רמטכ"ל צבא ארה"ב: עלות ההתערבות בסוריה - מיליארדים

במכתב ליו"ר ועדת השירותים המזוינים של הסנט, כותב מרטין דמפסי, כי ארה"ב ערוכה לפיקוח על מאגרי הנשק הכימי, כאחת מהאופציות ■ "כמה אופציות אינן בנות ביצוע... בלי לפגוע בביטחון שלנו בגזרות אחרות"

יו"ר המטות המשולבים של צבא ארה"ב, גנרל מרטין דמפסי, טוען כי עלות התערבות צבאית של ארה"ב במלחמת האזרחים בסוריה תגיע למיליארדי דולרים.

במכתב ליו"ר ועדת השירותים המזוינים של הסנאט, קארל לוין, ולסנטור ג'ון מקיין, אומר דמפסי, כי הפנטגון ערוך למימוש חמש אופציות: אימון של חלק מכוחות המורדים בסוריה ומתן ייעוץ וסיוע לכוחות אלה; הפצצת מטרות של משטר אסד מרחוק, בשיטת שגר ושכח; אכיפת סגירתו של המרחב האווירי בסוריה, במאמץ למנוע מחיל האוויר הסורי להפציץ מטרות של המורדים; יצירת אזורי חיץ, שישמשו מקלט למורדים, במדינות שכנות, ככל הנראה טורקיה וירדן, ושבהם תוכל ארה"ב לאמן את כוחות המורדים; ופיקוח והשתלטות על מאגרי הנשק הכימי של משטר אסד (השמדת חלק מהמאגרים, מניעת העברתם של נשקים כימיים והשתלטות על רכיבים של נשקים אלה).

דמפסי מזהיר, כי כל אחת מהאופציות האלה כרוכה בסיכונים גדולים ובעלויות משמעותיות - במקרה של אופציית סגירתו של המרחב האווירי, או אופציית ההשתלטות והפיקוח על מאגרי הנשקים הכימיים תגיע העלות ליותר ממיליארד דולר בחודש. אחד מהסיכונים הוא הפלת מטוסים אמריקניים בשמי סוריה. אלפי חיילים של הכוחות המיוחדים וכוחות יבשתיים אחרים יידרשו כדי לתקוף ולהשתלט על מאגרי נשק כימי.

"קרוב לוודאי שכל אחת מהאופציות האלה תסייע להשגת המטרה הצבאית הצרה של סיוע לכוחות המורדים והפעלת לחץ על משטר אסד", אומר דמפסי במכתבו. "אך אין זה מספיק לשנות את מאזן הכוחות בלי לבחון בקפידה מה נחוץ לעשות כדי לשמור על קיומה של מדינה מתפקדת. אנו חייבים לחזות אפשרות שתתמשנה תוצאות בלתי צפויות בגלל הפעולות שלנו, ולהיערך לקראת תוצאות כאלה. אם מוסדות המשטר יתמוטטו בהעדר אופוזיציה בת-קיימא, עלולה להינתן דחיפה לכוחות קיצוניים של המורדים, או להפעלת נשק כימי, וזו אינה הכוונה שלנו".

מעורבות צבאית כזו אינה פחות מאשר הכרזת מלחמה, והכרזה כזו תבוא בדיוק כאשר משרד ההגנה נמצא בעיצומה של תכנית לריסון פיסקלי, אמר דמפסי. הוא הדגיש: "כמה אופציות אינן בנות ביצוע, בפרמטרים של זמן וכסף, בלי לפגוע בביטחון שלנו בגזרות אחרות", אמר הגנרל.

הגישה המאופקת של דמפסי עולה בקנה אחד עם גישתו הזהירה של נשיא ארה"ב, ברק אובמה, שעד לעת האחרונה נמנע מלתת לכוחות המורדים ציוד צבאי קטלני מתוך חשש, שחלק מהמורדים קשורים לאל קאעדה או לגורמים איסלמיסטיים קיצוניים אחרים.