ב"י צפוי להגביל ההטבות ללקוחות חדשים בבנקים

בבנקים חוששים מהצעד: "הגבלת ההטבות לבנקאות בלבד רק תקטין את מעבר הלקוחות בין הבנקים, שהוא נמוך ממילא"

המפקח על הבנקים, דודו זקן, שם על הכוונת את ההטבות שמציעים הבנקים ללקוחות חדשים. ל"גלובס" נודע כי בימים אלה מכינים בבנק ישראל טיוטת הוראות שתקבע גבולות ברורים לגבי ההטבות שניתן לתת ללקוחות קיימים וללקוחות חדשים. בבנק ישראל סרבו להתייחס לידיעה.

עדיין לא נוסחה ההוראה הסופית, ואולם לפי הערכות קיים סיכוי גבוה שבנק ישראל יאסור על הצעת הטבות בדמות מתנות או מענק ללקוחות חדשים. נציין כי לפי הכללים כיום, מותר לבנק להציע מתנות ב-200 שקל לכל היותר, אלא שבבנקים מצאו דרך לעקוף את האיסור, וכמה מהם הציעו ללקוחות מתנות יקרות יותר. כך לדוגמה הציע באחרונה מזרחי טפחות כרטיס טיסה של אל על ללקוחות חדשים. אלא שכדי לעמוד במגבלות האוסרות חלוקת מתנות יקרות, בבנק העניקו למעשה ללקוחות מענק כספי בשווי מחיר הכרטיס, שבאמצעותו רכשו הלקוחות את הכרטיס. בדיסקונט הציעו בעבר ללקוחות חדשים אופניים חשמליות. בבנק לאומי מוצע מענק של 1,300 שקל לסטודנטים שיפתחו חשבון, ושובר ליום כיף זוגי לזוג מתחתן הפותח חשבון. הבנק הבינלאומי מציע מענק של 1,000-1,500 שקל למצטרפים חדשים. בבנק ישראל לא אוהבים את השיטה הזו, ולכן החליטו לקבוע גבולות ברורים למתן ההטבות ללקוחות.

ככל הנראה בקרוב לא יוכלו הבנקים להציע את ההטבות הללו, אלא רק הטבות בנקאיות כגון פטור מעמלות או הלוואה בתנאים אטרקטיביים.

הכוונה להגביל את ההטבות נובעת מכך שבבנק ישראל חושבים שהמתנות השונות שמציעים הבנקים מסנוורות את הלקוח ומקשות עליו בהשוואה לאיזה בנק כדאי לו לעבור, מה שגורם להטעיה - על אחת כמה וכמה כאשר פעמים רבות ההטבה ניתנת בתנאי שהלקוח מתחייב להישאר בבנק לתקופה מסוימת (על פי רוב 3-5 שנים).

סיוע לבנקים הגדולים?

בבנק ישראל רוצים שהבנקים יתמקדו בהצעת הטבות בנקאיות, דוגמת הפטור מעמלות עו"ש שהציע בנק ירושלים או תוכנית חשבון הפוך שמציע בנק אגוד.

שיעור מעבר הלקוחות בין הבנקים אמנם גדל בשנים האחרונות, אך עדיין נחשב נמוך למדי, ומוערך ב-7% בשנה (לשם השוואה, בחברות הסלולר מגיע הנתון ל-25% בקירוב). בחלק מהבנקים לא אוהבים את הכוונה של בנק ישראל, וטוענים כי דווקא תפגע בתחרות ותקטין את מעבר הלקוחות.

"כאשר אנו מציעים ללקוחות חדשים לבחור בין הטבה של פטור מעמלות לבין מענק כספי, רובם בוחרים במענק כספי - בסופו של דבר זה הגורם המרכזי שמביא לקוחות לעבור בנק. הגבלת ההטבות לתחום הבנקאות בלבד רק תקטין את מעבר הלקוחות בין הבנקים, שהוא נמוך ממילא", העריך גורם באחד הבנקים.

אותו גורם ציין כי האיסור דווקא יסייע לבנקים הגדולים, שכן מי שמציע בעיקר את ההטבות והמתנות הם הבנקים הקטנים יותר. "האיסור על מתן הטבות ללקוחות הוא פטרונות. לא סומכים על הצרכן שיידע להעריך האם ההטבה משתלמת", אומר גורם בבנק אחר.

כאמור, בבנק ישראל עדיין לא החליטו סופית מה יהיו גבולות ההטבות שייקבעו.

נציין כי ישנם גורמים בבנק ישראל שאף דורשים כי יוטלו מגבלות על ההטבות שמקבלים לקוחות קיימים, כגון הטבות הניתנות באמצעות מועדוני הלקוחות השונים, ואולם לפי הערכות לא יוטלו מגבלות מהותיים בתחום זה, ולעת עתה המגבלות יהיו רק בסוגיית הלקוחות החדשים.