"משבר גוש האירו ידלק מחדש לקראת הסתיו הקרוב"

יורגן סטארק, הכלכלן הראשי לשעבר של הבנק המרכזי האירופי: ה-ECB יאלץ בקרוב לסייע לצרפת, הכלכלה השנייה בגודלה ביבשת, על ידי רכישת אג"ח ממשלתיות שלה

"משבר החובות בגוש האירו ידלק מחדש לקראת סוף הסתיו הקרוב", כך אומר היום (ו') יורגן סטארק, שהיה הכלכלן הראשי של הבנק המרכזי האירופי, בראיון לעיתון הגרמני Handelsblatt.

בראיון, סטארק מביע חשש כי ה-ECB יאלץ בקרוב לסייע לצרפת, הכלכלה השנייה בגודלה ביבשת, על ידי רכישת אג"ח ממשלתיות שלה. בנוסף, סטארק מאמין כי בקרוב הבנק יאלץ להפעיל בכל הכח את תוכנית רכישות האג"ח שלו במדינות כמו איטליה וספרד מוכות החובות.

המדיניות עד כה של מוסדות האיחוד האירופי, ובעיקרם הבנק המרכזי, גרסה כי בתמורה לסיוע על המדינות המתקשות לבצע שורה של רפורמות פיסקליות ובכללן צעדי צנע. צעדי הצנע הללו גוררים לאחרונה שורה של גינויים מכל קצוות אירופה, ונראה כי דעת הקהל נוטה לשקול צעדים אחרים. סטארק מאמין כי בסופו של דבר הבנק יאלץ להציע סיוע למדינות המתקשות, כמו גם צרפת, ללא כל קשר לביצוע של רפורמות פיסקליות.

סטארק פרש מהבנק המרכזי על רקע חילוקי דעות עם המדיניות הרשמית, וגם בראיון לעיתון הגרמני הוא מביע ביקורת על מדיניותו של הנגיד מריו דרגי. "עדיין אין בנמצא פתרון בר קיימא למשבר. דרגי רק קנה קצת זמן לממשלות גש האירו, אבל הזמן הזה לא נוצל", הוא אמר.