בוושינגטון מתפוגג החשש מדרמר - השגריר הבא של ישראל

"ניו-יורק טיימס": החששות מהרקע הרפובליקני של רון דרמר מתמעטים בחשיבותם בהשוואה ליתרונות שנובעים מקרבת דרמר לנתניהו ■ מאז נובמבר אשתקד, פעל דרמר כדי לשפר יחסיו עם וושינגטון

בוושינגטון מתחיל להתפוגג החשש מרון דרמר, מקורבו של רה"מ בנימין נתניהו, שיכהן כשגריר ישראל בארה"ב כתום כהותנו של השגריר הנוכחי, מייקל אורן, בספטמבר או באוקטובר. הרקע הרפובליקני של דרמר, שעלה לישראל מארה"ב, אחרי פעילות בחוגים נאו-קונסרבטיביים, נתפס, בעיני פרשנים מסוימים, בארה"ב ובישראל, כמכשול פוטנציאלי להתנהלות היחסים בין ישראל לממשל אובמה, אך "ניו-יורק טיימס" מדווח היום (ד'), כי הממשל דווקא רואה יתרון ביחסים הקרובים בין דרמר לבין נתניהו.

בידיעה מחמיאה לשגריר העתידי, מציין העיתון, כי בתקופת כהונתו הראשונה של נשיא ארה"ב, נתפס דרמר כמי שמטיל ספק במחויבות הממשל לישראל וכמי שתמך במיט רומני, המועמד הרפובליקני לנשיאות, בבחירות. אולם מאז נובמבר פעל דרמר לתקן את המוניטין שלו בוושינגטון והצליח לקנות אהדת רבים בבית הלבן בגלל התפקידים הקריטיים שמילא במו"מ להפסקת אש לאחר מבצע "עמוד ענן", בסוף 2012, במאמצים לתיקון היחסים בין ישראל לטורקיה ובתכנון ביקורו של ברק אובמה בישראל, במארס.

כמה אנשים שמקורבים לממשל אובמה אומרים עתה, כי חשדות לגבי הנטיות הפוליטיות של דרמר מתמעטים בחשיבותם בהשוואה ליתרונות שנובעים מהעובדה שהשגריר המיועד נמנה עם החוג הפנימי של נתניהו, אומר ה"טיימס".

"אם יש לך מישהו שאתה יודע שהוא מחובר לראש הממשלה, המשמעות היא שאתה יכול תמיד להשתמש בערוץ זה להעברת מסרים, רגישים ככל שיהיו, מתוך הבנה שהמסרים יועברו ליעדם באופן שאתה מעוניין שיועברו", אמר לעיתון דניס רוס, שהיה מעורב במו"מ הישראלי-פלסטיני במשך שנים רבות ושמשמש עתה יועץ במכון וושינגטון לענייני המזה"ת. "(השימוש במקורב) מפחית את הסיכוי להפתעה, מפחית את הסיכוי לאי הבנה; זה דבר נחשק מאוד".

ואברהם פוקסמן, ראש הליגה נגד השמצה, אמר: "הסוגיה האם דרמר ייתקבל בוושינגטון כאישיות בלתי רצויה - הסוגיה הזו התפוגגה. יש חשיבות לכך שלכל מי שיושב בכס השגריר יהיו יחסי עבודה קרובים עם ראש הממשלה. איננו רוצים שיהיה חלל ביחסים אלה, כי חללים כאלה נוטים להיות מזיקים".

לדבריו, מנהיגי הקהילה היהודית בארה"ב ופוליטיקאים בוושינגטון יקדמו בברכה את מינויו של דרמר "מפני שחייו מגלמים את היחסים בין ישראל לארה"ב... ומה שחשוב יותר, אוזנו של רה"מ קשובה לו".