ועדת המדרוג דורשת מחברת יוניון להפסיק להשתמש בנתוניה

חברת המדיה יוניון נמנעת מלשלם עבור נתוני ועדת המדרוג למדידת הגלישה באינטרנט, בטענה כי חלוקת הנטל בין המשרדים החברים בה במימון פעילות הוועדה אינה הוגנת ■ יוניון: "ועדת המדרוג הפכה לכלי שרת בידי יוניברסל מקאן"

נמשך קרב כיפוף הידיים סביב עלויות ועדת המדרוג למדידת הרגלי הגלישה באינטרנט בישראל: אחרי שבתחילת השנה החליטה חברת הדיגיטל next-in לפרוש מהוועדה, בטענה כי החלק היחסי שהיא נדרשת לשלם גבוה מדי, מנהלת חברה נוספת קרב עם הוועדה על עניין התשלום.

ל"גלובס" נודע כי חברת המדיה יוניון, אינה חברה בוועדה ונמנעת מלשלם את החלק היחסי שאותו היא אמורה לשלם עבור נתוניה, בשל טענה כי חלוקת הנטל בין המשרדים אינה הוגנת. זאת, בגלל השפעה לכאורה שיש לקבוצת מקאן על ראשי הוועדה.

בתגובה פנתה ועדת המדרוג במכתב שנשלח באמצעות עורכי דינה לחברת יוניון, שבו היא מתריעה בפני החברה כי אם תמשיך לעשות שימוש מסחרי בנתוניה תפתח, הוועדה למדרוג בהליכים משפטיים נגדה.

במכתב, שהגיע לידי "גלובס", מוסבר ליוניון כי קובצי הנתונים - דוחות וכל חומר אחר הנוגע למדידה המופק על-ידי גמיוס (המבצעת את הפעילות עבור הוועדה) - הם קניינה הבלעדי של הוועדה, ומיועד לשימוש חבריה בלבד בתמורה לתשלום דמי חבר.

"באחרונה נודע למרשתי, לתדהמתה, כי יוניון מקבלת לידיה קובצי נתונים המופקים על-ידי גמיוס עבור מרשתי, וכי יוניון עושה בהם שימוש מסחרי למטרות רווח אל מול קהל לקוחותיה". במכתב נטען כי שימוש זה מהווה עבירה על הוראות חוק זכויות יוצרים ופגיעה בזכויות הוועדה.

עוד נטען כי הוועדה זכאית לפיצויים ללא הוכחת נזק בסך 100 אלף שקל ואף למעלה מכך. יחד עם זאת, מאחר שמטרת הוועדה היא לפעול למען העוסקים בענף, הוחלט לפנים משורת הדין לפנות ליוניון בדרישה לחדול לאלתר משימוש בנתונים, בטרם פנייה לערכאות.

במכתב מודגש כי אם תגיע לוועדה עדות נוספת לשימוש נוסף שיעשה על-ידי יוניון בנתונים, הדבר יגרור אחריו תביעה מיידית ללא התרעה.

ליוניון מובהר כי היא יכולה לעשות שימוש חוקי בנתונים אם תצטרף כחברה לוועדה ותשלם את דמי החבר, כיתר משרדי הפרסום הפועלים בתחום.

מקאן: "טענות יוניברסל מגמתיות"

ביוניון דוחים היום (ד') את הטענות המופנות נגדם ומפנים אצבע מאשימה לוועדה. נסביר כי הוועדה למדרוג היא עמותה ללא מטרות רווח, ופעילותה ממומנת ב-70% על-ידי האתרים ו-30% על-ידי חברות הפרסום והמדיה. חלקם של הגורמים בתחום הפרסום מתחלק על-פי הווליום שלהם בפרסום הדיספלי (פרסום מבוסס תוצאות, באנרים וכו').

ביוניון טוענים כי קבוצת מקאן שהיא הגורם הדומיננטי בתחום הפרפורמנס באינטרנט (פרסום מבוסס תוצאות), מחזיקה חלקי נדל"ן גדולים באתרים ומדווחת על חלק מהבאנרים כפעילות פרפורמנס, ובכך מקטינה משמעותית את החלק שהיא אמורה לשלם.

לדברי אורן יוניוב, מנכ"ל יוניון, "יוניון הייתה מיוזמי ומראשוני המברכים על הקמת הוועדה. לצערנו הוועדה הפכה ליקרה, בזבזנית ולא יעילה. לצערנו הפכה הוועדה לכלי שרת בידי יוניברסל מקאן, להשית את העלויות המנופחות שלה על משרדים אחרים באופן לא צודק. יוניון קיימה ומקיימת שיחות עם ראשי הוועדה לתיקון הליקויים האלה. במקרה שהנושא לא יצליח, יש בדעתי לפעול לפירוק הוועדה ולהקמת ועדה חדשה תחתיה, שתפעל ביעילות תוך חלוקת הנטל באופן צודק בין המשתתפים".

גל תורג'מן, מנכ"ל הוועדה למדרוג, מסר בתגובה: "הוועדה מנוהלת באופן הוגן, יעיל ושקוף, וחלוקת התשלום בין הגורמים השונים הוגנת וישרה. מי שטוען אחרת לא מכיר את העובדות. אנחנו עדיין מזמינים את יוניון, כפי שעשינו בשנה האחרונה, להצטרף לוועדה וליהנות מהנתונים הטובים שלה כפי שמוכיחה יוניון עצמה בשימוש שהיא עושה בנתונים".

ממקאן נמסר: "הטענות מגמתיות ומשוללות כל יסוד. מכתב ההתראה נשלח לאחר בדיקה של הגורמים המשפטיים המוסמכים, ולאחר שאושר על-ידי כל חברי ועדת המדרוג, שהשפעת החברים בה זהה ושוויונית".