עורך בעיתון הספרדי "אל מונדו": "אין לנו איך לקיים את העסק"

העיתון "אל מונדו" היה הראשון שהקים בספרד שירות דיגיטלי מתקדם לקוראיו וביסס קהל מנויים בעידן החינמי ■ אך לדברי סגן עורך העיתון, חוליו מיראוואלס מרטין, כשתקציבי הפרסום צוללים ב-40% - לא בטוח כבר שגם זה יציל אותם

בשלב מסוים בשיחה עם סגן עורך העיתון הספרדי "אל מונדו", חוליו מיראוואלס מרטין, הוא נזכר בתחזית של העתידן האוסטרלי רוס דוסון, שניבא את מועד פטירת העיתונות המודפסת בכל מקום בעולם. "הוא חזה שבספרד יסגרו את הפרינט ב-2024", אומר מיראוואלס בקול מודאג, שגם קו שיחת החוץ למדריד לא יכול להסתיר. "כפי שזה נראה עכשיו, זה יכול להיות אפילו מוקדם יותר".

ב"אל מונדו" (El Mundo), העיתון השני בתפוצתו בספרד, לא מקבלים עדיין החלטות נועזות כמו הפסקת ההדפסה. למעשה, בימים אלה נזהרים בעיתונות הספרדית מלקחת החלטה כלשהי.

"המשבר הכלכלי בספרד הפתיע את כולנו. הרגשנו שהונחה על ראשנו משקולת. זה הגרוע שבזמנים, ואנחנו מרגישים שאנחנו שוחים לעבר חוף מבטחים ושיהיה טוב בסוף. אבל הפחד שלנו הוא שלא נגיע לחוף בזמן.

"יש לנו הרבה רעיונות איך לחזק את עצמנו בדיגיטל ואיך לקיים את העיתון, אבל הבעיה היא שכרגע אנחנו עסוקים בלשרוד, בלקיים את הספינה הזו ביציבות, ולכן הפחד הוא שלא נספיק כלל ליישם את הרעיונות שלנו".

מיראוואלס, עיתונאי ותיק שהיה ממייסדי העיתון לפני 24 שנה, מילא חלק מהותי בהתפתחות העיתון במהלך השנים. הוא חתום על כמה מהמעברים של "אל מונדו" אל מחוזות הדיגיטל, תחילה בהקמת אתר האינטרנט elmundo.es, ובהמשך בהקמת השירות הדיגיטלי "אורביט" (orbyt), שנחשב לבשורה כשקם ב-2009.

השירות מאפשר לעשות מעין מנוי לעיתון דיגיטלי, משודרג. על מסך המחשב, מדובר במעין קובץ PDF, שייראה מיושן במידה מסוימת, אולם עליו הולבשו עדכונים לידיעות שבעיתון המודפס, כמו אפשרות לצפייה ביותר תמונות ובסרטוני וידיאו זמינים.

ב-2010 הצטרפה גם אפליקציית האייפד, ולימים גם אפליקציה לסמארטפונים. המיזם הייחודי זכה להצלחה, והיום מנויים עליו 83 אלף דוברי ספרדית מרחבי העולם.

"כשהחלטנו להשיק את אורביט, לא חשבנו על המשבר הכלכלי. הוא לא נראה אז כה חמור", מסביר מראוולס. "חשבנו על עתיד העיתונות, והבנו שחייבים להיות בעולם הדיגיטלי. הבנו שאנחנו לא יכולים לתת מידע בחינם כל הזמן, בטח שלא את הטוב והמובחר שבמידע שעבדו כה רבות עבורו.

"חשבנו מאיפה אנחנו יכולים להביא כסף, על מוצר שאנשים ישלמו עליו. למעשה המוצר היחיד שאנחנו משווקים ואנשים מוכנים לשלם עבורו, הוא העיתון היומי".

- לכן החלטתם ליצור מוצר דיגיטלי שגם נראה כמו העיתון.

"נכון. אנחנו מדמים את העיתון המודפס. זו שפה עיתונאית שאנשים התרגלו אליה במשך הרבה שנים. אנשים מקבלים הרבה יותר מידע כשהם רואים עמוד ראשי של עיתון. זו שפה עיתונאית שאנחנו צריכים לעשות בה שימוש גם בעולם הדיגיטלי.

"אנחנו עושים את זה, אבל יש לנו יתרונות נוספים. למעשה אורביט הוא מעין שירות 'ענן', שהמנויים שלנו יכולים להוריד ממנו תוכן כמו תמונות וסרטונים, לבחור את העיתון שמעניין אותם, מהיום שמעניין אותם, אפשר להרחיב את העיתון ולקבל ערך מוסף".

מנוי לאורביט עולה 9 אירו בחודש, ללא מבצע. היום "אל מונדו" עושה מבצעים לרוב, במיוחד לתושבי אמריקה הלטינית, ובאחרונה קשר עצמו עם חברת סלולר ספרדית שמספקת מנוי לאורביט למנוייה.

"מערכת אורביט לא משרתת היום רק את 'אל מונדו'", אומר מיראוואלס, "למעשה, רק מחצית מהמנויים קוראים את העיתון היומי. במערכת יש היום הרבה עיתונים - שניים מהקבוצה שלנו - עיתון ספורט שהוא המצליח במדינה, ועיתון כלכלי, ויש גם עיתונים מקבוצות מו"לות שאנחנו מציעים להם את האפשרות לקחת בזה חלק".

200 אלף עותקים יומיים בלבד

כשמדובר בספרד, צריך להבין את הפרופורציות המדהימות בכל הקשור לפוטנציאל צריכת התוכן. בספרד עצמה חיים קרוב ל-47 מיליון תושבים, אולם "אל מונדו" מופץ ב-200 אלף עותקים יומיים בלבד, פחות מהתפוצה בסופי שבוע של העיתונים הנפוצים בישראל.

לצד אורביט, מקיים העיתון אתר אינטרנט חינמי, שם, כמות הקוראים שונה באופן מהותי - 30 מיליון משתמשים, עיקרם מחוץ לספרד.

- מדוע החלטתם להעלות מוצר דיגיטלי תחת מותג חדש ולא לסגור את האתר שלכם בתשלום?

"האתר שלנו עלה לאוויר ב-1996. כבר אז ניסינו לעשות אותו בתשלום, אבל זה היה מוקדם מדי, ולכן החלטנו לפתוח אותו בחינם. במהלך השנים הצלחנו לצבור יותר מ-30 מיליון משתמשים, וחששנו ליצור כעס בקרב מי שקיבלו מוצר בחינם ושזה יפגע במותג, אז החלטנו להעניק לחלק שבתשלום חיים משלו. במקום אחד יש את האתר החינמי, ובמקום אחר עם שם אחר, שם ישלמו".

- והיום, בימי המשבר, אתם חושבים לעשות שינוי במרכיב החינמי?

"היום אנחנו בדרכנו לשים חומת תשלום באתר שלנו. אנחנו חושבים על זה, ואנחנו מפתחים את הרעיון. השאלה היא מה יעשו 30 מיליון האנשים האלה? מרביתם נמצאים בהום פייג' בלבד, ולא מגיעים לשום מקום מעבר לו. אז הרעיון הוא לשמור את עמוד הבית בחינם ולשים תחת תשלום דמי מנוי חלק מהתכנים בעמודים הפנימיים".

- אם תצליחו להעביר לשיטת תשלום, רק מיליון מ-30 המיליון האלה, זה יכול להיות מצוין.

"אם יהיו לנו רק חצי מיליון שישלמו, זה יהיה מצוין", מיראוואלס צוחק. "אני רואה כבר מעבר לפינה את המשבר בפרסום באינטרנט. זה תהליך טבעי שקורה בגלל מיצוי היכולת של המפרסמים בכלים שעומדים לרשותם. זה לא רק בגלל המשבר הכלכלי".

- אתם מרגישים שנחלשתם בגלל המשבר הכלכלי? שאתם עושים עיתונות פחות טובה, בגלל שאתם יותר חלשים?

"אין ספק שאנחנו יכולים לעשות דברים טובים יותר כשאנחנו חזקים יותר, אבל עברנו תקופות קשות ונאבקנו מדי יום.

"אנחנו עדיין מביאים את הסקופים הטובים ביותר ואנחנו אופוזיציה חזקה לממשלה הזו, ולא מתנהלים כאילו אנחנו זקוקים לחסדיה. זו העבודה שאנחנו עושים ב-24 השנה האחרונות. היום, במצב הפוליטי הרעוע, אנחנו נאבקים יותר מאחרים ורואים את הישגינו העיתונאיים יותר מאי-פעם".

- אתם מרגיש שפירות הדיגיטל שזרעתם אז באורביט, יצילו אתכם היום?

"קשה לדעת. אולי. אנחנו מנסים למצוא פתרון, אבל מה שקורה, לא קורה רק לנו, ואנחנו לא יודעים איך להתמודד עם זה".

אגב, בחזרה לרוס דוסון העתידן, מועד התפוגה שהוא נתן לפרינט הישראלי הוא שנת 2029.

המשבר בספרד: ירידה של 40% בפרסום

ב-5 השנים האחרונות התקשורת בספרד חוותה ירידה של 40% בהיקפי הפרסום. בשנתיים האחרונות תקציבי האינטרנט נמצאים בסטגנציה. המשבר הכלכלי שפקד את המדינה גרם לאנשים להפסיק לקנות עיתונים באופן דרמטי, זאת בזמן ששעון החול שקבע אותו עתידן אוסטרלי ממשיך בשלו בהתייחס למגמות עולמיות.

קבוצת "אל מונדו", ענקית תקשורת, הכוללת עסקי מדיה רבים ובהם עיתונים ומגזינים מובילים, נפרדה ב-3 השנים האחרונות מ-400 מתוך 2,000 עובדיה.

"היו לנו שנים מצוינות בעשור האחרון", מספר מיראוואלס, "היה הרבה פרסום, ללא הרף, וכל פעם היינו צריכים יותר עמודים כדי לגבות את הביקוש ולכן גם יותר עובדים. ועכשיו כולנו בתעשייה סובלים יותר מדי, כי אין לנו איך לקיים את העסק שלנו. אתה יכול לקצץ, אבל בשלב מסוים אין מי שיעשה את העבודה. עיתונאים עדיין רואים את העתיד שלהם פה, והוא ללא ספק יהיה טוב יותר. פוליטיקאים אומרים שהמצב קרוב לסיום בחודשים הקרובים. אולי הדברים ישתפרו גם עבור העיתונים".

המסקנות

■ בתעשייה הנסמכת על פרסום, המשבר הבא נמצא מעבר לפינה. אל תחכו לו, והשתנו כבר עכשיו.

■ אל תפחדו מאנטגוניזם מצד הגולשים. צרו מצבים שבהם תוכלו לגבות תשלום על תוכן.

■ אתר אינטרנט ואפליקציות זה לא מספיק. נסו לפתח מוצרים דיגיטליים מגוונים ושונים.

■ אל תוותרו על הלעומתיות העיתונאית שלכם. היא המפתח האמיתי להצלחה.