שאול אלוביץ' גנז ניסיון הנפקה בחברת הנדל"ן EGRE

בחברה שבשליטת יורוקום של אלוביץ' חששו מחוסר היענות מצדם של משקיעים מוסדיים ■ לפני שבוע גייסה הקבוצה 125 מיליון דולר מטדי שגיא

לאחרונה נראה היה כי ברז ההנפקות בבורסה השתחרר. אולם, כך מתברר, לא כולם מצליחים לשכנע את המוסדיים להעניק להם הון ואשראי. חברת הנדל"ן EGRE, שבשליטת קבוצת יורוקום של שאול אלוביץ' ומשפחת ויל, ניסתה לאחרונה לקדם מהלך לגיוס עשרות מיליוני שקלים באמצעות הנפקת מניות.

ואולם, מהלך זה נקטע בעודו באבו, ככל הנראה על רקע חששות לחוסר היענות מצד גופים מוסדיים.

מחברת EGRE נמסר בתגובה, כי "במהלך התקופה האחרונה, ובשל השוק החם מאוד שבו פועלת החברה - שוק נכסי הנדל"ן הפרטי המניב בחוף המזרחי בארה"ב, התבצעו כמה פניות לחברה מצדם של שחקני אקוויטי ובנקאים, לבחינת מהלכי הנפקת מניות בחברה.

"החברה, שמלכתחילה לא נתנה סיכוי גדול למהלכים אלו בתמחור ראוי להבנתה, בחנה את הפניות, והחליטה לרדת מבחינה זו".

EGRE, שבניהול שי חמדי, עוסקת בנדל"ן מניב ובייזום ופיתוח נדל"ן בחו"ל, ונסחרת בבורסה לפי שווי חברה של כ-35 מיליון שקל.

זאת לאחר שמניית החברה זינקה מתחילת השנה ב-55%. לחברה שתי סדרות אג"ח, בהיקף של 90-100 מיליון שקל, הנסחרות בתשואות של 10%-11%.

יורוקום ומשפחת ויל (לשעבר מבעלי אסם) מחזיקות כל אחת ב-38.7% ממניות החברה, וגם קבוצת כלל ביטוח נמנית עם בעלי העניין בחברה. החזקות הציבור מסתכמות בכ-10.7%.

ברבעון הראשון של השנה רשמה החברה הפסד נקי של כ-6 מיליון שקל, שהתווסף להפסד שנתי של כ-8 מיליון שקל שרשמה ב-2012. לחברה הון עצמי של כ-18 מיליון שקל בלבד.

בשנים האחרונות תמכו בעלי השליטה ב-EGRE והכניסו לה כסף פרטי כדי לשמר את חוסנה, בין היתר כשרכשו מידיה ב-2011 את נכסיה ברומניה.

ירידת תשואות באינטרנט זהב

לפני כשבוע וחצי הצליח אלוביץ' לגייס הון עבור חברה אחרת המשתייכת לקבוצת יורוקום - אינטרנט זהב (שבאמצעותה שולט אלוביץ בבזק). ההון גויס מידי המיליארדר טדי שגיא, שעשה את הונו בתעשיית ההימורים המקוונים. שגיא רכש מידי אינטרנט זהב קרוב ל-12% ממניות החברה הבת בי קומיוניקיישנס (המחזיקה 31% מבזק) תמורת 125 מיליון שקל, וסייע בכך לצמצום התשואות הגבוהות באג"ח של אינטרנט זהב.

מנכ"ל אינטרנט זהב הסביר את ההיגיון בעסקה זו, ואמר אז כי "היה לנו ברור שאנחנו חייבים להגדיל את יתרות הנזילות... הקטנו משמעותית את החוב הפיננסי נטו של אינטרנט זהב, וכרגע, עם מזומנים בהיקף של 292 מיליון שקל בקופה, אנו מעריכים שיש לנו נזילות לתקופה של יותר משנתיים".

בשוק ההון קידמו בברכה את העסקה עם שגיא, והאג"ח של אינטרנט זהב הגיבו בעליות. כיום נסחרות האג"ח של החברה בתשואה (שעדיין אינה נמוכה) של 9%-13%. לאינטרנט זהב אג"ח בהיקף של יותר מ-1 מיליארד שקל.

זכייה במכרזים סולאריים

מאז עשתה הון רב במימוש החזקותיה באסם לפני שנים רבות, פיזרה משפחת ויל את השקעותיה בכמה תחומים, בהם נדל"ן (EGRE) ואנרגיה סולארית (אנלייט אנרגיה) - שתי השקעות שבוצעו לצד יורוקום של אלוביץ'.

בשבוע שעבר זכו חברת אנלייט וקרן נוי, המשקיעה בתשתיות, במכרז לרכישת שני מיזמים סולאריים של חברת סאנפאוור בדרום הארץ, בתמורה לכ-157 מיליון שקל. מדובר בשדות סולאריים בינוניים בהספק של 10 מגה-ואט כל אחד, שנמצאים בשלבי הקמה סופיים לקראת חיבורם לרשת החשמל.

בעקבות הזכייה הזו צפויה אנלייט להגדיל את צבר המיזמים שבשליטתה למעל 100 מגה-ואט, שמהם 14 מגה-ואט בשדות באיטליה, והיתר בישראל.

מוקדם יותר השנה נכנסה משפחת ויל (האב יאיר ובניו שי וגיל) לפעילות בתחום השירותים המוניציפליים, עם רכישת השליטה (64%) בחברת קרדן שירותים מוניציפליים (קש"מ).