מבחן דרכים: טויוטה קורולה החדשה - פונה לאגו ולהיגיון

טויוטה קורולה החדשה היא משפחתית ברוכת כישרונות שמציעה, סוף סוף, הרבה יותר משם מותג חזק וסחיר ■ הקרב האמיתי שלה יתחיל בעוד מספר שבועות מול מאזדה 3

אחד מקרבות השיווק הדרמטיים והמרתקים ביותר שנראו בשוק הרכב הישראלי בעשור האחרון, עתיד להתנהל בחודשים הקרובים בין שתי מכוניות שהתארים "דרמטי" ו"מרתק" רחוקים מהן מאוד. בזירה יתייצבו טויוטה קורולה החדשה ומאזדה 3 החדשה, שההכנות לקרב המכריע ביניהן החלו כבר לפני חודשים רבים.

במסגרת ההערכות המוקדמת לשיווק נתפרו במדויק חבילות אבזור עבור שוק הישראלי, ערכי הזיהום והפליטה של המנועים הותאמו ספציפית למיסוי הירוק בישראל, נערכו מסעות להכשרת לבבות בקרב חברות הליסינג, התקיימו מאבקים עם היצרנים על הקצאה של כמויות לישראל ותוכננו קמפיינים ענקיים של פרסום.

בינתיים, יבואנית טויוטה היא זו שהשיגה את יתרון הראשוניות כאשר הצליחה להביא את הקורולה לארץ שבועות בודדים - אבל קריטיים - לפני יריבתה המושבעת מהירושימה. למעשה, ישראל היא השוק הראשון בעולם שמקבל את הקורולה והיא תימסר כאן ללקוחות עוד לפני השקתה הרשמית בשוקי מפתח גדולים וחשובים באירופה.

בשלב זה שואל את עצמו הקורא התמים "על מה המהומה?". את התשובה אפשר לתמצת במספר אחד, שכולל הרבה מאוד אפסים: 16.1 מיליארד שקל, בחמש שנים. זה הסכום aאותו הוציאו אזרחי ישראל, חברות הליסינג וגופי המימון של חברות הליסינג, על רכישת הדור היוצא של שתי המכוניות הללו. אגב, כמחצית מהסכום הזה עברה לקופת המדינה מה שאומר, שהקורולה לבדה הכניסה לקופת המדינה בחמש השנים האחרונות יותר מפי שניים מסך תשלומי המס של קונצרן טבע.

עיצוב ראוי

עם כזו עוצמה של מותג, אפשר לשער שהקורולה 2013 החדשה הייתה מצליחה בישראל גם אם הייתה נראית כמו רכב הנחיתה על הירח. למרבה המזל, טויוטה חרגה ממנהגה והחליטה להעניק למובילת המכירות המשפחתית שלה עיצוב ראוי ולא דהוי. הקורולה החדשה היא מכונית גדולה ונאה עם מרכב ארוך, פרופיל צד אלגנטי, חרטום, שכולל את כל הסממנים העדכניים - החל בעיטורי כרום נאים וכלה בנוריות LED אופנתיות וזנב קצר יחסית, שמעניק לה מראה דינמי מאחור. בקיצור, לראשונה זו קורולה שפונה גם לאגו של הנהג ולא רק להיגיון שלו.

עוד עדות לעוצמת המותג קורולה מצאנו ברחוב הישראלי, שהציף אותנו בעשרות שאלות וטביעות אצבע דביקות על השמשות.

תא הנוסעים מגלה מרחב פנימי ענק, שמיישר קו עם המכוניות היותר גדולות בפלח המשפחתי. הקורולה ניצבת על בסיס גלגלים באורך 2.7 מ' ונעזרת בתכנון יעיל של התא, שכולל רצפה שטוחה כדי להעניק מרווח ברכיים בשפע לשלושה נוסעים מבוגרים מאחור. גם המרחב מלפנים נדיב תודות לתכנון קומפקטי יחסית של עמדת הפיקוד. העיצוב הדחוס והאנכי של מערך הפיקוד החדש נראה ארכאי ומותיר מעט מאוד מרווח פנוי בין השמשה הקדמית ללוח השעונים.

עם זאת, האבזור עצמו עדכני ועכשווי וכולל בין השאר מזגן דיגיטלי ומסך מגע עם מערכת מולטימדיה, שיודעת לשקף את המידע המוצג על מסך הטלפון החכם. זה גימיק שימושי ומרשים, שיתקבל מן הסתם בברכה בקרב נהגי היי-טק עסוקים שיהוו חלק נכבד ממשתמשי הקורולה. כצפוי מטויוטה, איכות הייצור והגימור גבוהה מאוד והמכונית מרגישה מושקעת, למרות שכבר נתקלנו בחומרי דיפון עשירים יותר למראה ולמגע.

מתחת למכסה המנוע נמצאת יחידת ההנעה המוכרת של האוריס, שכוללת מנוע 1.6 ליטר בנזין בהספק של 131 כ"ס ותיבה אוטומטית רציפה מטיפוס CVT. תיבת ה-CVT הומצאה אמנם באירופה אבל בשנים האחרונות כמעט כל היצרנים היפנים אימצו אותה בחום, ולא קשה להבין מדוע: זו תיבה שמחנכת את הנהג לקונפורמיזם ולהתנהגות תרבותית.

ברוב מצבי הנהיגה, כאשר הנהג מטפל בדוושת התאוצה במתינות, הוא מתוגמל בפעולה חלקה ונעימה, שמלווה בחיסכון מרשים בדלק. בשיוט על הכביש המהיר, למשל, המנוע שומר על שקט מופתי אפילו ב-140 קמ"ש.

אבל אם הנהג מחליט להפגין אינדיבידואליות או התנהגויות אנטי-חברתיות כמו, רחמנא ליצלן, עקיפה אגרסיבית, יציאה בפול-גז מהרמזור או האצה בעליה, אזי מענישה אותו התיבה בהקפצה של הסל"ד לשמיים בליווי צליל מכאני רם וצורם ועליה משמעותית בצריכת הדלק. הוא שאמרנו: חינוך לקונפורמיזם נוסח יפן.

לשבחה של הקורולה ייאמר שיחסית לתיבות CVT אחרות התיבה שלה גמישה יחסית וכאשר הנהג דוחף את המנוע באגרסיביות המכונית מייצרת גם דחף מכובד ולא רק רעש.

עיקר הלקוחות של הקורולה סדאן האירופאית נמצאים במדינות מתפתחות, שתשתית הכבישים שלהן אינה מתקרבת באיכותה לזו של המדינות המפותחות (מישהו אמר ישראל?). זה מכתיב כיול מתלים רך יחסית ומהלך בולמים ארוך יחסית לטובת נוחות הנסיעה.

אכן, הקורולה החדשה צוברת נקודות רבות בפרק נוחות הנסיעה ומנטרלת בקלות את רוב כשלי האספלט הישראלי. זו גם מכונית ידידותית לנהיגה; ההיגוי שלה אמנם אינו כבד וחד אבל הוא מספק היזון חוזר סביר ואינו תזזיתי כמו בקורולה היוצאת. תנודות המרכב מרוסנות היטב ואחיזת הכביש בדגם המאובזר - שמגיע עם צמיגים איכותיים בחתך 55' - היא ברמה גבוהה. בקיצור, יש בה גם ערך מוסף לנשמה.

טויוטה קורולה בגרסת ה-GLI המאובזרת (חישוקים קלים, בקרת אקלים אלקטרונית ועוד) עולה 130 אלף שקל. סביר מאד להניח, שזה - פלוס מינוס - יהיה גם רף המחיר העליון של שאר המתחרות בפלח אחרי עדכון המס של ה-1 באוגוסט.

בהתחשב בעוצמת המותג קורולה בישראל, במפרט המרשים שהיא מציגה, לא יהיה זה הימור פרוע מצדנו להעריך שזו עתידה להיות אחת משלוש המשפחתיות הנמכרות ביותר בישראל בשנים הבאות, ושכל מכונית כזו, שתיובא לארץ, תגיע עם שם של לקוח עליה. האם היא גם תצליח לתפוס את המקום הראשון? לשם כך נצטרך לחכות לסיבוב השני בזירה, שיחל כאשר תנחת כאן מאזדה 3 החדשה והמסקרנת בעוד שבועות ספורים.

טויוטה קורולה
 טויוטה קורולה

חלק מהמתחרות

מאזדה 3 2014

היריבה המושבעת של הקורולה, מאזדה 3 החדשה, נמצאת כבר מעבר לפינה. גם היא תהיה מרווחת משמעותית מהמכונית היוצאת, עם מידות חיצוניות לא מבוטלות. היא תגיע עם שלל מערכות היי-טק ותיבת הילוכים אוטומטית חדישה בת 6 מהירויות

יונדאי i35 וקיה פורטה

האחיות יונדאי i35 וקיה פורטה הציבו את הרף הטכני הגבוה בפלח המשפחתי שאליו מתיישרות היפניות. יש להן תא נוסעים מרווח ומנועי 1.6 ליטר חזקים שמשודכים לתיבות אוטומטיות דור אחרון. עדיין לא ידוע מה יהיה מחירן אחרי עדכון המס

אסטרה ברלינה /שברולט קרוז

ב-127 אלף שקל (לפני עדכון המס) מציעה אופל את האסטרה ברלינה, עם מנוע 1.4 ליטר טורבו עם 140 כ"ס. המעוניינים בחיסכון ימצאו מבוקשם באחותה לפלטפורמה של האסטרה, שברולט קרוז, שעולה 123 אלף שקל בלבד