צה"ל: יחידות ייסגרו; האוצר: מפעילים לחץ על הממשלה

הרמטכ"ל הציג תוכנית קיצוצים דרמטית בצה"ל: סגירת יחידות בשריון, בתותחנים, בחיל הים ובאוויר ■ אלפי אנשי קבע יפרשו ■ גורמים באוצר: מציירים תמונה מפחידה כדי להפעיל לחץ על הממשלה

הרמטכ"ל רב-אלוף בני גנץ מציג תוכנית קיצוצים דרמטית בצה"ל. במסגרת התוכנית, שתכלול שינויים מבניים רחבי היקף, ייסגרו יחידות רבות ואלפי אנשי קבע יפוטרו.

גורמים בצה"ל מגדירים את תוכנית הקיצוצים כרפורמה שלא הייתה כדוגמתה מאז הוקם. בין היתר יפוטרו 3,000-5,000 במהלך חמש השנים הקרובות. כמו כן ייסגרו יחידות טנקים, יחידות בחיל התותחנים ואף יחידות בחיל הים. אתמול פורסם כי לאחרונה נסגרו מספר טייסות בעקבות הקיצוץ בתקציב הביטחון.

בצה"ל מדגישים כי מדובר בשינויים ארגוניים שנועדו להתאים את הצבא למציאות החדשה המתהווה באזור. השינויים נשענים על טכנולוגיות חדישות ועל מודיעין משופר. הנחת העבודה היא כי גם לאחר השינויים יוכל הצבא לספק מענה לאיומים מסביב.

גורמים במשרד האוצר טוענים בתוקף כי במערכת הביטחון מציירים תמונה מפחידה מדי, במטרה לשכנע את השרים להקטין את היקף הקיצוץ בתקציב.

מצה"ל נמסר בתגובה: "התוכנית נבנית בהתאם לאילוצי התקציב שהוגדרו על-ידי הדרג המדיני ולצד צרכי ההתעצמות הנדרשים מצה"ל. כחלק מתוכנית זו נבחנים מספר שינויים בזרועות ובאגפים. צה"ל ערוך ונחוש לבצע את משימותיו ולהמשיך לפעול על ביטחונם של תושבי מדינת ישראל".

מספר טייסות בחיל האוויר ייסגרו

ההחלטה שפורסמה אמש, על סגירת מספר טייסות, עוררהסערה בקרב אנשי חיל האוויר, משום שמדובר בטייסות בעלות היסטוריה מפוארת שהיוו חלק מעמוד השדרה של חיל האוויר. "זו רק ההתחלה", אמר גורם בכיר מאוד במשרד הביטחון. "צריך להפסיק לטמון את הראש בחול. הציבור לא מבין שאנחנו עומדים בפני רעידת אדמה. למעשה, בפועל, כשמדברים על 2013 ו-2014, מערכת הביטחון תעמוד בפני קיצוץ של כמעט שמונה מיליארד שקלים".

לפני כחודשיים אישר הקבינט המדיני-ביטחוני את החלטתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו על קיצוץ בתקציב הביטחון של שלושה מיליארד שקלים, במקום ארבעה כמתוכנן. שר הביטחון משה בוגי יעלון התייחס כשבועיים אחר כך לקיצוץ הנרחב ואמר אז כי "בתקופה הקרובה ניאלץ לבצע הורדה משמעותית של כמות האימונים, לקצץ בתקנים ואף לסגור יחידות". יעלון, שדיבר ביום הוקרה למערך המילואים, אמר: "מערכת הביטחון וצה"ל אינם מנותקים מהמציאות הכלכלית שהתרגשה עלינו".

יעלון הדגיש כי "גם כאן נדרשת השתתפות בנשיאה באחריות. אנו נכונים לכך, אך עושים זאת בלב כבד ובדאגה גדולה נוכח המציאות הביטחונית המורכבת שניצבת בפנינו, שכן המחיר אינו קל והסיכונים שאנו נוטלים אינם פשוטים. עם זאת נעשה ככל הניתן, האפשרי ומעבר לכך, כדי לצמצם את הפגיעה בכשירות ובמוכנות של היחידות, ובהתעצמות".

גם הרמטכ"ל גנץ דיבר אז על הקיצוץ ואמר: "בימים אלה, בעקבות הקיצוץ בתקציב הביטחון, אנו נאלצים להשתנות ולעדכן את תוכניות העבודה בכל המערכים בצה"ל, עד כדי התאמות בגודל סדר הכוחות והרכבו".