שגריר ישראל בארה"ב מייקל אורן הודיע על סיום תפקידו בסתיו

ההודעה על המהלך פרסם אורן בעמוד הפייסבוק שלו ■ הערכות: השגריר היחדש יהיה רון דרמר, יועץ ראש הממשלה נתניהו ומאנשי אמונו שכיהן כציר הכלכלי בוושינגטון

שגריר ישראל בארה"ב, מייקל אורן, הודיע אמש (ליל שבת), כי יסיים את תפקידו בסתיו. ההודעה על כך פורסמה בעמוד הפייסבוק של השגריר, בסוף השבוע הארוך של יום העצמאות האמריקני, ולא זכתה כמעט לתהודה.

לפני כמה חודשים רווחו שמועות, שאורן מבקש להישאר בתפקיד שנה נוספת. לשמועות אלה לא היה כל אישור. אורן מכהן מאז 2009 כשגריר ישראל בארצות הברית. בוושינגטון יש הערכות, שאת מקומו של אורן בלשכת השגריר יירש רון דרמר, מקורבו ואיש אמונו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. גם לכך אין כל אישור.

בהודעתו על הפרישה אמר אורן: "לאחר יותר מארבע שנים שבהן היה לי הכבוד לשרת כשגריר ישראל בארה"ב, אני מסיים את תפקידי בסתיו הקרוב. הנני אסיר תודה על הזדמנות שניתנה לי לייצג את את מדינת ישראל וממשלתה, תחת הנהגתו של רה"מ נתניהו, לפני הנשיא ברק אובמה, לפני הקונגרס ולפני העם האמריקני".

"ישראל וארה"ב נהנו מאז ומתמיד ממערכת יחסים ייחודית ובמהלך שנות כהונתי כאן, שנים רצופות אתגרים, היתה לי הזכות לקחת חלק מרכזי בעיצובם של קשרים אלה והפיכתם ליציבים עוד יותר", נאמר בהודעת השגריר. "אני מבקש להודות לרה"מ נתניהו על שהעניק לי את ההזדמנות הנדירה הזו. תודתי נתונה גם לקהילות השונות בכל רחבי ארה"ב שאירחו אותי בחום ובנדיבות אין קץ. אני מצפה להמשיך ולשרת את עם ישראל בעתיד ולחזק את הברית ההיסטורית בין ישראל לארה"ב".

לאורן, יליד ארה"ב ובעל חזות פוטוגנית, היתה בולטות רבה באמצעי התקשורת בארה"ב, בעיקר בתכניות הראיונות של הרשתות הגדולות בימי ראשון, והוא היה שופר נאמן למדיניות הממשלה. אורן הרבה לנאום בקמפוסים של אוניברסיטאות ברחבי ארה"ב ולא אחת שימש מטרה לקריאות בוז ונאצה של סטודנטים ערביים או פרו-ערביים, אך מדיניותו היתה להמשיך ולדבר תוך מאמץ לקיים דו-שיח עם המפגינים.

בכל אופן, בוושינגטון יש הערכות שאורן לא הצליח למלא את תפקידו במידה אופטימלית. אהרון דייוויד מילר, שמילא תפקיד מרכזי בשלבים שונים של המו"מ בין ישראל לפלסטינים, בממשליהם של שישה נשיאים, אמר אמש לסוכנות "אסושיאטד פרס", כי לאורן היה תפקיד מצומצם יותר כשליח ישיר בין שתי המדינות בגלל התפיסה שהוא לא נמצא בתוך המעגל הפנימי של מקורבי נתניהו.

"אורן הוא האחרון בשורה של שגרירי ישראל בארה"ב, שלא נוצלו במידה מספקת ע"י הנשיא, ע"י שר החוץ שלו ואף לא ע"י ראש ממשלת ישראל", אמר מילר, שמשמש עתה כחוקר במכון במרכז וודרו ווילסון בוושינגטון.

מכל מקום, שר החוץ של ארה"ב, ג'ון קרי, אמר אתמול, בהודעה, שאורן היה "גלוי לב ללא שום חריגה" וסנגור נלהב של של ישראל. "אין ספק שהוא היה שותף נהדר במאמצינו לסייע לצדדים למצוא את דרכם חזרה לשולחן הדיונים", נאמר בהודעת קרי.

כאמור, אין אישור לשמועות שדרמר יירש את כסאו של אורן, אך אם השמועות נכונות, דרמר ייהנה מהעובדה שהוא נחשב מקורב מאוד לנתניהו, שמעריך מאוד את תובנותיו לגבי הזירה הפוליטית בארה"ב. דרמר, ששימש בעבר כציר הכלכלי בשגרירות ישראל בוושינגטון, הוא יליד ארה"ב והיה פעיל בחוגים רפובליקניים לפני עלותו לארץ. לפי ידיעות שפורסמו בעבר, הוא הגה את רעיון ביקורו של מיט רומני, המועמד הרפובליקני לנשיאות, בישראל.

לפי הפרשנות של "אסושיאטד פרס", אם אכן ימונה דרמר למשרת השגריר, הוא ירגיז את הזרם השמאלי ביהדות ארה"ב בגלל קשריו עם נתניהו. יחד עם זאת, קשרים אלה יסייעו לו לתפקד באופן יעיל יותר כשגריר מול מקבלי ההחלטות בוושינגטון, שמייחסים תמיד חשיבות לאיכות הקשרים בין השגריר לבין שולחו.

בראיון ל"גלובס" בנובמבר אשתקד אמר אורן, כי הברית האסטרטגית בין ארה"ב לישראל עמוקה ורב-גונית יותר מאשר בריתות של ארה"ב עם מדינות אחרות כלשהן בעולם, אפילו בריטניה, ו"לפחות מהבחינה המודיעינית אני אומר זאת בסמכות המלאה ביותר, כאדם שמעורה במגעים בין שתי המדינות".

השגריר חלק על תיאורים בעיתונים ישראליים שלפיהם שוררים יחסים עכורים בין אובמה לנתניהו. "אובמה אומר שבילה עם ביבי יותר שעות מאשר עם כל מנהיג אחר בעולם", אמר אורן. "אני נכחתי בכל אחת מהשיחות האלה ואני יכול להעיד שכולן היו ידידותיות ופתוחות. היו חילוקי דעות בין ישראל לארה"ב בעבר, אך בימים אלה הם הצטמצמו מאוד".

"לא תמיד הסכמנו עם הממשל", ציין השגריר. "בתחילת הקדנציה של אובמה היו בינינו חילוקי דעות על תהליך השלום. הנשיא דרש ויתור ישראלי בסוגיית ההתנחלויות בתקווה שבכך יוכל לזכות בוויתור מקביל של הפלסטינים. ראש הממשלה אכן הורה להקפיא את ההתנחלויות ל-10 חודשים, אך מהצד הפלסטיני לא באה שום יזמה מקבילה, והממשל שוב אינו מתמקד בסוגיה זו. היום אין פערים בין ישראל לארה"ב בסוגיית הפלסטינים. אף ממשל בעבר, דמוקרטי או רפובליקני, לא הסכים עם ישראל בסוגיות ההתנחלויות או ירושלים, וגם ממשל אובמה אינו מתלהב מההתנחלויות, אך הוא אינו מעלה אותן לראש סדר היום. ובמקביל, שתי המדינות נחושות בדעתן למנוע צעד פלסטיני חד-צדדי באו"ם".

כאמור, הראיון נערך בנובמבר אשתקד. בחודשים שחלפו, העלה קרי את חידוש השיחות לאחד מהמקומות העליונים בסולם העדיפויות של הסטייט דיפרטמנט.