איך עזרזר הפך לחזרזר?

עובדי ציבור מזהים פיקוח רפוי, מקום למעול בלי שאיש ירגיש

התשובה לשאלה זו נורא פשוטה: כי הוא יכול. הוא מתמנה למנכ"ל חברה קדישא ברעננה. שכרו כ-340 אלף שקל בשנה. אחר-כך הוא ממנה את עצמו למנהל פיתוח - עוד 340 אלף בשנה. אבל הסכומים אינם מספיקים, כי מנכ"ל הקבורה יואל עזרזר בנה לעצמו מאוזוליאום ברעננה, ממש ארמון מלכותי. הוא חי ברמת חיים של מנכ"ל באי.די בי.

איך זה מתאפשר? עזרזר ממנה את עצמו גם לקברן ששכרו עומד על - כן, ניחשתם - כ-340 אלף שקל בשנה. בדיוק כמו שכרו של עזרזר המנכ"ל, וזהה גם לשכרו של עזרזר מנהל הפיתוח. הכול ביחד - כמיליון שקל בשנה. הנה איך העזרזר הפך לחזרזר.

מושחתים כי אפשר

זה מקרה די נפוץ בשירותים הציבוריים. עובדים ומנהלים, שרים ומנכ"לים מזהים אזורים שבהם הפיקוח רפוי, או שבכלל לא קיים. כלומר, אפשר למעול ולגנוב בלי שאף אחד ירגיש. לפעמים קורה פנצ'ר ומישהו מגלה ערנות ואחריות, ואז זה מאוד לא נעים. אבל במקרים רבים אחרים אין שום בעיה.

מקרה נוסף כזה אירע לאחרונה בנמל אשדוד. כזכור, שם היה מדובר באדם בשם אלון חסן, יו"ר ועד העובדים, שגילה שהוא יכול לנהוג גם לעבוד בנמל וגם לעשות שם עסקים פרטיים ומאוד מכניסים, מתוך ידיעה שאף אחד לא יבחין, ושאלה שיבחינו לא יעשו דבר בעניין. אז הוא רכש משאיות ושאר כלים ועבד איתם בנמל. וגם הוא בנה לעצמו ולבני משפחתו מעין אחוזה.

מאוד ייתכן ששניים אלה, ואחרים כמותם, לא היו מגיעים למעשים כאלה לו ידעו שיש פיקוח הדוק ורציני על המתרחש במקום עבודתם. אם כי האמת היא שבשני המקרים אפשר היה בקלות לעלות על זה גם בלי פיקוח.

עזרזר, למשל, הגיש למס הכנסה דיווח על 3 משכורותיו, כולן על תלוש אחד, ואף אחד לא הרים גבה למראה הסכום שמשתכר הקברן הראשי של רעננה? אף אחד לא העביר את הנתונים למשטרה, או לפחות למבקר המדינה?

העיתונות נובחת ונושכת

חסן פעל לאור היום. אף אחד לא עשה דבר, עד שחדשות ערוץ 2 (עמליה דואק ויוסי מזרחי) חקרו ושידרו. אף אחד גם לא היה עולה על עזרזר לולא הסיפור הופיע היום (ב') ב"ישראל היום" על-ידי העיתונאים מוטי גילת, עוזי דיין ומיכל שבת. השאלה המתבקשת, הזועקת, היא: איך קורה שמי שתפקידם לראות נתקפים בעיוורון מרצון?

עזרזר וחסן ודומיהם הם הפחות מעניינים בסיפורים אלה. הגורמים האחראים הם אלה שהיו צריכים לדעת, שהיו יכולים בקלות לדעת, ושבוודאי גם ידעו ולא עשו דבר. אותם יש לחפש ולמצוא וללמד לקח. ואז אנשים לא יגנבו פשוט משום שזה אפשרי. הם יצטרכו לפחות להתאמץ - ולהסתכן.