המשטרה חייבת ארנונה של 9.5 מ' ש' על מבנה המשמש לאימונים?

עיריית בית שאן דורשת את התשלום ממשטרת ישראל, בגין מבנה נטוש שבו המשטרה מקיימת אימוני ירי ליליים מעת לעת

יורים ומשלמים? בין משטרת ישראל לעיריית בית שאן התגלעה מחלוקת באחרונה, על רקע דרישה לתשלום רטרואקטיבי של ארנונה בגין מבנה נטוש שהמשטרה מקיימת בו אימוני ירי ליליים מעת לעת.

בהודעה שעליה חתום ממונה הארנונה בעירייה, עטאלה סבאג, הטילה עיריית בית שאן על המשטרה חיוב ארנונה בסך 9.5 מיליון שקל המתפרש על פני ארבע שנים, בגין נכס ברחוב החשמל 2 באזור התעשייה בעיר, הכולל 15 אלף מ"ר בנוי על קרקע בשטח 26 דונם.

המבנה - ש"קבוצת חכמי" החלה לבנות בשנת 1987 - היה אמור לשמש מפעל תרופות מודרני, שימשוך לאזור אוכלוסייה חזקה של כימאים ומהנדסים ויספק עשרות מקומות עבודה. לטקס הנחת אבן הפינה אפילו הגיע שר התמ"ת דאז, אריאל שרון. אלא שבשנת 1990 פתח משרד התמ"ת בחקירה בגין הכספים שהושקעו במפעל בחשד לעוקץ, העבודות הופסקו ולא חודשו מעולם.

מאז עומד המבנה כפיל לבן בכניסה לבית שאן, ויחידות מיוחדות של המשטרה ושל כוחות הביטחון נוהגות לקיים בו אימוני ירי בשעות הלילה. פניות אזרחים שחולפים במקום על קולות ירי מתקבלות במוקד העירוני זה שנים.

במכתב השגה שהעבירה לעיריית בית שאן, המשטרה דורשת לבטל את החיוב הרטרואקטיבי שבוצע לטענתה שלא כדין. לטענת המשטרה, המבנה בכניסה לעיר עומד כ"אבן שאין לה הופכין", אינו נמצא בחזקתה, והיא אינה מחזיקה בנכס או עושה בו כל שימוש.

לטענתה לא מדובר במתקן משטרתי, אלא מדובר במתחם נטוש ועזוב, פתוח ופרוץ, המנותק כליל מחשמל ומתשתיות חיוניות בסיסיות, שמוחכר לחברה פרטית בשם "מעבדות מ.י חכמי בע"מ", ולא למשטרה.

עו"ד גיא בן גל ממשרד עורכי הדין רוזן בסיס, אשר מתמחה במיסוי מוניציפאלי ומייצג את עיריית בית שאן, מסר בתגובה: "בהתאם לבדיקות שביצעה עיריית בית שאן, נמצא כי משטרת ישראל עושה שימוש בנכס למטרות אימונים ולפיכך עליה לשלם ארנונה בדיוק כמו כל אזרח אחר במדינה שמשתמש בנכס, ושכתוצאה מכך הוא חב בארנונה".

בתגובה לדרישת הארנונה של עירית בית שאן, במשרד עו"ד בן אליעזר ושות', שהגיש את ההשגה לעיריית בית שאן ומייצג את המדינה בהפחתת חיובים של המדינה מול הרשויות המקומיות (כולל רמ"י), אומרים כי מדובר בשיטת מצליח מצד העירייה.

"העירייה עצמה אינה יודעת מי המחזיק בפועל במתחם, הואיל וחיוב כאמור הוטל במקביל גם על מנהל מקרקעי ישראל". אומרים עוה"ד ירון נדם ואוהד כרמי ומוסיפים כי: "על העירייה מוטלת חובת תום לב מוגברת ביחסיה עם נישומים וכי לא ניתן להטיל חיוב ארנונה על בסיס מידע ערטילאי והעירייה אינה יכולה לצאת ידי חובתה בהטלת ארנונה על נישום מבלי שביצעה בדיקות, אשר בידה הכלים לבצען. בצעד זה משתקף בבהירות הניסיון הנלוז של הרשויות לבחור בדרך הקלה לחפור ולחפש 'כיסים עמוקים' בגופים ציבוריים שלטוניים, חלף מאמץ באיתור המחזיק האמיתי".

עוה"ד נדם וכרמי טוענים עוד כי ככל הנראה המחזיק האמיתי בנכס ידוע לעירייה, אולם באין מי להיפרע באים אל המדינה בדרישה מופרכת לתשלום ארנונה ולא עוד אלא דורשים זאת למפרע. "מעבר לעובדה שמדובר בחיוב רטרואקטיבי שאינו כדין חיוב כאמור נעשה ללא ראיות מוצקות. החוק אינו מתיר הטלת ארנונה על בסיס דיווח למוקד העירוני על קולות ירי בשעות לילה, מה גם שלא ברור כיצד 'יריות' אלו לכאורה נקשרות בהכרח למשטרה ויתכן כי גורמים אחרים כגון חברות המציעות שירותי 'פיינטבול' עושות שימוש במבנים אלו", הם הוסיפו.