המגזרים שילהטו בתיקי ההשקעות במחצית השנייה

אחרי מחצית ראשונה חיובית בשוקי המניות בעולם, שלושה מומחי השקעות ממליצים על המגזרים שישפרו את תשואת התיק שלכם במחצית השנה השנייה

המחצית הראשונה של 2013 הסתיימה, ובסך הכול למשקיעים במניות ברחבי העולם זו הייתה תקופה טובה, בהמשך ל-2012 החיובית. המדדים האמריקניים דאו ג'ונס ונאסד"ק עלו בכ-13% כל אחד. באירופה, למרות אי-הוודאות הנמשכת, מדד FTSE 100 הבריטי עלה ב-5.4%, והמדד הגרמני DAX עלה ב-4.6% (לעומת זאת בספרד היו ירידות של 5%). ביפן, למרות התנודתיות החריפה, מדד ניקיי 225 הניב תשואה מצוינת של 31.6%.

מנתוני MSCI אפשר לזהות כמה מגזרים שכיכבו במחצית הראשונה: לדוגמה, מגזר הבריאות העולמי הניב תשואה של כ-16%; מגזר שירותי התקשורת הניב כ-8%; המגזר הצרכני הניב 17%; והפיננסי - כ-9%. מנגד, מי שהשקיע במגזר הסחורות, הפסיד כ-12%.

עם פתיחת המחצית השנייה של השנה, ביקשנו משלושה מומחים להמליץ על המגזרים המומלצים להשקעה. לפניכם ההמלצות.

צריכה מחזורית: תיהנה מהשיפור בכלכלה

המגזר כולל חברות, שביצועיהן רגישים למחזוריות הכלכלית, ובהן למשל וולט דיסני , הום דיפו , מקדונלד'ס ופורד .

המגזר נוטה להציג ביצועים טובים יותר ממדד המניות הכללי בתקופות של שיפור במצב הכלכלי. המשקיעים עדיין ספקניים לגבי המשך העלייה בשוקי המניות ופוטנציאל הצמיחה בארה"ב, כשזיכרון המשבר של 2008 וההאטה הכלכלית המתמשכת עדיין דומיננטי.

אולם נתוני המקרו בארה"ב מצביעים על שיפור עקבי, עקב בצד אגודל. הצמיחה במחצית השנייה של 2013 צפויה להתגבר, ככל שהשפעת הקיצוצים התקציביים בארה"ב תתמתן.

עד לפני מספר חודשים המגזרים שהובילו את ה-S&P, היו הדפנסיביים, וזאת בשל הריבית הנמוכה. המגזרים הדפנסיביים, המאופיינים בדיבידנד גבוה יותר, נהנו ממעמד של תחליף ראוי לאיגרות חוב.

הדרמה האחרונה בשוק האג"ח, שבמהלכה עלו התשואות, הובילה למכה קשה יותר במניות הדפנסיביות מאשר במניות המחזוריות בדיוק מסיבה זו.

לאחר כמעט 30 שנים, שבהן המגמה הייתה של ירידת תשואות, אלו מצויות כיום בשפל. במבט ארוך טווח סביר יותר לצפות לעליית תשואות - בין אם על רקע עלייה באינפלציה או צפי להתאוששות הכלכלה.

הדבר יספק, להערכתנו, תמיכה למגזר הצריכה המחזורית. ניתן להשקיע במגזר באמצעות קרן הסל XLY.

רוני יונסיאן, מנהל מחקר ני"ע זרים, לאומי שוקי הון

תעשייה בארה"ב - ותחבורה בפרט

השיפור המתמשך בפעילות הכלכלית בחודשים האחרונים, והעובדה שחברות רבות חוזרות לייצר בארה"ב, מחזירים לקדמת הבמה את מגזר התעשייה. הריבית הנמוכה, עלויות האנרגיה היורדות הודות למצבורי הנפט והגז החדשים, יחד עם מגוון גורמים נוספים, משכנעים חברות להחזיר פעילות ייצור לארה"ב.

אחד מתת-המגזרים המעניינים במגזר התעשייה הוא התחבורה. הכוונה היא לחברות שינוע כמו רכבות משא, משאיות, מטוסים וכן חברות שילוח. הגידול בפעילות הכלכלית וכתוצאה מכך גידול בכמות המשלוחים, ומנגד הירידה במחירי האנרגיה, משפיעים בחוזקה על חברות התחבורה - יותר מאשר על שאר מגזר התעשייה. חברות כמו פדקס ו-UPS נחשבות לברומטר טוב למצב הכלכלה. חברות נוספות מעניינות בתחום כוללות, לדוגמה, את חברות הרכבות Union Pacific ו-Norfolk , וכן את חברת Ryder , שמחכירה משאיות.

תקופת יציאה ממיתון והאצה הדרגתית בפעילות הכלכלית מתבטאת לרוב קודם כל בפעילות חברות התחבורה, דבר שהופך אותן רגישות יותר לשינויים כלכליים. מניות מגזר התחבורה בארה"ב החלו את 2013 בסערה, אך ברבעון השני הביצועים שלהן נחלשו (כמו כל השוק), על רקע סימנים מעורבים בכלכלה והחשש מצעדי הבנק המרכזי. עם זאת, הפערים עדיין לטובתן; מתחילת השנה S&P 500 עלה ב-14.5%, בעוד מניות מגזר התחבורה עלו ב-15.4%.

למגזר ניתן להיחשף באמצעות קרן הסל IYT, העוקבת אחר חברות תחבורה בארה"ב.

הראל פיננסים

ביטוחי הבריאות: בזכות הרפורמה

הרפורמה בתחום ביטוחי הבריאות בארה"ב, שאושרה על ידי הסנאט ב-2010, אמורה להביא להרחבת הביטוח הרפואי לכלל אוכלוסיית ארה"ב ולייעול המערכת. השינויים שנעשו בשנים האחרונות ושחלקם יבוצע בתחילת 2014, גרמו כמובן לפגיעה מסוימת בפעילות חברות הביטוח.

עם זאת, הרפורמה הביאה גם למספר השפעות חיוביות, שהעיקרית שבהן היא הגידול הצפוי בסך המבוטחים עקב החלת חוק ביטוח רפואי על כלל אוכלוסיית ארה"ב בשנה הקרובה. לפי נתוני ממשלת ארה"ב, קרוב ל-50 מיליון אנשים בארה"ב (כ-15% מהאוכלוסייה) היו ללא ביטוח רפואי בשנת 2011.

חמש החברות הגדולות בתחום זה (בהן UnitedHealth ו-WellPoint ) נסחרות כיום במכפיל רווח חזוי של 10-12, הנמוך מהותית מרמות המכפילים שאפיינו את החברות בעבר ונעו סביב 15-20.

חברות אלה התכוננו לשינויים הצפויים ב-2014, וביצעו בשנים האחרונות רכישות של חברות קטנות לצורך גיוון פעילותן (לדוגמת סוגי מוצר ונוכחות גיאוגרפית). הן נהנות כיום מיתרון לגודל, העוזר להתייעלות תפעולית ולרווחיות משופרת. בנוסף, חברות אלה משופעות במזומנים והוכיחו את יכולתן בהצגת צמיחה נאה ותזרימי מזומנים גבוהים לאורך השנים. לכן, לא נתפלא לראות שחברות אלה ייצאו מחוזקות, בדיוק כפי שקרה לאחר ההכרזה הראשונית על הרפורמה בשנת 2010.

אפשר להיחשף למגזר דרך קרן הסל IHF, שכוללת ספקיות שירותים בתחום הבריאות וביניהן גם חברות ביטוחי בריאות.

אריאל קורינאלדי, מנהל מחלקת המחקר, יובנק