בנק ישראל: עמלת המינימום בעו"ש תופחת בחצי

תקנה זו תיכנס לתוקף בינואר 2014 ■ וזו רק ההתחלה: לאחר שהבנקים ביצעו הפחתה מינורית בתעריפי עמלות ני"ע, בנק ישראל דורש כי יגבירו את השקיפות‏

המפקח על הבנקים, דודו זקן, מבצע הפחתה משמעותית בעמלות הבנקים: זקן הודיע היום (ב') כי החליט להפחית בחצי את עמלת המינימום בחשבון העו"ש. כיום עמלת המינימום בבנקים מוגדרת כשתי פעולות פקיד (כ-13 שקל), ואילו המפקח הורה כי עמלת המינימום תוגדר פעולת פקיד אחת. תקנה זו תיכנס לתוקף בינואר 2014.

מדובר בפגיעה לא מבוטלת בהכנסות הבנקים מעמלות. נציין כי בשנים האחרונות נרשמה שחיקה בממוצע עמלות העו"ש הנגבות מהלקוחות. ב-2012 שילם כל לקוח בממוצע 13.7 שקל בחודש, ירידה של 12% בתוך שנתיים. ההפחתה בעמלת המינימום צפויה להאיץ את השחיקה.

נוסף על כך פרסם היום בנק ישראל סדרה של הנחיות, שמטרתן לשפר את שקיפות המידע של הבנק כלפי לקוחותיו, ובכך לשפר את התחרות במערכת הבנקאית.

הרחבת הגילוי

נזכיר כי ועדת זקן טענה כי קיים פער גבוה מדי בין תעריפוני הבנקים לעמלות קנייה ומכירה של ניירות ערך, לבין המחיר הנגבה בפועל (הפערים מגיעים לעשרות אחוזים). זקן דרש מהבנקים לתמחר מחדש את התעריפון, כדי שישקף טוב יותר את העמלות הנגבות. הבנקים ביצעו את השינוי לפני 4.5 חודשים, אלא שרוב הבנקים ביצעו שינויים קוסמטיים בלבד, והפחיתו את העמלות בשיעור של 0.05%-0.1% בלבד.

ניתן להניח כי בבנק ישראל לא אהבו זאת. כעת דורש זקן מהבנקים להרחיב את הגילוי לגבי עמלות אלה: על הבנקים יהיה להציג לכל לקוח טבלה ובה העמלה הממוצעת הנגבית בכל עסקה, שתבוצע לפי פילוח של שווי העסקה. כך תהיה ללקוח אינדיקציה לדעת האם הוא משלם עמלה גבוהה או נמוכה מהממוצע. גם הוראה זו תיכנס לתוקפה בתחילת השנה הבאה. לא מן הנמנע כי אם הבנקים היו מתמחרים מראש בצורה נכונה יותר את התעריף המקורי, היה נמנע הצורך לבצע את הצעד הזה.

עוד נציין כי בנק ישראל פירט היום את תמהיל מסלולי העו"ש שעל הבנקים יהיה להציג. נזכיר כי באחרונה הודיע בנק ישראל כי על כל בנק להציג עד סוף השנה שני מסלולי עו"ש: מסלול בסיסי, ומסלול מורחב; בנק ישראל יקבע את תמהיל המסלול, ואילו הבנקים יקבעו את מחירו.

מהתמהיל עולה כי הבנק צפוי לאבד ברוב המקרים הכנסות מלקוח שיעבור מתשלום במצב הנוכחי (תשלום נפרד בעבור כל פעולה) לתשלום באמצעות המסלול.

היום הודיע בנק ישראל על התמהיל: המסלול הבסיסי יכלול פעולת פקיד אחת ו-10 פעולות בערוץ ישיר. "פעילות זו משקפת פעילות ממוצעת של לקוח", מעריכים בבנק ישראל.

נציין כי כיום, על תמהיל שכזה גובים בבנק כ-20 שקל בממוצע. עם זאת, זקן מצפה כי הבנקים יגבו על המסלול הזה פחות מממוצע העמלות הנגבות, קרי פחות מ-12 שקל.

לעומת זאת, המסלול המורחב יכלול 10 פעולות פקיד ו-50 פעולות בערוץ ישיר, תמהיל שכיום משלם עליו הלקוח יותר מ-100 שקל, ואולם במסגרת המסלול, יצטרכו הבנקים להציג מחיר נמוך משמעותית.

הצעדים המרכזיים:

■ הפחתת עמלת מינימום בעו"ש בחצי

■ קבלת הטבה בפיקדון או במתן אשראי תהיה עד סוף תקופת הפיקדון/אשראי

■ ללקוח תוצג העמלה הנגבית ממנו בגין פעולות בניירות ערך אל מול ממוצע העמלות שגובה הבנק בעסקאות דומות

■ קידום תיקון חקיקה שתאפשר פרסום ריבית בפועל הנגבית באשראי ובפיקדונות