בדיקות גילו סדקים בגשרים של מחלף ארלוזורוב

הסדקים התגלו במהלך בדיקות לקראת הכנות לביצוע עבודות לחיזוק הגשרים בשל חפירת מנהרות הרכבת הקלה ■ נתיבי איילון: "הגשרים יציבים ותקינים ומתוחזקים באופן שוטף"

בדיקות הנדסיות גילו סדקים בגשרים של מחלף ארלוזורוב מעל נתיבי איילון בתל אביב - כך נודע ל"גלובס". הסדקים התגלו במהלך בדיקות הנדסיות לקראת הכנות לביצוע עבודות לחיזוק הגשרים בשל חפירת מנהרות הרכבת הקלה. עבודות החיזוק החלו בימים האחרונים.

את הסדקים מצאו מהנדסים שעבדו עבור נ.ת.ע, החברה הממשלתית שאחראית על הקמת הרכבת הקלה בתל אביב ועל העבודות לחיזוק הגשרים. גורם שנחשף לממצאי הבדיקות אמר "לגלובס" השבוע כי המהנדסים שבדקו את הגשרים "התפלאו מאוד שמאפשרים לאלפי כלי רכב אוטובוסים ומשאיות לעבור עליהם מדי יום". אותו גורם טען כי המהנדסים לא הצליחו לקבל את תוכניות הבנייה של הגשרים, מה שהיה מקל עליהם מאוד את עבודת התכנון. לדבריו, ייתכן כי התוכניות אבדו.

מחלף ארלוזורוב, המקשר בין תל-אביב לרמת גן, נחשב לאחד ממחלפי התנועה העמוסים במדינה. המחלף מורכב למעשה משני גשרים: גשר שיפמן וגשר נוסף הצמוד אליו, המכונה גשר שפע טל.

גשר שיפמן, הנקרא על-שם דוד שיפמן, שהיה סגן ראש עיריית תל אביב, מוביל מרחוב ארלוזורוב לדרך שפע טל וגשר שפע טל מוביל מדרך מנחם בגין בתל אביב לשדרות ז'בוטינסקי ברמת גן. שני הגשרים נמצאים רשמית באחריות חברת נתיבי איילון.

בימים אלה מבצעת נ.ת.ע כאמור עבודות מתוכננות מראש לחיזוק הגשרים. הצורך לחזק את הגשרים נוצר בגלל חפירת פיר עמוק בחניון גלי גיל. הפיר מיועד לשילוח 4 מכונות כרייה ענקיות TBM. המכונות, שאורך כל אחת מהן 150 מטר, אמורות לכרות את המנהרות של הקו האדום של הרכבת הקלה בתל-אביב שאורכן כ-11 ק"מ.

מנתיבי איילון נמסר כי "הגשרים המדוברים יציבים ותקינים ומתוחזקים באופן שוטף. אין שום סיבה לבעיות יציבות, למעט אם העבודות של נת"ע פגעו בהם. אם יש גורם הנדסי שחושב שישנה בעיה הוא מוזמן להציג אותה בפנינו".

העבודות: פיר שילוח למכונות הכרייה שיחפרו את מנהרת הרכבת הקלה

הבדיקה ההנדסית של גשרי מחלף ארלוזורוב התבצעה כהכנה לכריית פיר שילוח עבור מכונות הכרייה מסוגTBM , שיחפרו את מנהרות הרכבת הקלה. מדובר בצמד מנהרות, כ-11 קילומטרים אורך כל אחת מהן, שייחפרו מאזור מחלף גהה ועד לגבול ת -אביב יפו באזור שדרות ירושלים. לצורך כריית המנהרות מתכוונת נ.ת.ע להפעיל 8 מכונות כרייה ענקיות.

כדי להחדיר את מכונות הכרייה אל מתחת לקרקע, חופרת נ.ת.ע שלושה פירי שילוח, האחד בקרבת מחלף ארלוזורוב והאחרים ליד מחלף אם המושבות ובאזור חניון הרצל בדרום תל אביב.

עבודות החפירה שהחלו לפני כשנה היו אמורות להימשך כ-15 חודשים, אך כיום מעריכים בנ.ת.ע כי יידרש זמן כפול מהמתוכנן להשלמתן, על רקע המורכבות הטכנית של העבודה.

כל פיר שילוח יהיה באורך כ-100 מטר, ברוחב של 25 מטר ובעומק של 30 מטר. ברצפתו תונח רצפת בטון שמסוגלת לשאת את מכונת הכרייה ואמורה למנוע ממנה לשקוע בחול בתל אביב, הרווי במי תהום.