וביטוחי חיים בגופים המוסדיים השונים, לאחר הזדהות פשוטה מצד החוסך (או קרוביו, אם נפטר), והוא מתעדכן מדי חודש על ידי הגופים המוסדיים השונים.

החיסכון הפנסיוני לשכירים מורכב מפיצויים ותגמולים. על מימוש כספי הפיצויים דנו במספר הזדמנויות בעבר. בטבלה המצורפת אנו סוקרים בקצרה את העקרונות לפדיון כספי תגמולים במעמד שכיר, ובטור הבא נעסוק במשיכת תגמולים במעמד עצמאי.

אם אתם מתלבטים מהו מעמד הכספים שצברתם - שכיר או עצמאי - תוכלו למצוא נתון זה בדוחות התקופתיים המתקבלים מהגופים המוסדיים. נוסיף ונאמר, כי אין לראות באמור המלצה למשיכת כספים שנצברו בחיסכון הפנסיוני. למעשה, ההיפך הוא הנכון - כל משיכה כזו עלולה להפחית באופן משמעותי את החיסכון הצפוי לגיל פרישה, דווקא במועד שבו נזדקק לכספים על מנת לשמור על איכות החיים הכלכלית.

דגשים נוספים

משיכה כדין, כמתואר בטבלה, מאפשרת מימוש מלא של כספי התגמולים, ללא מס על הקרן ובפטור ממס על הרווחים (מס רווחי הון).

על פי פרשנות נציבות מס הכנסה, משיכת כספי תגמולים מתוכניות קצבה כסכום חד-פעמי פטור ממס, ניתנת עד גיל 75 בלבד, או מועד תחילת קבלת הקצבה (על פי המוקדם ביניהם); אחרת, תיחשב המשיכה כהיוון קצבה על כל המשתמע מכך.

משיכה לא כדין (לא על פי המקרים שתוארו בטבלה) כפופה לתשלום מס סופי בשיעור של 35% עבור תגמולים הוניים, שהופקדו עד דצמבר 2007; ומס מינימלי בשיעור של 35%, או המס השולי (על פי הגבוה ביניהם), עבור תגמולים בקצבה או תגמולים הוניים, שנצברו מינואר 2008. מותר לקזז נקודות זיכוי אישיות שלא נוצלו באותה שנה.

* הכותב הוא מנהל המטה המקצועי במבטח סימון מקבוצת הביטוח מגדל. אין לראות בסקירה זו ובאמור בה ייעוץ פיננסי ו/או פנסיוני כהגדרתם בחוק. בכל מקרה, בטרם קבלת החלטה יש להיוועץ בבעל הרישיון המתאים

תגמולים
 תגמולים

globes@mvs.co.il