התעמלות גנטית

עכשיו זה מדעי: פעילות גופנית מובילה לשינוי בגנים שלנו

אנשים שמתעמלים באופן קבוע מספרים שהספורט הופך אותם לאנשים אחרים. לקביעה הזו, מסתבר, יש כעת גם אישוש מדעי. פעילות גופנית, מסתבר, יוצרת שינוי מהותי בגנים שנמצאים על תאי השומן שלנו.

ההתנהלות שלנו כבני אדם מבוססת על השילוב שבין גורמים גנטיים לגורמים סביבתיים. הגורמים הגנטיים נקבעים ברגע שבו הזרע והביצית נפגשים. מדובר בנתון קבוע שאין לנו יכולת לשלוט בו. החדשות הטובות הן שיש לנו מידה מסוימת של השפעה על הגורמים הסביבתיים.

בגזרה שבין הסביבה לבין התורשה ניתן למצוא את האפיגנטיקה, נושא שאנחנו מרבים לדון בו באחרונה במדור זה.

אפיגנטיקה היא האופן שבו משפיעה הסביבה על הגנים. שינויים אפיגנטיים הם שינויים שמתרחשים על גבי הגנום בתאים מסוימים (אך לא בכולם) ומאפשרים לדכא או להעיר גן מסוים באותו התא. שינוי אפיגנטי אינו משנה את הגן שלנו, הוא לא משנה את ה"תוכנה" הבסיסית שלנו - אבל כאשר מתבוננים בתהליך מהצד, קשה להבחין בהבדל. שינוי אפיגנטי שגורם לכך שגן אינו בא לידי ביטוי, יכול להוביל למצב שבו נדמה, על פני השטח, שהגן אינו מתבטא.

מדובר בתחום מחקר חדש יחסית, שצובר תאוצה. מעקב אחרי פרסומים מדעיים מעורר את התחושה שבכל רגע מישהו מגלה תחום נוסף שבו הסביבה משפיעה על הגוף דרך אפיגנטיקה.

חוקרים ממרכז הסוכרת אוניברסיטת לונד בשוודיה, בדקו את מצבם של תאי השומן, בקרב גברים בריאים בני 23 בעלי משקל יתר קל, אשר לא עסקו עד אז בפעילות גופנית, והתחילו לצורך המחקר להתעמל באופן סדיר. הנבדקים התבקשו להגיע לשיעורי ספינינג והתעמלות אירובית שלוש פעמים בשבוע. בפועל הם עשו זאת 1.8 פעמים בשבוע בממוצע.

לאחר שישה חודשים נלקחה דגימת תאי שומן מאותם הנבדקים, והחוקרים מצאו שינויים אפיגניים על גבי 7,000 מתוך כ-25 אלף הגנים בתוך תאי השומן. כאשר החוקרים בחנו באופן ספציפי את הגנים שבעבר הוכח כי הם משפיעים על השמנת יתר ועל סוכרת, נתגלו גם בהם שינויים.

המסקנה היא שהפעילות הגופנית לא רק שורפת קלוריות ובונה מסת שריר, אלא גם משפיעה על האופן שבו אנחנו אוגרים שומן, ומשנה אותו מהיסוד.

שריר הקפה

מחקר קודם שנערך בתחום האפיגנטיקה, הראה כי פעילות גופנית של כמה דקות אצל גברים ונשים בלתי פעילים, מובילה לשינויים בביטוי הגנום בתאי שריר. השינויים הללו מובילים עם הזמן לבניית השריר ושינוי המטבוליזם שלו. "השרירים שלנו משתנים מאוד בקלות. אנשים אומרים 'אתה מה שאתה אוכל' אבל מבחינת השריר 'אתה איך שאתה זז'", אומרת החוקרת ג'ולין זירת' ממכון קרולינסקה משוודיה.

ההפתעה הגדולה היא כי קפה יכול לפעול על ה-DNA של השרירים, כמעט באותה הצורה כמו הפעילות. "קפה אינו יכול להחליף פעילות גופנית, אבל נראה כי ספורטאים ששותים קפה לפני או יחד עם האימון עלו על משהו", היא אומרת.