בעקבות האקזיט: מייסדי ScaleIO יגרפו כ-60 מיליון דולר

חברת EMC תרכוש את ScaleIO שהוקמה לפני פחות משנה תמורת כ-200 מיליון דולר ■ ההחזר של הקרנות NVP וגריילוק - יותר מפי 10

אחרי מו"מ מהיר שכלל גם מעין Speed Dating עם מספר חברות בתחום האחסון - הודיעה בסוף השבוע EMC, ספקית מוצרי אחסון הנתונים על רכישת ScaleIO הישראלית. פרטי העסקה לא פורסמו אולם סכום הרכישה מוערך בכ-200 מיליון דולר.

SclaeIO, שמספקת תוכנה לייעול מנגנוני אחסון הנתונים בארגון, הוקמה בשנת 2011 על ידי חמישה פעילים ותיקים בשוק האחסון, שמכירים אחד את השני כבר תקופה ארוכה: בועז פלגי (שמכהן כמנכ"ל), ארז וובמן, ליאור בהט, ערן בורוביץ' וארז אונגר.

הזמן הקצר שחלף מאז הוקמה החברה ועד למכירה, מספק אקזיט מוצלח יחסית. רק בסוף 2012 ביצעה החברה את סבב הגיוס הראשון בגובה 12 מיליון דולר, כך שהקרנות שהשקיעו בחברה - NVP וגריילוק - ראו החזר מכובד יחסית בזמן קצר. הקרנות, שהחזיקו סדר גודל של 20%-25% מהחברה, יקבלו כל אחת כ-50 מיליון דולר, החזר של יותר מפי 10 תוך פחות משנה.

עבור היזמים זה אינו אקזיט ראשון. חלקם הגיעו לאחר מכירת Topio לנטאפ ב-2006, או הובילו את החברות XtremIO, שנרכשה על ידי EMC לפני כשנה תמורת כ-430 מיליון דולר, ו-Storwize, שנרכשה על ידי IBM ב-2010. בעקבות האקזיט הנוכחי, הם נשארו עם סדר גודל של כ-30% מהחברה, ויתחלקו במעל ל-60 מיליון דולר.

המשקיעים הפרטיים בחברה, ביניהם אמנון בר לב, שמכהן גם כיו"ר צ'ק פוינט, ו-Frank Slootman, בעבר מנכ"ל חברת Data Domain שנרכשה על ידי EMC ב-2009, מחזיקים באחוזים בודדים בחברה, ויקבלו סכומים שבין מיליון למספר מיליוני דולרים כל אחד.

חיסכון של עד 80%

הטכנולוגיה של ScaleIO, מאפשרת לוותר על מערכות אחסון יקרות בעלות ביצועים גבוהים שמקושרות לרשת הארגונית באמצעות כבילה אופטית. במקומם, מציעה החברה, כי התוכנה מתוצרתה "תייצר" מרחב אחסון "וירטואלי" חדש על גבי שרתי החברה הקיימים - מה שמכונה יצירת אחסון מצד השרת הארגוני (server-side storage) - וכך תחסוך עד 80% מהוצאות האחסון.

הרכישה תשתלב כחלק מפתרונות EMC בתחום מערכות האחסון שמבוססות על מוליכים למחצה, לצד חברה ישראלית אחרת אותה רכשה, XtremIO.

הקשר בין ScaleIO ל-EMC לא התחיל רק עם הכניסה למו"מ. שתי החברות מכירות היטב כמעט מרגע הקמת החברה, ולמעשה EMC היא אחת המשקיעות הראשונות בחברה. הקשר הקרוב ל-EMC, דחף את הרוכשת לבצע את העסקה בסופו של דבר, לאחר שנועד לה כי חברות אחרות גילו התעניינות בחברת הסטארט-אפ.

לפני מספר חודשים, יצאה ScaleIO לסבב גיוס חדש, אותו ניסתה לבצע לפי שווי של 100-150 מיליון דולר, ובכוונתה היה למצוא משקיע אסטרטגי גדול.

מדובר בקפיצה משמעותית בשווי, מאחר והגיוס שהתבצע לפני כשנה, ובו השתתפו NVP וגריילוק, התבצע לפני שווי נמוך משמעותית, של 20-30 מיליון דולר אחרי הכסף.

ככל הנראה, במהלך הגיוס משכה החברה את תשומת הלב של אחת מחברות שפעילות בתחום האחסון, כגון נט-אפ או IBM, שהחלו בבדיקה לרכישת החברה. מחיר החברה קפץ לסביבות ה-200 מיליון דולר ו-EMC סיכמה על הרכישה.

החברה הנרכשת רק החלה בתהליך מכירות השנה, ומכרה בפחות ממיליון דולר, ומעסיקה כ-20 עובדים.