הבטיחו לכם גלישה מהירה באינטרנט? תבדקו מה קיבלתם

חברות התשתית מציעות שדרוג של מהירות הגלישה עד 100 מגה, אך באיזו מהירות אתם באמת גולשים? ■ חברות הסלולר מכריזות כי הרשת שלהן מציעה גלישה עד 42 מגה, אך במוקדי המכירות לא מתחייבים על כך - אפילו להפך

מהירות הגלישה היא מסוג הנושאים שקל להשתמש בהם כדי לשכנע לקוחות לעבור בגללה לחברה כזו או אחרת. גם בסלולר וגם באינטרנט הביתי - ככל שאנחנו גולשים יותר, כך אנחנו גם רגישים יותר לנושא המהירות.

אין פלא, לאור זאת, שכל החברות מנסות לשים דגש על הנושא. כך למשל, בזק הודיעה אתמול (ד') על השלב השני בו היא משדרגת חינם את קצב הגלישה לכל לקוחותיה הגולשים במהירויות גלישה של 20 מגה ומעלה. לקוחות הגולשים במהירויות 20 ו-30 מגה ישודרגו לקצב 40 מגה (קצב חדש המושק היום בבזק), ואילו לקוחות הגולשים במהירות 50 מגה ישודרגו חינם למהירות של 100 מגה.

באופן זה, בזק מציעה 4 מהירויות גלישה הנעות בין 5 ועד 100 מגה. השדרוגים מתבצעים ללקוחות ללא תוספת תשלום, באופן אוטומטי ובהדרגה, אך על הלקוחות לשדרג במקביל את הקצב אצל ספק האינטרנט.

בזק גם עדכנה אתמול כי מחיר קצב הגלישה של 100 מגה יוזל ויעמוד על 110 שקל, במקום 130 שקל. קצב הגלישה הממוצע בבזק עומד היום על 15 מגה, ובתום השדרוג הוא צפוי לעלות לטענת החברה ל-18 מגה, כאשר עד סוף השנה קצב הגלישה הממוצע צפוי להגיע ל-20 מגה.

בחודש מארס האחרון הודיעה גם הוט על מהלך לשדרוגי קצב הגלישה ללקוחות שלה (תשתית). לפי הוט, כל מי שמנוי על חבילת טריפל שגלש במהירות נמוכה, שודרג למהירות של 12 מגה, 30 מגה או 100 מגה, זאת בהתאם לחבילה. לפי הוט, מדובר במעל 70% מלקוחות החברה המנויים על שירותי הטריפל.

איך בודקים?

האם הלקוח יכול להאמין לפרסומות? לא תמיד, וכדאי שיבדוק. אתר SpeedTest של חברת (Ookla (speedtest.net מציע בדיקת מהירות הגלישה באופן עצמאי, כאשר יש גם גרסה של אפליקציה סלולרית. למעשה, זה גם האתר שבו משתמשות חברות הסלולר עצמן להמחשת מהירויות הגלישה שלהן.

החברה פועלת מאז שנת 2007, כאשר היא מייצרת מידע עסקי על ביצועי האינטרנט על פני מדינות רבות בעולם. לחברה יש מעל עשרות אלפי שרתי בדיקה, כאשר 100 מהם נמצאים בארץ.

אם אתם חשים שהגלישה בביתכם או בסלולרי שלכם איטית, כל שעליכם לעשות הוא להיעזר באתר או באפליקציה. מיד עם הכניסה לאתר, בלחיצה אחת, תוכלו לבדוק מה המהירות.

אם באופן עקבי אתם מגלים מהירות נמוכה, כדאי לבדוק את הציוד בבית. אם הציוד תקין, ייתכן שאין התאמה בין התשתית שאתם מקבלים מהוט או מבזק, לבין המהירות שמספקת לכם הספקית (נטוויז'ן, בזק בינ"ל, 012 סמייל, הוטנט וכו').

חשוב לדעת שהמהירות בפועל נקבעת לפי המהירות הנמוכה מבין השתיים, כך שגם אם שודרגתם אוטומטית למהירות גבוהה על-ידי בזק או הוט - זה לא מספיק.

ספיד טסט מפרסם באופן קבוע מדגם מהירות הגלישה הממוצעת על-פי מדינות, כאשר הוא בודק את חברות הסלולר הגדולות בישראל: אורנג', סלקום ופלאפון. את הוט מובייל וגולן טלקום הוא עדיין לא דוגם, ככל הנראה משום שהן עדיין רוכבות באופן חלקי על רשתות של חברות הסלולר הוותיקות.

במחקר שביצעה החברה מ-8 ליוני עד 7 ליולי וכלל 216 אלף בדיקות, ישראל מדורגת במקום 33 בעולם מבחינת קצב הורדת קבצים - 16.95 מגה בממוצע. במקום הראשון מדורגת הונג-קונג עם קצב הורדה של 40 מגה.

לגלוש מהסלולרי

גם כשמדובר בחברות הסלולר, נושא הגלישה מככב. קמפיינים שיווקיים רבים התפרסמו במדיות שונות על מהירויות הגלישה של מפעילות הסלולר, כאשר אורנג' ופלאפון מתנגחות ביניהן על תואר הרשת הסלולרית המהירה בישראל. ללקוח קשה לדעת מהי מהירות הגלישה שיקבל בפועל מחברת הסלולר, ואם הפרסומות הצבעוניות בטלוויזיה משקפות משהו מהמציאות.

בעוד שגם אורנג' וגם פלאפון מכריזות כי הרשת שלהן מציעה מהירויות גלישה עד 42 מגה, במוקדי המכירות שלהן לא מתחייבים על כך. אפילו להפך.

בשיחות טלפון שביצע "גלובס" עם מוקדי המכירה של 3 המפעילות הגדולות, שאלנו את הנציגים מה המהירות שיוכל לקבל הגולש בפועל. נציגי המכירות של אורנג' וסלקום ציינו כי המהירות תעמוד על כ-10 מגה, בעוד שבפלאפון הנציג היה זהיר יותר ואמר כי המהירות תעמוד על לפחות 4 מגה, ולא היה מוכן להתחייב על יותר.

כזכור, לפני מספר ימים גילתה בדיקה שביצע "גלובס" במספר מקומות בארץ כי הגלישה ברשת פלאפון נעה בין מהירות של 12 מגה בירושלים, למהירות של 5 מגה במטה החברה בגבעתיים.

קריית אתא בראש

נתוני ספיד טסט מספקים גם מידע על מהירות הגלישה באינטרנט בארץ על-פי ערים. קריית אתא היא המהירה ביותר, שם אפשר לקבל קצב ממוצע באינטרנט הביתי (הוט או בזק) של 33.83 מגה.

בנהריה הנמצאת במקום הרביעי המהירות יורדת ל-29.19 מגה, ובחיפה, המדורגת עשירית, מהירות ההורדה הממוצעת 25.65 מגה. בנצרת עילית, המדורגת במקום 15, המהירות עומדת על 25.30 מגה ומיד אחריה נתניה עם 24.93 מגה.

במקומות 29 עד 32, שהם כפר-סבא, מודיעין, רמת-השרון והוד-השרון, המהירות עמדה על קצת יותר מ-21 מגה. הרצליה, המדורגת במקום ה-25 מציעה מהירות של 20.28 מגה. רמת-גן, שסוגרת את רשימת ה-50, מציעה מהירות של 17.23 מגה.

תל-אביב לא מדורגת ברשימה, כשהסיבה היא כמות גולשים גדולה יותר שגורמת לצרכנים להעמיס יותר על הרשת ובפועל לקבל מהירות נמוכה יותר. אם המשתמש נמצא באזור שבו מספר גדול של צרכנים מוריד קבצי וידיאו גדולים מתוכנות שונות, או צופה בשידורי וידיאו באיכות גבוהה, מהירות הגלישה יורדת.

מהירות גלישה
 מהירות גלישה

מהירות גלישה בעולם
 מהירות גלישה בעולם

גלישה נמוכה
 גלישה נמוכה