יחיאל אסיה ישלם למכון היצוא 407 אלף שקל בגין הליכי-סרק

ביה"ד לעבודה קבע כי אסיה, לשעבר מנכ"ל מכון היצוא, ניהל הליכי-סרק משפטיים נגד המכון ובכך הפר את הסכם הפרישה עמו

יחיאל אסיה, לשעבר מנכ"ל המכון הארצי ליצוא ושיתוף בינלאומי, ישלם למכון כ-407 אלף שקל, מאחר שניהל הליכי-סרק משפטיים נגד המכון ובכך הפר את הסכם הפרישה עמו - כך קבע היום (א') שופט בית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב, דורי ספיבק.

אסיה שימש כמנהל המכון הארצי ליצוא בין השנים 2002-2008 בשכר של 33.3 אלף שקל לחודש. עם פרישתו מניהול המכון הוא זכה לקבל פיצויי פיטורים מוגדלים וכן חודשי ההסתגלות (תשלומים עודפים) בשווי כולל של כ-407 אלף שקל.

למרות תנאי הפרישה הנדיבים שקיבל, הגיש אסיה לאחר פרישתו תביעה בסך 1.8 מיליון שקל נגד המכון ונגד יו"ר המכון דאז, דוד ארצי. זאת, בטענה כי המכון וארצי הפרו הבטחה להעסיקו לאחר פרישתו כיועץ של המכון למשך 3 שנים, בשכר של 20 אלף שקל בחודש.

אסיה טען כי ההבטחה להעסיקו כיועץ הייתה תנאי לפרישתו, וכי הוא לא היה מסכים לפרוש מניהול המכון לולא ההבטחה הזו שניתנה לו על-ידי המכון ועל-ידי ארצי.

אסיה הוסיף וטען כי לאחר פרישתו הסתבר לו כי המכון כלל לא התכוון להעסיקו כיועץ, וכי ארצי הציג בפניו מצג-שווא בנושא.

מנגד, טענו המכון וארצי כי עצם הגשת התביעה על-ידי אסיה נגדם מהווה הפרה של הסכם הפרישה שנערך עמו, ועל כן עליו להשיב למכון תשלומים עודפים שקיבל עם פרישתו, בסך של כ-400 אלף שקל.

השופט דחה את תביעתו של אסיה וקבע כי הסכם הייעוץ שהובטח לאסיה בתחילה לא נחתם עמו לבסוף, לא בגלל התנהגות המכון, אלא דווקא משום שאסיה לא הסכים לתנאים סבירים והגיוניים שהיו כלולים בטיוטות ההסכם שהוחלפו עמו.

לדברי בית הדין לעבודה, "אסיה לא הסכים לתנאים שכל מטרתם הייתה לוודא כי אסיה אכן יספק למכון את שרותי הייעוץ המובטחים, ושלא יהיה מדובר בחוזה ייעוץ פקטיבי שכל מטרתו להגדיל שלא כדין את 'חבילת הפרישה' ממנה נהנה אסיה".

השופט קיבל, כאמור, את התביעה שכנגד שהגיש המכון וקבע כי נוכח הגשת התביעה הכספית של אסיה נגד המכון ונגד ארצי "התעורר" הסעיף בהסכם הפרישה שבין הצדדים, המחייב אותו להחזיר בפיצוי מוסכם את כלל הכספים העודפים שקיבל עם פרישתו, ובכלל זה את פיצויי הפיטורים המוגדלים שקיבל ואת חודשי ההסתגלות שקיבל.

אסיה יוצג בידי עו"ד אלי מי-טל, ארצי יוצג בידי עו"ד ניר שפרן, והמכון הישראלי ליצוא יוצג בידי עו"ד אורלי טננבוים.