בניגוד לחוק: עסק בשימוש חורג במשק בכיר במשרד החקלאות

שי דותן, ראש תחום תיירות כפרית, היה הממונה על מניעת שימוש חורג בקרקע חקלאית ■ רשות מקרקעי ישראל: "רואים זאת בחומרה רבה"

הממונה לשעבר במשרד החקלאות על יישום חוק ההתיישבות, שי דותן, עושה שימוש חורג על קרקע חקלאית בנחלתו מושב גבעת חן בצמוד לרעננה, בניגוד ל"חוק ההתיישבות" (סייגים לשימוש בקרקע חקלאית ומים).

במשק של דותן, כיום ראש תחום תיירות כפרית במשרד החקלאות, פועל עסק גדול של ממכר מזון בשם "המשק". לפי "חוק ההתיישבות" אסור להפעיל עסק מסוג כזה ללא היתר לשימוש חורג משר החקלאות, שהוא הממונה על יישום חוק ההתיישבות, ומרשות מקרקעי ישראל.

גורמים משפטיים בכירים הביעו הפתעה מחשיפת השימוש החורג, ואחד מהם אומר כי "זה ממש מדהים. מדובר על ניגוד עניינים מהסוג החמור ביותר של מי שממונה על אכיפת חוק".

דותן היה עד מאי 2012 הממונה במשרד החקלאות על יישום חוק ההתיישבות, מכוח סמכות שהואצלה לו על ידי שר החקלאות בעבר שלום שמחון. כמו כן היה דותן חבר הוועדה לשמירה על קרקע חקלאית ושטחים פתוחים (ולקש"פ) ומשתתף בפורום ועדת ההחכרות של משרד החקלאות. דותן היה משתתף פעיל בדיוני הוועדה לבחינת המדיניות לניהול קרקע חקלאית, בראשות מנכ"ל משרד המשפטים גיא רוטקופף, שם הופיע לצידו של חבר הוועדה ומנכ"ל משרד החקלאות הקודם, יוסי ישי.

במסגרת תפקידו התריע דותן מפני שימוש חורג בקרקע חקלאית, ובאחת מפניותיו לפרדסנים הוא הודיע כי מי שמבצע או מתכוון לבצע שימוש חורג כזה חייב "לבקש היתר לכך מאת הרשות המוסמכת לחוק ההתיישבות". עוד כתב דותן, כי בכוונתו לנקוט פעולות אכיפה מוגברות, וכי "נגד המחזיקים בקרקע הפועלים בניגוד לחוק יינקטו כל הפעולות הנדרשות על-פי דין".

ממשרד החקלאות נמסר בתגובה: "פנייה בנושא התקבלה במשרד החקלאות ופיתוח הכפר. לאחר בדיקתה, שכללה גם קבלת התייחסות מהעובד, עלה כי על פניו הפנייה עוסקת בפעילות לא חקלאית בנחלה. אכיפה של פעילות לא חקלאית אינה מבוצעת על ידי משרדנו, אלא על ידי רשות מקרקעי ישראל. כיוון שמדובר בעובד המשרד, פנה המשרד ביוזמתו לרשות מקרקעי ישראל כדי שתבדוק את הנושא. כמו כן ביקש המשרד מהרשות לעדכן את גורמי המשרד בסיום הבדיקה".

מרשות מקרקעי ישראל נמסר בתגובה: "הנושא נבדק על ידי מפקחי רשות מקרקעי ישראל ונמצא כי נעשה שימוש חורג בקרקע ללא קבלת אישורים מהרשות. ברמ"י רואים זאת בחומרה רבה, במיוחד על רקע תפקידו של הבכיר. הרשות נוקטת במקרה זה אמצעים משפטיים כדרך שגרה, ובנוסף הועברו הממצאים למשרד החקלאות על מנת שיטפלו בנושא מול נציבות שירות המדינה".

שי דותן סירב להגיב.