גוף הביקורת על הפרקליטות ידון בתלונות על כלל גופי התביעה

שרת המשפטים לבני הודיעה כי גוף הביקורת על התביעה, ההולך ומוקם במשרד המשפטים, ידון בתלונות על כלל גופי התביעה בישראל – הן הפרקליטות, הן התביעה המשטרתית והן תובעים אחרים הפועלים בייפוי-כוח מטעם היועמ"ש

גוף הביקורת על התביעה, ההולך ומוקם במשרד המשפטים, ידון בתלונות על כלל גופי התביעה בישראל - הן הפרקליטות, הן התביעה המשטרתית והן תובעים אחרים הפועלים בייפוי-כוח מטעם היועץ המשפטי לממשלה - כך הודיעה היום (ב') שרת המשפטים, ציפי לבני, בדיון בוועדה לביקורת המדינה בכנסת.

לבני ציינה כי סיימה את סבב הדיונים הפנימי במשרדה בנושא המתווה להקמת גוף הביקורת על התביעה, והחליטה על כמה שינויים ביחס למתווה שעליו הודיע היועץ המשפטי, יהודה וינשטיין, לפני כניסתה לתפקיד שרת המשפטים.

בין השינויים שעליהם החליטה לבני, בשיתוף היועץ וינשטיין ופרקליט המדינה משה לדור:
• גוף הביקורת ידון בתלונות לא רק על הפרקליטות, אלא על כלל גופי התביעה בישראל, לרבות התביעה המשטרתית, תובעים מטעם רשויות ומשרדי ממשלה ותובעים בייפוי-כוח מטעם היועמ"ש.
• כל אזרח יוכל לפנות בתלונה לגוף הביקורת, ותלונתו תיבדק לגופה.
• גוף הביקורת יקיים הן בדיקות בתיקים פרטניים והן בדיקות מערכתיות יזומות.
• הבדיקה בתיק פרטני תיערך ככלל בסיום ההליך המשפטי הנוגע לאותו תיק, למעט אם יש נסיבות מיוחדות המצדיקות ביקורת בזמן אמת, וזאת במטרה לשמר את עצמאות שיקול-הדעת של התביעה.

באפריל 2012 הודיע וינשטיין לכנסת כי החליט להקים יחידת ביקורת פנימית במשרד המשפטים, שתפקח על עבודת התביעה. על-פי הודעתו אז, בשלב הראשון היחידה תפקח על הפרקליטות בלבד ולא תקבל תלונות פרטניות מהציבור, ואולם היועץ תיכנן שבתוך שנה מתחילת פעילותה תורחב עבודת היחידה, כך שהיא תעסוק גם בבירור תלונות שיתקבלו מהציבור בתיקים פרטניים, וכך שתבקר גם את עבודת התביעה המשטרתית וגופי התביעה האחרים הפועלים מטעם המדינה.

עם כניסתה של לבני לתפקיד שרת המשפטים, החל תהליך של חשיבה מחודשת בנוגע למתווה הקמת גוף הביקורת. לבני הודיעה לכנסת כי הגוף החדש יוקם מכוח סמכותה המינהלית, במסגרת משרד המשפטים, ולא בחקיקה עצמאית, וזאת אף שהוא שואב השראה באשר לאופי פעולתו מנציב תלונות הציבור על שופטים, העומד בראש נציבות שהוקמה מכוח חוק.

"הנציב פועל במסגרת משרד המשפטים", אמרה היום לבני, "אבל אין מי שיטען כי הנציב איננו עצמאי. מדובר בגוף שנמצא במשרד המשפטים, הוא לא כפוף לאיש אבל חב בחובת דיווח לנשיא העליון ולשר המשפטים, וכך יהיה גם עם גוף הביקורת על התביעה".

בשאלה האם גוף הביקורת יבקר רק את התנהלות התביעה או גם את שיקול-הדעת שלה, הביעה לבני עמדה חד-משמעית: "לשאלות המשפטיות הוא לא ייכנס, אבל לשאלות אחרות - כן, ועוד איך. המערכת היום מבוקרת בהרבה דרכים - יש את המערכת השיפוטית, יש עררים, ובג"צים, יש את מבקר המדינה ומבקר הפנים ונציבות שירות המדינה וגם את לשכת עורכי הדין. אבל למרות כל הגופים האלה, אנחנו צריכים את גוף הביקורת כגוף עצמאי וייחודי.

"החלטתי להקים את הגוף הזה מכוח סמכותי ולא בחקיקה, כי אינני רוצה לעכב את הנושא, הוא התעכב מספיק, אבל אולי בעתיד, אחרי שנצבור ניסיון, נחליט לעגן את סמכויותיו בחוק".

היועץ וינשטיין אמר כי "שיקול-הדעת המקצועי של הפרקליט לא יעמוד לביקורת. הוא לא יכול שיעמוד לביקורת, אסור שיעמוד לביקורת, הוא חייב להפעיל אותו ללא מורא, ללא חשש - רק כך נוכל לשמור על שלטון החוק במדינה. אנחנו חייבים לשמור על פרקליטות ומערכת תביעה עצמאית, ניצבת על רגליה האיתנות ופועלת ללא מורא".