אלפים צעדו ברחובות ת"א לציון שנתיים למחאה החברתית

(עדכון) - במלאת שנתיים למחאה החברתית הגדולה של יולי 2011, שבו הפעילים להפגין בכיכר הבימה, סמוך לשדרות רוטשילד בת"א ■ אלפי מפגינים הגיעו למקום שבו הצית את עצמו משה סילמן ז"ל לפני שנה והקימו אנדרטה לזכרו

אלפי מפגינים הגיעו הערב (מוצ"ש) לכיכר הבימה בתל-אביב בכדי לציין שנתיים למחאה החברתית של קיץ 2011. המפגינים קוראים לצדק חברתי ושינוי תפיסתי שמעמיד את האזרח במרכז ולא את בעלי ההון - כך לדברי המארגנים. "זאת לא יוזמה חדשה", הבהירה דפני ליף, יוזמת המחאה של קיץ 2011, "זאת אותה מחאה".

המפגינים נשאו שלטים בגנות נתניהו, לפיד ובנט, וחזרו על הקריאות הישנות - "הון, שלטון - עולם תחתון", "ביבי+לפיד = מורסי" ו"מדינה של טייקונים". "אנחנו מתבגרים ורואים מה קורה - הממשלה התחלפה, הפוליטיקאים רכבו על גל המחאה אל תוך הכנסת כששר האוצר בראשם. הם הבטיחו הבטחות אבל עושים את ההיפך, ובינתיים אנשים קורסים כלכלית", אמרה ליף.

ברחובות אפשר היה לראות את הפרצופים המוכרים מהשנתיים שעברו. הפעיל החברתי צ'רלי ביטון שמחה כבר בפנתרים השחורים בתחילת שנות השבעים אמר לחדשות 2 באינטרנט כי "אני מפגין כבר מילדות, זה החיים שלי ואין לי דרך אחרת".

"הממלשה הזאת גרועה מקודמותיה, ניאבק בה יום ולילה ברחוב עד שיבינו שחייבים להוריד מסים", הוסיף ביטון, ושלח גם איום: "אם צריך נשבית את המדינה".

גם רגב קונטס, ממובילי המחאה החברתית בקיץ 2011, נשמע נרגש ולוחמני. "תענוג לראות שלאנשים עדיין אכפת והם יוצאים לרחובות, הראינו שאנחנו לא מוותרים, אפילו אם מדובר בכמה אלפים", הוא אמר לחדשות 2. "זהו יום חגיגי, יצרנו מסורת, חג ראשון שנוצר על-ידי העם עבור העם - 'חג הצדק החברתי של ה-14 ביולי".

אל הבמה המאולתרת שהוקמה עלו בזה אחר זה דפני ליף, ושורה של נואמים ופעילים חברתיים. את מירב תשומת הלב משך דווקא פעיל ליכוד מזה 52 שנים שמתח ביקורת חריפה על ראש הממשלה ויושב ראש מפלגתו בנימין נתניהו לכל תשואות ההמונים.

חבר הכנסת ניצן הורוביץ ממר"צ אמר הערב כי "פעילי המחאה התחילו, לפני שנתיים, מהפכה חברתית שפרותיה הולכים ומבשילים. ראינו אותה משפיעה על סדר היום של כל המפלגות במערכת הבחירות הכללית, וכך יהיה, וביתר שאת, בבחירות המקומיות בעוד מספר חודשים. השיח בישראל השתנה באופן דרמטי בזכות המחאה ומנהיגיה. אנו יכולים להיות גאים בכך שציבור רחב במדינת ישראל מדבר על ערכים כגון צדק חברתי, ערבות הדדית וחיי קהילה ועל מקומו של הציבור כגורם משפיע שמכוון את קובעי המדיניות. הערב אנחנו פה כדי להצדיע ולהודות להם".

שלוש צעדות מחאה - הפגנה אחת

כאמור מאות בני אדם התקבצו עם צאת השבת בכיכר הבימה בתל-אביב, וכמות קטנה יותר בגן התקווה בדרום העיר. לאחר המתנה של כשעה יצאו המפגינים במקביל לכיוון רחוב קפלן, שם הפ מתכוונים לקיים הפגנה שבסופה ישאירו משמרת מחאה עד לשעות הבוקר מחר - ה-14 ביולי.

שתי צעדות, זאת מדרום העיר וזאת מהמאהל אשר הוקם סמוך למחתם רכב ארלוזרוב יצאו לקפלן לזכרו של משה סילמן ז"ל, שהצית את עצמו לפני שנה בדיוק, באירועי השנה למחאה החברתית של 2011.

בעקבות אירועי המחאה נחסמו לתנועה משעה 20:00 עד שעה 23:00, הרחובות הבאים: רחוב רוטשילד מהחשמונאים עד כיכר הבימה, רחוב מרמורק מאבן גבירול ועד המלך ג'ורג',רחוב אבן גבירול מקפלן עד שאול המלך ורחוב קפלן ממנחם בגין ועד רחוב אבן גבירול.

עשרות מפגינים יצאו בתום ההפגנה הגדולה לכיוון נתיבי איילון. הם ירדו מכיוון מחלף השלום לכביש לכיוון דרום וחסמו את התנועה, השוטרים אפשרו להם להפגין על הכביש הראשי וכעת הם צועדים לכיוון צפון - מחלף ארלוזרוב.